Siste "mens" var en SA så blir ikke helt riktig å forholde seg til den selv om jeg vet det er det lege vil gjøre etc. Jeg brukte EL-tester så har funnet termin utifra positiv EL-test.
Hovedregelen er å regne termin utifra at første dag siste mens er første dag i svangerskapet. Dvs at man er ca to uker når man har EL og befruktning skjer. Alt om fosterutvikling ift svangerskapslengde er regnet på denne måten utifra en 28 dagers syklus med EL på dag 14.
Har man EL tidligere enn det vil termin egentlig være tidligere, og senere om man har EL på syklusdag senere enn dag 14.
Eneste gangen termindato har betydning (bortsett fra ift NAV-papirene) er ift for tidlig (prematur) fødsel eller overtid. Det påstås sånn generelt at alle fostre vokser likt frem til omkring uke 18-20 og så at det er genetikk som spiller inn. Det er en sannhet med modifikasjoner. Faglitteratur sier at om man skal bruke UL for å fastsette termin er dette sikrest ved ca 10-13 uker (var omkring der, husker ikke helt nøyaktig nå). Å se ordentlig på fosterhjertet er aller best etter uke 20.
I Norge har det blitt vurdert at tilbudet er en gratis/offentlig UL til alle og det ideelle da er omkring uke 18 (tror de sier 17-20) for å få gjort alt så godt de klarer på en undersøkelse.
Det er også ulike terminberegninger ute og går, i Norge; 40+0, 40+2 og 40+3. Sånn for å gjøre oss gravide maks forvirret.
Shoegrl - har du dato for første dag siste mens eller EL?
Min erfaring er at babyverden sin terminkalkulator er den mest riktige, men du må bestemme deg (eller se hva ditt sykehus bruker av svangerskapslengde). Babyverden terminkalkulator bruker 40+3.