Fosterdiagnostikk

babysykigjen

September 2013 <3
Er det noen her som har tatt det? Jeg fikk beskjed om å tenke på det i dag. Starter allerede mellom uke 8 og 11, så må snart bestemme meg. Kjenner at dette er noe jeg kan veldig lite om, og prøver å lese meg litt opp på nett. Kan faktisk være nok å ta blodprøver, trenger ikke fostervannsprøve eller prøve fra morkaken.

hva hadde dere gjort om dere var like gammel som meg? (40 om 3 uker), ingen sykdommer i noen av familiene, vi er friske og raske begge to, ingen medikamentbruk på noen av oss.

Tror jeg hadde takket ja til det jeg fikk tilbud om :-) men det der er nok ikke noe lett valg !

det må du nesten kjenne på selv. er det viktig for deg å vite, eller blir det akkurat det samme for dere uansett, med tanke på evt sykdom?
Vi blir oppfulgt på fostermedisinsk avd denne gang pga dødfødselen til Aron, men jeg skal ikke på kontroll før uke 12. Men de ser nok etter forskjellige ting kanskje?

Er ikke lett nei, er jo greit å gjennomføre om alt ser fint ut, men hva om det er avvik da? Hva gjør man da? Nei dette er ikke lettsyns jeg. Må man ta fostervannsprøve, så er det 0,5-1 % sjanse for abort etterpå. Strever med dette kjenner jeg. Lurer på å ta en tlf til jordmor i morgen.

Hva tenker gubben om det da?

Ja vil tro de gjør det , hos meg ser de etter kromosonavvik og andre avvik i forhold til sykdommer. Håper du får god og tett oppfølging gjennom hele svangerskapet :)

Han har ikke sagt så mye om det enda, vi får prate litt om det når knotten er i seng i kveld.

Spørsmålet er kanskje om dere ville gjort noe med det dersom et avvik skulle bli funnet? Vet ikke om jeg ville visst, eller jo...jeg gjør egentlig det siden vi har søkt om tidlig ul for downs...

Jeg hadde gått igjennom det... Ikke for å ta abort om det er downs... Men om ungen kansje ikke utvikler seg som den skal og kansje ikke vil være leve dyktig ved fødsel :(

Tror jeg ville visst... Ikke nødvendigvis for å ta abort, men for å forberede meg mentalt dersom det skulle vært noe. Forrige sv.skap var jeg hos en spesialist i gyn., og han foretok en del tester. Kun ved ul da. Da kunne jeg velge om jeg ville vite eller ei.
Men jeg er usikker på om jeg ville gått igjennom prøve av fostervann el morkake...

ville også tatt.. i tilfelle liksom. lykke til med valget <3

Jeg hadde nok også kommet til å takke ja.. Men det får du kjenne på :) Men om det var noe veldig galt hadde jeg ville vist det. Lykke til med valget :)

Eg har tatt fostervannsprøve da de fant en alvorlig hjertefeil på jenta vår. De fant da ut at hun hadde trisomi13 og ikke levedyktig. Eg får mulighet til å ta fostervannsprøve igjen og sitter her med tusen spørsmål. Eg skjønnerproblrmstillingen din! Eg er veldig glad eg gjorde det, og at man har mulighet for å gjøre det.. Men hva gjør eg nå?? Eg er skjelven og forferdelig nervøs for hele ultralyden!

Eg har tatt fostervannsprøve da de fant en alvorlig hjertefeil på jenta vår. De fant da ut at hun hadde trisomi13 og ikke levedyktig. Eg får mulighet til å ta fostervannsprøve igjen og sitter her med tusen spørsmål. Eg skjønnerproblrmstillingen din! Eg er veldig glad eg gjorde det, og at man har mulighet for å gjøre det.. Men hva gjør eg nå?? Eg er skjelven og forferdelig nervøs for hele ultralyden!
Uff,det må være en grusom beskjed å få :( Om du vil svare: hva valgte du å gjøre den gangen? Hvor langt var du på vei?
Tror aldri jeg vil greie å sette meg inn i en slik situasjon... :(

Det var forferdelig tøft, en opplevelse mange skulle vært foruten!! Eg var 18 uker når eg fikk vite dette. Vi valgte svangerskapsavbrudd Og fødte i uke 20. Valget ble enkelt da jenta mest sannsynlig ikke hadde overlevd svangerskapet. Og sorgen hadde blitt verre for oss og ungene om vi skulle ventet. Hun hadde da sovnet inn bare dager etter fødsel. Det verste med det hele var følelsen min fra starten av så eg tok tidlig ultralyd, men der fant de ingenting gale.. Roet meg litt, men hadde likevel en rar følelse :( vi skal virkelig være takknemlige for ultralyd i uke 18 og hva de kan finne ut.

Her skal jeg på st olavs i uke 12. Dere andre skal dere til Trondheim? Kjenner jeg sitter med veldig blandede følelser. Det er vondt å vite hva man skal gjøre med den beskjeden man får etter å ha tatt alle prøvene. Men nå skal jeg først komme meg dit og de er sikkert veldig flinke til å snakke med de som kommer dit.

Det var forferdelig tøft, en opplevelse mange skulle vært foruten!! Eg var 18 uker når eg fikk vite dette. Vi valgte svangerskapsavbrudd Og fødte i uke 20. Valget ble enkelt da jenta mest sannsynlig ikke hadde overlevd svangerskapet. Og sorgen hadde blitt verre for oss og ungene om vi skulle ventet. Hun hadde da sovnet inn bare dager etter fødsel. Det verste med det hele var følelsen min fra starten av så eg tok tidlig ultralyd, men der fant de ingenting gale.. Roet meg litt, men hadde likevel en rar følelse :( vi skal virkelig være takknemlige for ultralyd i uke 18 og hva de kan finne ut.

Så forferdelig:( Kan ikke forestille meg hvor vondt det har måtte være.

Kjenner ei som var over 35 år hun tok fostervannsprøve og slikt. fordi hun har en sønn med atrx syndrom som bare gutter kan få og han er eneste i norge med det syndromet. 40 stk totalt som har det i verden. Hun har han hjemme ,han er nå 8 år og 100 % pleietrengende. de har ei jente på snart 4 og ei på 1 år om en mnd. Hun testet seg før siste ungen kom . Far vite kjønn på fostervannsprøve. Hadde det hvert en gutt inni der hadde hun ikke tatt noe sjanse også er det bare kvinner som er bærere av syndrommet og derfor testen de henne for det. samtidig testet de den lille babyjenta i magen om hun var bærer, så slipper hun å gjøre det når hun blir eldre. Ingen av de var bærere.

Jeg hadde nok testet meg om jeg hadde fått tilbudet for hadde ikke hatt det som trengs for å krangle med det norske samfunnet om jeg hadde fått en 100 % pleietrengende og ville pleiet det hjemme selv. og jeg hadde ikke hatt hjerte til å sende bort ungen min til andre om jeg ikke hadde klart det selv. Men evt dows syndrom hadde jeg ikke fjernet for de fungerer meget fint her i dette samfunnet og det skulle jeg taklet

Back
Topp