Fosterdiagnostikk

Tessa_26

Glad i forumet

Jeg lurer på om det er noen flere enn meg som har fått tilbud om dette og hva er dette?
Syns det var rart jeg fikk det. Har ikke fått det før med de 2 andre barna og fyller ikke mer en 31 i år så er ikke super gammel heller:)

Hei Tessa_26,

Det var rart du fikk tilbud om det, jeg fikk det, men jeg er da også over 38 år som er aldersgrensen for dette.

Har du noen i familien med genfeil eller andre ting som gjør at du kan ha fått tilbudet?
Snodig

Rart....jeg er 35,var 34 da jeg gikk med gullet og ikke fått noe tilbud om det hverken da eller nå. Hadde uansett ikke tatt imot. Her får naturen gå sin gang uansett.

Spurte gyn ved tidlig ul om jeg var i noe risiko,og hun sa nei, jeg er for ung enda ;) Heldigvis :)

Hvilket sykehus tilhører du da?Har du født barn med noen misdanelser/sykdommer før?

Jeg er 24 og fikk samme tilbud .. Gjorde ikke det med förstemann .. 
ble litt overrasket ... 

Jeg fikk tilbud om det, men det er for at jeg har en jente som var født med misdannelse i tarmen. Men denne sykdomen er ikke arvelig og det var bare noe som skjedde før uke 12... 1 av 100 000 blir født med dette. Men vi takket nei til det for det er så liten sjangs til at det kan skje igjen... Men jeg får flere ultralyder...

Det er nytt at alle skal få spørsmål om de ønsker eller ikke. Uansett alder har jeg hørt. Men det er jo risk med slike tester så jeg hadde ikke tatt hvis jeg ikke hadde vært i risiko gruppe.

Jeg er ikke i noe risiko gruppe.. Tenkte å ringe å høre på mandag.. Jeg skal føde på riksen..
Jeg har og hørt at det kan være risiko ved å ta den så tror ikke at jeg kommer til å gjøre det--

Takk for svar:)

Hei!

Det er sikkert Duo-test det er snakk om og det medfører ingen som helst risiko for fosteret. Det er kun en blodprøve på mor og en ultralyd hvor alle organer og sirkulasjon hos fosteret blir sjekket av en ekspert. Var på dette for noen dager siden da jeg er 39 år ung nå :-)

De setter en tallverdi på funnene på UL av fosteret og hCG og PAPP-A (Pregnancy assosiated plasma protein A) hos mor inn i en beregningsmodell og får en risikovurdering på hvorvidt fosteret KAN ha en av trisomiene de sjekker for ( 21 (Downs), 13 og 18). Funnene på UL være de viktigste da andre utvikilingsfeil ikke nødvendigvis behøver å vises på mors blodprøver.

Får du en risikovurdering som er på 1:250 eller dårligere blir du tilbudt fostervannsprøve siden risiko for kromosomfeil da er lik/større enn økt risiko for spontanabort (1 % i den første uka).

Altså, dette er et verktøy for å finne ut om det er grunnlag for videre undersøkelser uten å utsette fosteret for unødvendig fare :-)

Det er alltid en liten risiko for at feil ikke fanges opp av denne testen så det er ingen garanti for at det ikke er noe feil men sannsynligheten er liten.

Jeg fikk svar i går og vi havnet på 1:4060 på risikovurdering for trisomi 21 og ekstremt liten risiko for trisomi 13 og 18. Ingen grunn for videre bekymring altså :-))))))

Deilig å få en slik beskjed men vet ikke helt om jeg hadde bedt om en slik undersøkelse hvis jeg var en del yngre. Det er jo en økt risiko for feil jo eldre mor er.

Når det er sagt, så er det faktisk en større andel av yngre mødre som får barn med Downs enn eldre. Dette er sikkert fordi det er fler av oss eldre som undersøker akkurat dette. Opp til hver enkelt hva de mener om saken, har ikke tenkt å starte en diskusjon på dette :-))))

Hvordan gikk det med deg?

Back
Topp