Forventninger til 12 åring...

Sprellejenta

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
Jeg hadde en ubehagelig opplevelse med ett familiemedlem..
Vogna til mini ble helt dekket til, og det gikk nesten galt!

Det jeg lurer på om andre tenker at man burde forvente at 12-åringer vet bedre enn å gjøre slikt?

Jeg forventer ikke at en 12-åring skal skjønne at det er farlig, med mindre 12-åringen er opplyst om farene ved å dekke til vogna på forhånd.
Skjønner at situasjonen var ubehagelig for deg, og sikkert for 12-åringen også.
Hvorfor skal man forvente at en 12-åring vet bedre, når mange foreldre ikke vet bedre? Tenker jeg...

Spørs vel litt hva som dekket vogna.

Man vet som regel ikke farene før man blir fortalt! Og man burde ikke la en vogn stå såpass uten tilsyn så går gjerne begge veier!

Var den dekt til at en tykk vinterjakke burde man jo lite bedre med dessverre mange som dekker til med pledd

Det er jo ikke nødvendigvis intuitivt, når jeg tenker på de tolvåringene jeg har kjent på skolen, kan jeg nok tenke meg at noen få ville skjønt det selv. Er langt fra alt som er innlysende som selv eldre barn tenker over. Er nok lurt å bare passe på at man har fortalt hva man gjør i ulike situasjoner når man skal ha barnepass. :)

Men hvordan gikk det til? La personen et teppe over med vilje, eller var det noe annet? En 12-åring er jo et barn som også lærer nye ting hele tiden. Hadde ikke forventet at hun eller han visste at man ikke skulle gjøre det.

Kommer jo helt an hva du mener med dekket til?
Men som flere skriver, man kan ikke forvente at en 12 åring skal skjønne at man ikke kan legge noe over åpningen for å hindre sol/vind osv, uten at de er blitt fortalt det først. Logikken vil kanskje si at det er viktigere å beskytte ungen fra sol/vind osv, enn at den sier om jeg legger noe over vognen så vil babyen som ligger oppi vognen mest sannsynlig bli overopphetet eller slippe tom for oksygen. Utrolig mange voksne ser jo ikke den logikken selv uten å ha blitt fortalt det heller.

Hetta på vogna var lagt ned og det var lagt over en tykk skjorte, ingen gliper på kantene - dekket helt til.
Ser argumentasjonen om at når voksne ikke skjønner det så er det forståelig at ikke barn gjør det!

Hetta på vogna var lagt ned og det var lagt over en tykk skjorte, ingen gliper på kantene - dekket helt til.
Ser argumentasjonen om at når voksne ikke skjønner det så er det forståelig at ikke barn gjør det!

Det høres jo veldig spesielt ut da. Hvorfor ble dette gjort?

Når ikke engang voksne skjønner at det er farlig kan en vel ikke forvente at en tolvåring gjør det?
Skulle akkurat til å skrive det samme :/

Jeg forventer ikke at en 12-åring skal skjønne at det er farlig, med mindre 12-åringen er opplyst om farene ved å dekke til vogna på forhånd.
Skjønner at situasjonen var ubehagelig for deg, og sikkert for 12-åringen også.
Hvorfor skal man forvente at en 12-åring vet bedre, når mange foreldre ikke vet bedre? Tenker jeg...
Enig :)

Ble barnet skikkelig overopphetet? :(

Det kom fort ett svar om at ønsket var å gjøre det mørkt for lille - som allerede sov. Det var inne i en gang og ikke særlig lyst..

Jeg stoler ikke på at en 11 åring skal gjøre de voksnes oppgaver. Kan hjelpe til men bær være under oppsyn

Det kom fort ett svar om at ønsket var å gjøre det mørkt for lille - som allerede sov. Det var inne i en gang og ikke særlig lyst..

Skjønner at dette ble ekstremt skummelt for deg. Jeg hadde nok ikke vært helt rolig selv i øyeblikket...
Men en tolvåring er et barn uten den samme kunnskapen og risikovurderingen som en voksen har. Og tanken var jo god, hun gjorde det vel ikke akkurat for å ta livet av ungen med vilje.

Back
Topp