Forvirret.no

Håndballmamma

* Lykke *
Novemberskattene 2014 <3
Påskekyllingene 2020
Var på første kontroll hos lege mandag denne uka og venter nå nr 2
Det er ingen hemmeligheter at jeg veide 10kg mer ved starten denne gangen enn sist jeg ble gravid. Da hadde jeg svangerskapsdiabetes.

Jeg regnet med å måtte ta glukosebelastningstest ganske tidlig og det mente legen (turnuslege)jeg skulle gjør. Så var jeg og tok blodprøvene. Snakket da med ei sykepleier som sa at det var ikke før i uke 16. Jeg er nå 11 uker på vei.

Når jeg da til slutt kom til skranken og skulle bestille time til glukosebelastning fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig nå før uke 26 siden langtidsblodsukkeret mitt målte 4.9, og det er en stor belastning for både meg og lille i magen.

Fikk beskjed om å passe vekta og at jeg ikke bør legge på meg mer enn 10 kg pga høy bmi. Ehh usikker på hva jeg vil men flere som har fått samme beskjeden?

Her fikk jeg beskjed at pga høy bmi skulle man sjekke tidlig. Jeg hadde ikke diabetes sist. Men sjekka i uke 12 denne gangen.

Venninna mi som hadde sist, har nå blitt sjekka i uke 8 å skal sjekkes igjen nå i uke 16. Så syns det høres rart ut? Men var jo et bra langtids blodsukker. Men føler du skulle fått sjekka en gang mellom nå å uke 26? Det er jo en stund til liksom?

Ja. Men har time hos jordmor 1. August. Tenker at jeg venter til jeg har snakket med henne først.

Kan være fordi du allerede er testet, så de vet liksom at blodsukkeret må følges med på. Men siden HbA1c var så fin er det vel ikke aktuelt med noen ekstra tiltak :)

Jeg var på først sv.kontroll i dag og fikk beskjed at glukosebelastningstest skulle tas når jeg var mellom uke 24 og 28. Mye forskjellig ute og går visst

Jeg var på sykehuset for tidlig ul forrige uke og fikk da beskjed om at siden jeg er overvektige så skulle jeg ta glukosebelastningen nå i 1 trimester og om den var negativ så må den tas på ny i uke 27 + -. Så jeg tok den idag 10+5. Og må ta ny i uke 27 + -. Legen på sykehuset sa at det desverre var mange leger som ikke hadde fått med seg det nye med at den skal tas i første trimester også.

Jeg sjekket blodsukker på min første kontroll(egentlig mest for å søke fødeplass) å da var blodsukkeret mitt så bra at hun mente at sånn det var nå så skal jeg ikke ga glukosetest.
Hadde sånn i svangerskap nummer to, håper jeg slipper nå. :)

Jeg skal også ha glukosebelastningstest pga høy bmi, og fikk beskjed om at det ble i noenogtyvende uke, samme som med første.

Hadde bare en test sent i svangerskapet med første. Men to stk (1 i første trimester, og 1 senere) i andre svangerskap. Denne gangen har jeg allerede tatt den første ca uke 9 og skal ta 1 til ca uke 26. Kan det være ulike retningslinjer med ulik bmi? Eller er det nye 2 tester uansett?

Tok i uke 9 pga høy bmi. Vet ikke svaret enda for det skulle komme i posten. Og må nok da den igjen og.

Veldig forskjellig praksis hos de forskjellige legene.

Ny prosedyre i følge mitt legekontor var uke 12 + 25. Har tatt den i mine 2 andre svangerskap men ikke hatt Sv. diabetes. Dessverre viste den lett forhøyet bl.s denne gangen i uke 12 så jeg er henvist til poliklinikk... ikke spesielt fornøyd med akkurat det nei.

Synes det er merkelig med så mange forskjellige retningslinjer. :/ men godt å vite flere med høy bmi ikke skal ta den før i uke 26+

Back
Topp