Fosterdiagnostikk

angara

Betatt av forumet
Er det flere av dere 'voksne' her inne som får/har fått fosterdiagnostikk av noen slag?
Jeg har nettopp tatt blodprøven til duotesten, og ultralyden blir om 2 1/2 uke.

Har lest mye om dette på nettet, og er veldig spent. Kjenner jeg trenger å høre at alt ser greit ut før jeg klarer å slappe av helt med graviditeten. Men så er jeg litt for flink til å bekymre meg.

Jeg har ikke tatt noen tester, er 39, har 2 friske barn fra før og en grei livssituasjon. Så når jeg skal på ordinær ultralyd så får vi ta det som det kommer. Hadde situasjonen vært en annen kan det hende at jeg hadde gjort det. Naboen har gjort det med begge sine, altså disse duotestene. Hun følte det samme som deg, mens jeg hadde ikke likt å vite ting så lenge i forveien. Vi er jo forskjellige.

Hei. Jeg tok blodprøver ca i uke 11 på Ullevål og ultralyd i uke 13 på Rikshospitalet. Har to friske barn fra tidligere forhold, en gutt på 19 år og en jente på snart 15 år. Jeg er 39 år og venter en jente i desember. Oddsen for at alt er bra var tilsammen 1:3036 mener jeg, så det ble ikke snakk om fostervannsprøve, hadde det feks vært 1:1000 så hadde jeg spurt om å få det. Føler ikke at vi har kapasitet til å ta godt nok vare på et barn som har feks down syndrom :-( Men selv om prøvene hadde gode odds så kan det så klart være noe annet med babyen som man ikke ser/finner ut før det er født. Snakket med en veldig hyggelig lege da vi var på riksen og han sa også det at de fleste henger seg veldig opp i om barnet har down syndrom og tenker ikke på hva annet som kanskje er "galt". Er nå i uke 30 og skal ha en ultralyd til i morgen for å ta en siste titt før fødsel. Skal bli veldig spennende med et lite nurk igjen :-) Lykke til.

Takk for svar begge to!
Synes det er godt å høre at slett ikke alle stresser med slike tester. At det ikke er noe helt avgjørende, som alle MÅ ta. Da er det lettere å forholde seg til det som litt ekstra tilleggsinformasjon, i stedet for å bygge det opp til noe gigantisk som hele svangerskapet står og faller på.

Det var gode tall du hadde fått, LiLu72. Jeg ville også vært strålende fornøyd med det.

Leser at i 1 av 100 fødsler i Norge kommer et barn med alvorlig utviklingsavvik til verden, og 3 av 100 har mildere utviklingsavvik. Synes disse tallene var VELDIG høye, og kan ikke helt forstå at det virkelig stemmer?

Jeg vet ikke hva vi kommer til å gjøre hvis de oppdager noe galt, det er jo noe med at man ikke har SÅ mange fruktbare år igjen. Men magefølelsen sier at alt står bra til - man må jo kunne stole litt på den?

Da jeg var gravid for over fire år siden, valgte jeg å ta duotesten privat (siden jeg "bare" var 31 år). Min helse, livssituasjon og personlige egenskaper gjorde at jeg ville vurdert abort dersom det ble oppdaget alvorlige avvik, og at jeg uansett ville ta en INFORMERT avgjørelse.
Jeg fikk veldig "gode odds", noe sånt som 1 mot mange tusen (husker ikke om det var 45 eller 4,5), og jeg valgte å slå meg til ro med det uten å gå videre til fostervannsprøve osv.

Jeg følte at jeg tok et veldig riktig valg for meg. :)

Hva er duotest, og hvilke andre tester finnes det å ta?
Får alle teste seg om fosteret hos sin vanlige lege? Leser f.eks på Volvat sine sider, at de tilbyr ultralyd fra uke 14. Men er ikke fristen for frivillig abort uke 12?

Kjenner at det er lenge siden sist, og jeg trenger å "lese meg opp" litt.. noen som vet?

Back
Topp