Forvirret vedr ulikt fødested og sted for ordinær ultralyd

sangfuglen

Første møte med forumet
Hei!
Kanskje noen kan hjelpe et litt forvirret hode... ;)

Jeg har søkt om fødeplass på Ahus, Lørenskog, og fikk brev som leste "Velkommen som fødepasient ved Kvinneklinikken på Akershus universitetssykehus". Tlfnumrene som står oppgitt hvis jeg har spørsmål eller lignende er knyttet til fødeavdelingen ved Ahus som ligger på Lørenskog.

Alt vel med det.

Så i samme konvolutt har jeg fått innkalling til den ordinære ultralydundersøkelsen, som jeg hele tiden har antatt ville være ved sykehuset på Lørenskog, men jeg oppdaget plutselig i dag at undersøkelsen foregår ved Fødeavdelingen på SKI SYKEHUS o_O

Betyr det at det er også der jeg skal føde? På Ski sykehus?:bored:

Ønsket er i alle fall føden på Lørenskog....

Beste er kanskje bare å ringe dem?

Men noen andre har kanskje erfaring med to ulike plasser for føde og ultralyd?

Trur nok du burde ta en tlf. Jeg har fått to barn på ahus og aldri opplevd det der.

Såvidt jeg vet er det ikke fødeavdeling på Ski sykehus, så det hørtes rart ut. Du bør ringe og høre. [emoji4]

Hei!

Jeg har søkt om fødeplass på Ahus, Lørenskog, og fikk brev som leste "Velkommen som fødepasient ved Kvinneklinikken på Akershus universitetssykehus". Tlfnumrene som står oppgitt hvis jeg har spørsmål eller lignende er knyttet til fødeavdelingen ved Ahus som ligger på Lørenskog.

Alt vel med det.

Så i samme konvolutt har jeg fått innkalling til den ordinære ultralydundersøkelsen, som jeg hele tiden har antatt ville være ved sykehuset på Lørenskog, men jeg oppdaget plutselig i dag at undersøkelsen foregår ved Fødeavdelingen på SKI SYKEHUS o_O

Det er mulig å søke om fødeplass på sykehus man ikke sokner til, men siden Ski sykehus ikke har noen fødeavdeling, er det uansett ikke der du skal føde.
Hvis man skal på timer som ikke MÅ utføres ved sykehuset der du skal føde, får du som regel det ved sykehuset du sokner til.
Det samme skjer hvis man blir skadet og fraktes med ambulanse; de frakter deg dit du sokner, dersom dette er nærme nok og forsvarlig.

Dette hadde jeg ikke bekymret meg nevneverdig for med mindre du ikke sokner til Ski sykehus, men det er jo bare å ta en telefon. :)

Last edited:
Leste nå at de tar ultralyd på gravide, så hvis du bor i nærheten er det kanskje bare positivt. Men du skal nok ikke føde der. [emoji846]

Hei!

Alt vel med det.

Blir ingen føding på Ski sykehus nei :) Ski Sykehus er en del av Ahud og OUL er på Ski Sykehus. Fødinga foregår på selve Ahus :D Jeg var på OUL på Ski sykehus i februar og skal føde på Ahus.

Fullt mulig å få time til ultralyd på et annet sykehus enn man skal føde på :) Her kan man velge oul på enten Hamar eller Elverum sjukehus, Hamar har ikke fødeavdeling, men det har Elverum :)

Her i grenland/nedre telemark har man oul på porsgrunn sykehus og føding på skien sykehus...

Hvis det er fullt på Ahus for OUL, så avlaster Ski sykehus ja. Jeg måtte dit, bor 8 min kjøring unna Ahus, mens det tok 40 min til Ski. Litt upraktisk, men sånn er det når sykehuset skal betjene flere gravide enn de nødvendigvis har kapasitet til.

Hvis det er fullt på Ahus for OUL, så avlaster Ski sykehus ja. Jeg måtte dit, bor 8 min kjøring unna Ahus, mens det tok 40 min til Ski. Litt upraktisk, men sånn er det når sykehuset skal betjene flere gravide enn de nødvendigvis har kapasitet til.
Ja spesielt siden vårt nærmeste sykehus ble lagt ned. Vi må til ahus for å ikke krysse fylker. Vi bor nord i Akershus og er nok derfor alle her har både oul og føder på ahus. Er langt nok til ahus for oss. Vi har nesten 45 min til ahus.

Ha ha. Hadde Ski hatt fødeavdeling hadde til og med jeg kunnet tørre å fått flere barn.
Men ultralyd, det har de. Og de er en del av Ahus, så det er ikke kjemperart altså.
Lykke til.

Back
Topp