Forvirret.

Leniiis

Glad i forumet
Jeg klarer ikke å regne ut evt termin jeg. Hvis jeg har uttak Tirsdag 12.05 og innsett fredag 15.05, når har jeg da termin hvis alt skulle gå bra?

Noen som kjenner til en god gravid app i samme slengen? :)

Hvordan de setter termin er litt ulikt fra plass til plass faktisk. Jeg fikk høre at man skulle regne fra uttaksdagen, mens sykehuset mente terminen skulle settes etter innsettsdagen. Etter første ul i uke 6 ble den flyttet tilbake til uttaksdagen

Jeg klarer ikke å regne ut evt termin jeg. Hvis jeg har uttak Tirsdag 12.05 og innsett fredag 15.05, når har jeg da termin hvis alt skulle gå bra?

Jeg liker BV Gravid/Babyverden sin, den er best på iPad/iPhone (da har den også rieteller), for den nyeste oppdateringen er ikke på Android (om du har hatt den fra før så må du oppdatere, den er så fin etter oppdateringen nå). Den er kjempefin. :)

Den lilla svenske Gravid App/Svangerskaps App er også veldig fin. Den er også best på iPad/iPhone, fordi da er den på norsk og med mulighet for norsk svangerskapslengde. På Android kan du bare få den på svensk, med svensk beregning av svangerskapslengde.

Hmm.. Favorittapp'en min er ikke tilgjengelig lenger. Kanskje den kommer tilbake, Pampers Hello Baby til iPad/iPhone. Jeg har den heldigvis fortsatt, lastet den ned da jeg var gravid i fjor og slettet den heldigvis ikke etter aborten. Dersom den blir tilgjengelig igjen anbefaler jeg virkelig den, kjempesøt app hvor du kan se fine figurer av embryo/baby, ny tekst hver uke og du kan se "faktisk størrelse" så du kan få følelsen av hvor liten/stor den er. :)

Hvis du vil ha oversikt over vektoppgangen din også så synes jeg I'm expecting (lilla, engelsk app) er veldig fin. Den har jeg på Android, vet ikke om den er til iOS og.

Libero-app'en er grei, men det som er virkelig dritt er at man må ringe dem eller maile dem om man mister - fordi hvis ikke får du brev i posten ved termin med gratulasjon og gavekort på babypakken deres. Jeg ble så sur og lei meg at jeg tror jeg ville ventet en stund med den app'en der. Ikke at man skal være redd for å miste altså, men jeg synes det er et prinsipp at man skal få kunne redigere gravid-informasjon selv i sånne app'er.

Det andre jeg hadde på mobilen var sånn bekkenbunn-knipe app. Den minnet meg på daglig å knipe, og da telte den ned hvert kinp for meg. :D Kjekt.

Men den er ikke norsk, så det stemmer jo ikke med de norske retningslinjene for assistert. :) Du finner de norske retningslinjene i tråden Lilla har lagt lenke til.
Så hvis innsettings dagen er dag 16 så er jeg på dag 34 idag.

Legger jeg inn 5/4 (første blødningsdag) er jeg 4+6 idag.
Legger jeg inn unnfangelse 18/4 (satte inn 20/4, 4 delte embryoer) er jeg 5+0.

Så hvis innsettings dagen er dag 16 så er jeg på dag 34 idag.

Legger jeg inn 5/4 (første blødningsdag) er jeg 4+6 idag.
Legger jeg inn unnfangelse 18/4 (satte inn 20/4, 4 delte embryoer) er jeg 5+0.

Blødningsdagen har ingenting å si ved IVF, det er jo medisinstyrt når eggene er klare. :)

Uttaksdagen er dag 14 ved ferskforsøk. Så da er man 2+0 og regner videre fra dette (norsk svangerskapslengde er 40+2 eller 40+3, om du bruker terminkalkulatoren til Babyverden kan du da sette uttaksdagen som eggløsningsdagen, så får du termin 40+3). Ved ferskforsøk tar man utgangspunkt kun i uttak, siden innsett kan variere noe.

Er det fryseforsøk så er innsettdagen dag 16 (2+2), og man skal beregne videre utfra dette. Da kan man regne termin ved å legge inn eggløsningsdagen i terminkalkulatoren som to dager før innsett. :)

Om første blødningsdagen din tilfeldigvis stemmer overens med beregningen så er jo det kjekt. :p

Det som er rart er at mange av klinikkene ikke følger de norske anbefalingene, og mange av de andre sykehusene kjenner ikke retningslinjene. For det står også i retningslinjene at termin IKKE skal flyttes ved OUL, men det er jo flere som opplever at termin endres.

Jeg er nå gravid etter IVF og terminen ble regnet ut fra BEFRUKTNINGSDATOEN (som regel uttaksdato el dagen etter). Vi satte inn et femdagers embryo. Terminen ble satt etter 6 uker, men justert en dag ved UL i uke 12.
Jeg har brukt masse ulike apper. Synes Babyverdens gravid-app er ok.

Back
Topp