Forvirring ang bilstoler

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
En ting har jeg aldri tenkt over. Men på mange stoler så står det at de kan brukes i 5 punkt fremover fra 9 kg. Mange er jo det lenge før de er 1 år og loven sier barna skal være 15 mnd før de snues. Utrolig hvor mange som blir forvirret av at bilstol selgere og merker skriver at setet er godkjent for noe som ikke følger loven. Anbefalinger gidder jeg ikke blande meg inn i men akkurat loven burde alle følge. Når nr 1 ble født i 2013 så husker jeg at rett etterpå så ble det hengt opp flere plakater på helsestasjonen fra trygg trafikk ang reglene og anbefalingene. Det er jo tross alt 6 år siden og hadde vel trudd at alle butikker kunne dette nå.

Det er fordi i andre land så er ikke lovene like, og de har bare oversatt det som står på dem, sånn at i andre land kan du snu babyen før.

Loven vet jeg ikke om er 15mnd, men bilstoler er godkjent etter to ulike standarder (ny/gammel) og den nye med i-size sier 15 mnd, gamle sa 9 kg for babystoler.
Uansett skal man ikke bruke 5punktseler i forovervendt sete

Lover er dessverre fortsatt 9kg om man ikke bruker ny i-size stol.
Det er forresten ingen stoler som bør snus uansett alder da de blir for tunge å bruke forovervendt og ofte gir dårlig belteføring som beltestol. Man bør alltid over på en beltemontert bakovervendt stol fordi isofix bare holder til 18 kg, mens noen beltemonterte kan gå til 25+kg.

Nå snakker jeg ikke om anbefalinger og forskjellen på hva som er beltemontert izofix osv. Har selv alle typer stoler. Bare rart sånne ting selges med en diffus måte å skrive det på. Politiet her er veldig strenge på sikring i bil. Var ei mor som mistet førerkortet fordi Hu hadde noen prikker fra før og ungen var ikke sikret ordentlig. Å bruke 5 punkt fremover over 9 kg er ikke akkurat det verste jeg har sett.

Back
Topp