Foster hadde puls over 200

Bkno2751962

Første møte med forumet
Hei,
Dro Tirsdag inn på kvinneklinikken ved mistanke om fostervannslekasje. Dette ble avkreftet, men ved sparketest så hadde fosteret veldig høy hjerterytme.. Den lå en god stund på over 200, var helt oppe i 217, og gikk ned til 160-170 etter ca 20 minutters tid..

Jeg ble bedt om å komme tilbake etter ett par timer for en ny sparketest, da var det noe av det samme og barnets puls gikk etter en stund ned til 150 ca og jeg ble sendt hjem uten noe beskjed om å komme til oppfølging f.eks..
Fortalte også at jeg syntes fosteret hadde blitt så mye roligere iløpetav de siste dagene, brått mindre sparing og liv enn det har vært tidligere..

Hva kan årsaken til dette være og eventuelle konsekvenser for en normal fødsel?

Går nå å bekymrer meg for at noe kan være galt, skal ikke til jordmor på kontroll før om en uke, er nå 39+2 på vei.
Er dette noe å bekymre seg over? Burde jeg fått tettere oppfølging med tanke på at fosterlyden var såpass høy?
 
Hei!

Jeg skjønner godt at du blir bekymret, spesielt hvis du ikke har fått god nok informasjon.

Pulsen til babyen pleier variere mest mellom 110-150/160 slag i minuttet.
Hvis den sparker eller beveger seg, vil pulsen automatisk gå opp- det er et godt tegn på at babyen klarer å variere puls etter aktivitet.
Siden den lå lenge veldig høyt, lurer jeg på om babyen var veldig aktiv på det tidspunktet? Beveget den seg masse? Da kan pulsen bli liggende høyt en stund
Det at du ble bedt om å komme tilbake litt senere er bra, for da ville de ikke slippe deg før pulsen var normalisert igjen. Og det høres den ut som den gjorde.

Hvis du kjenner mindre liv skal selvsagt det tas på alvor, men hvis babyen sparket flere ganger mens de kjørte registrering er ofte det et godt tegn på at alt er vel.
Skulle du igjen føle at bevegelsesmønsteret endrer seg veldig, skal du ikke være redd for å ta kontakt med sykehuset igjen :)
Når babyen går ned og fester seg, vil oftest sparkene/ bevegelsen kjennes mest på ene siden. Den ligger trangt og klarer ikke sparke like kraftig som før, men du skal aldri være i tvil om du har kjent bevegelse i løpet av dagen.

Hvis sykehuset var fornøyd med registreringen på babyen, er det ikke vanlig å kalle inn igjen flere ganger. Da fortsetter du kontroller hos egen lege eller jordmor.

Uansett- er du bekymret for noe før du skal dit, bør terskelen for å ringe sykehuset være veldig lav.
Vi opplever at mange tar kontakt pr telefon, og noen ganger ber vi dem komme inn for sjekk, andre ganger ikke.

Så bare ring :)

Lykke til med fødselen ;)

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp