Forvirrende sv diabetes

FirstTimer☺️

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sommerfuglene
Ok, maks forvirrende. Jeg har fått beskjed om å regulere med kost og har søkt på nettet etter tips osv. Fikk beskjed på sykehuset om å holde meg unna potet, ris, pasta, brød osv. På nettet skriver Lommelegen at en skal ha komplekse karbohydrater som i ris, pasta og brød?:o Hva skal en egentlig spise?o_O

Jeg har fått beskjed om at det er greit å spise grovt brød (tre trekanter eller mer på grovhetsskalaen), fullkornsprodukter både ris og pasta, spiser en del havregryn, og grove kornblandinger, men alt i moderate mengder, så må man følge med på blodsukkeret at kroppen din tåler det:-)
For meg går det helt fint å spise disse matvarene:-)
Man må unngå ting med mye sukker i;) og husk på at i melkeprodukter er det melkesukker og i frukt er det fruktsukker.. Så spis/drikk mindre av det ;)

Jeg har fått beskjed om at det er greit å spise grovt brød (tre trekanter eller mer på grovhetsskalaen), fullkornsprodukter både ris og pasta, spiser en del havregryn, og grove kornblandinger, men alt i moderate mengder, så må man følge med på blodsukkeret at kroppen din tåler det:-)
For meg går det helt fint å spise disse matvarene:-)
Man må unngå ting med mye sukker i;) og husk på at i melkeprodukter er det melkesukker og i frukt er det fruktsukker.. Så spis/drikk mindre av det ;)
Får se om jeg finner glutenfri grov pasta☺️ har kuttet nesten helt ned på frukt, kanskje 1dl melk til müsli om morningen, sjokolade og snop ser jeg laaaangt etter, kake kan en glemme. Kan en spise søtpotet forresten?:p

Jeg fikk også glukoseintoleranse/mild svangerskapsdiabetes (8,2 etter to timers testen) eller hva de nå kaller det. Ventet på veiledningstime på sykehuset. Har ikke spist sukker og drukket brus på mange måneder og legen sa jeg måtte kutte på frukt og karbohydrater. Foreløpig kutter jeg så og si all frukt, ris, lys pasta og vanlig brød. Går i fullkornspasta og rugbrød. Regner med jeg får mer info.

Noen som vet hvordan rabarbra, jordbær og couscous er for blodsukkeret? :)

Får se om jeg finner glutenfri grov pasta☺️ har kuttet nesten helt ned på frukt, kanskje 1dl melk til müsli om morningen, sjokolade og snop ser jeg laaaangt etter, kake kan en glemme. Kan en spise søtpotet forresten?:p
Litt melk trenger man for å få dekket kalsiumbehovet, fikk beskjed om minst 4 porsjoner daglig som feks en skive med ost, en dl melk, yoghurt (den uten tilsatt sukker) o.l. Men da helst til forskjellige måltider :-)
Det burde no vere noen som selger grov glutenfri pasta :-)
Søtpotet tror eg skal gå fint, om eg husker rett fra kurset, men fikk beskjed om at er man usikker så er det bare å måle blodsukkeret i etterkant av måltidet og se at det har gått fint ned :-)

Jeg fikk også glukoseintoleranse/mild svangerskapsdiabetes (8,2 etter to timers testen) eller hva de nå kaller det. Ventet på veiledningstime på sykehuset. Har ikke spist sukker og drukket brus på mange måneder og legen sa jeg måtte kutte på frukt og karbohydrater. Foreløpig kutter jeg så og si all frukt, ris, lys pasta og vanlig brød. Går i fullkornspasta og rugbrød. Regner med jeg får mer info.

Eg har også mild variant, fikk utslag på testen, men ligger helt fint i blodsukker ellers. Jordbær har gått fint for meg vertfall :-)

Eg har også mild variant, fikk utslag på testen, men ligger helt fint i blodsukker ellers. Jordbær har gått fint for meg vertfall :)
Det er jo ikke så mange ukene igjen, så tenker heller man kan være litt mer forsiktig enn å spise noe man er usikker på. Lurer på å kjøpe sånn et blodsukkertestingsapparat, men tenker kanskje jeg får det/får låne det på sykehuset når jeg skal til veiledning der. Har dere fått eller fått låne av sykehuset, eller kjøpte dere bare selv?

Regner med Skyr er bra for å dekke kalsiumbehovet?? Den er jo uten sukker :)

Jeg fikk beskjed om at frukt som var søte, var værst. Så måtte holde meg unna jordbær, druer og banan blant annet.

Det er jo ikke så mange ukene igjen, så tenker heller man kan være litt mer forsiktig enn å spise noe man er usikker på. Lurer på å kjøpe sånn et blodsukkertestingsapparat, men tenker kanskje jeg får det/får låne det på sykehuset når jeg skal til veiledning der. Har dere fått eller fått låne av sykehuset, eller kjøpte dere bare selv?

Regner med Skyr er bra for å dekke kalsiumbehovet?? Den er jo uten sukker :)
Det er sant :-) nærmer seg august no :-)
Det får man utdelt på sykehuset når man er inne for å lære å måle blodsukkeret:-)
Skyr er sikkert bra, men husk på at selv om det er uten tilsatt sukker så er det fortsatt melkesukker og evt fruktsukker i de, det var ernæringsfysiolog eg var til veldig tydelig og streng på:-/

Ok, maks forvirrende. Jeg har fått beskjed om å regulere med kost og har søkt på nettet etter tips osv. Fikk beskjed på sykehuset om å holde meg unna potet, ris, pasta, brød osv. På nettet skriver Lommelegen at en skal ha komplekse karbohydrater som i ris, pasta og brød?:eek: Hva skal en egentlig spise?o_O

Sniker fra juli:-p

Du må nesten teste ut hva du tåler å ikke tåler:-)
Jeg kan spise så å si alt jeg vil i visse mengder.Etter et middagsmåltid med pasta carbonara feks er mitt blodsukker 5.2.Etter ris grøt med sukker og kanrl.5.5.

Sniker fra juli:-p

Du må nesten teste ut hva du tåler å ikke tåler:-)
Jeg kan spise så å si alt jeg vil i visse mengder.Etter et middagsmåltid med pasta carbonara feks er mitt blodsukker 5.2.Etter ris grøt med sukker og kanrl.5.5.
Tusen takk for tips! Problemet er at jeg ikke var fått noen form for retningslinjer eller utstyr? Jeg får jo ikke testa hva som funker eller ei:( Får ta det opp med legesenteret på onsdag når jeg skal tilbake for ny test.

Ok, maks forvirrende. Jeg har fått beskjed om å regulere med kost og har søkt på nettet etter tips osv. Fikk beskjed på sykehuset om å holde meg unna potet, ris, pasta, brød osv. På nettet skriver Lommelegen at en skal ha komplekse karbohydrater som i ris, pasta og brød?:o Hva skal en egentlig spise?o_O

- Velg skikkelig grove brød og kornprodukter - det som ser grovt ut er sjeldne det! Innholdet må sjekkes!
- Unngå sukker, da alle former (vær obs på fruktsukker og melkesukker - samt at noen typer søtning kan gi stigning)
- Melk bør ikke være mer en 1 lite glass PR dag.
- Skal du spise yoghurt, Skyr el så skal den erstatte melken den dagen (pga melkesukkeret)
- Juice er konsentrert frukt uten fibrene, bør ikke drikkes men om man "må" så Max et halvt glass PR dag som da evt vil erstatte frukt.
- Spist mindre mengde av ris og pasta, og velg alltid grov type.
- Spis mer grønnsaker, gjerne opp mot 500g PR dag. Unngå mais.
- Potet er ikke grønnsak. Om du skal spise det så er den mindre belastende på blodsukkeret om den er kald.
- Du kan gå ut i fra GI når du velger frukt og bær du ønsker å spise. Jo lavere jo bedre - og jordbær har lav GI så skal være Ok å unne seg.
- Lite fett gjerder alltid. Uansett produkter.
- Popcorn for potegull
- Sukkerfri brus før annen type (vær også obs på f eks juice/farris produkter - og vann, da de inneholder sukker fra frukt etc.
- Lag saftis is f eks Zeroh! Det er sommer og is ønsker de fleste dag nå og da når det er varmt.

Dette er bare litt sånn jeg kommer på i farta - og langt fra "alt" man trenger å vite.

Lommelegen er ikke alltid pålitelig. Det samme gjelder Google.

Er du usikker så be om time til dietiker slik at du er sikker på at du får rett og god info og slipper å gå å være usikker ;)

Last edited:
- Velg skikkelig grove brød og kornprodukter - det som ser grovt ut er sjeldne det! Innholdet må sjekkes!
- Unngå sukker, da alle former (vær obs på fruktsukker og melkesukker - samt at noen typer søtning kan gi stigning)
- Melk bør ikke være mer en 1 lite glass PR dag.
- Skal du spise yoghurt, Skyr el så skal den erstatte melken den dagen (pga melkesukkeret)
- Juice er konsentrert frukt uten fibrene, bør ikke drikkes men om man "må" så Max et halvt glass PR dag som da evt vil erstatte frukt.
- Spist mindre mengde av ris og pasta, og velg alltid grov type.
- Spis mer grønnsaker, gjerne opp mot 500g PR dag. Unngå mais.
- Potet er ikke grønnsak. Om du skal spise det så er den mindre belastende på blodsukkeret om den er kald.
- Du kan gå ut i fra GI når du velger frukt og bær du ønsker å spise. Jo lavere jo bedre - og jordbær har lav GI så skal være Ok å unne seg.
- Lite fett gjerder alltid. Uansett produkter.
- Popcorn for potegull
- Sukkerfri brus før annen type (vær også obs på f eks juice/farris produkter - og vann, da de inneholder sukker fra frukt etc.
- Lag saftis is f eks Zeroh! Det er sommer og is ønsker de fleste dag nå og da når det er varmt.

Dette er bare litt sånn jeg kommer på i farta - og langt fra "alt" man trenger å vite.

Lommelegen er ikke alltid pålitelig. Det samme gjelder Google.

Er du usikker så be om time til dietiker slik at du er sikker på at du får rett og god info og slipper å gå å være usikker ;)
Tusen takk☺️

Back
Topp