Forvirra etter glukosebelastningstest...

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei.

På lite livkontroll fredag ble det oppdaget spor av sukker i urin (+1) og at babyen er 12% større enn snittet. De to tingene til sammen gjorde at legen ville jeg skulle kontakte fastlege for glukosebelastningstest. Resultatet av den var 4.6 fastende og 10.9 2 timer etter inntak av sukkerklin.

Jeg fikk beskjed av kontordama om at dette er høyt, men ikke hva jeg skal gjøre med det videre. Hun sa jeg skulle ta det opp med JM neste gang jeg skal dit, men når jeg søker litt på nettet virker det som om 10.9 er veldig høyt og skal taes tak i med en gang.

Jeg er m.a.o litt forvirra. Hva bør jeg gjøre?

Tilleggsspørsmål: Jeg har nå vært i kontakt med føden og skal til en spesialist etter hav jeg forsto. De har foretatt en ny vektestimering og sa at nå er han 20% større enn snittet. Jeg har holdt blodsukkeret mitt stabilt på ca 5.5 etter at jeg fikk vite om at jeg kanskje har sv.skapsdiabetes ved forrige UL (søster har hypoglykemi så jeg har fått låne blodsukkerapparat av henne). Jeg spurte damen da om hvorfor han har fortsatt å vokes så fort og da sa hun at det gjør de gjerne selv om man regulerer blodsukkeret. Dette syns jeg høres rart ut ettersom den akselererte vekten de fleste steder står beskrevet som en respons på alt for mye sukkertilgang. Er lenge til jeg skal til denne spesialisten nå syns jeg. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe barnet mitt? Syns det er helt forferdelig at han skal fortsette å "slite" pga dette her selv om jeg har kutta ned på drittmaten.

Hei på deg.

Jeg kan godt forstå at du er forvirret - du har absolutt ikke fått den informasjonen du trenger!

Etter en glukosebelastning bør ikke blodsukkeret være over 7,8. Når du skriver at ditt blodsukker er over 10 skal du henvises til sykehuset. Det er på de fleste sykehus en diabetes-poliklinikk for gravide som har spesialkompetanse på nettopp oppfølging av gravide med svangerskapsdiabetes.

Så det du må gjøre nå er å kontakte legen din og få ham til å henvise deg. De er kjempeviktig at du tar tak i dette så du får god informasjon og så du og babyen blir godt passet på :-)

Så konklusjonen min er at du må få en henvisning så raskt så mulig og komme igang med kontroller på sykehuset!

Masse lykke til videre da.

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp