Forventninger - Jordmor

NovemberZemer19

Andre møte med forumet
Hei jenter

Min første dette her og aner ikke helt hva jeg skal forvente. Har hatt 2 besøk hos barnmorskan/jordmor (bor i Sverige). Har tatt prøver og svart på standard spørsmål den første avtalen.

Hva kan eller skal man forvente av jordmor? Jeg har sikkert masse spørsmål, men kommer ikke på noen så tidlig enda. Uke 11 er like om hjørnet og jeg er fortsatt litt sånn at det ikke har gått helt opp for meg.
Jeg har gått ut derfra begge gangene, spesielt den siste med enn sånn feeling "var det alt?"

Hva er deres erfaring?

Jeg følte ikke det var noe spesielt vits i å gå andre svangerskap :P
Kjemien var ikke helt perfekt, og jeg følte ikke jeg fikk noe utbytte av å være der.

Hei jenter

Min første dette her og aner ikke helt hva jeg skal forvente. Har hatt 2 besøk hos barnmorskan/jordmor (bor i Sverige). Har tatt prøver og svart på standard spørsmål den første avtalen.

Hva kan eller skal man forvente av jordmor? Jeg har sikkert masse spørsmål, men kommer ikke på noen så tidlig enda. Uke 11 er like om hjørnet og jeg er fortsatt litt sånn at det ikke har gått helt opp for meg.
Jeg har gått ut derfra begge gangene, spesielt den siste med enn sånn feeling "var det alt?"

Hva er deres erfaring?
De første gangene jeg var hos jordmor da jeg gikk gravid første gangen så var det egentlig ikke så veldig mye spørsmål fra min side, men det kom mer naturlig etterhvert.

Senere vil jo også timene inneholde måling av magen, lytting med doppler og lengre ut vil det også være mer samtale om fødsel, og noe om forventninger til både fødsel og tiden etterpå.

Spørsmålene dine kommer nok etterhvert som du kommer lengre ut i svangerskapet.

Venter nå nummer 2, har vært hos jordmor en gang, og det var kun utfylling av helseskjema og litt prat om hvordan formen min var/er.

Jeg forventer vel egentlig bare hyppigere kontroller (på grunn av forhistorien vår) og at hun/han tar seg tid til å prate med meg.
Har ikke jordmor tid så blir kontroller hos legen, men jeg håper å skåne legekontoret for hysterisk kommende mamma :bag:

Er vel ikke så mye de får gjort i uke 11, målinger og alt kommer senere :)

Takk for svar :) Greit å vite litt hva som kan komme senere også. Ikke bare blodprøve og "går alt bra?"
Du skal (og det kan kanskje føles ubehagelig ut, men er så viktig) spørres om forholdet mellom deg og pappaen, om dere er snille med hverandre. De skal egentlig spørre rett ut om noen av dere opplever vold rettet mot dere, men det er ikke alltid de tør det..
Kommer nok også mer spørsmål rettet mot deg og graviditeten etterhvert :)

I Norge er det vanlig med første legetime mellom uke 8-10 og da tas standardblodprøvene. Jordmor er vel ikke før uke 16? Da snakker man om hvordan man har det, forventninger, helse, privatlivet, måling av magen og kanskje man får høre hjertelyden. I tillegg tar hun urinprøve, men husker ikke om det skjer så tidlig.

I Norge er det vanlig med første legetime mellom uke 8-10 og da tas standardblodprøvene. Jordmor er vel ikke før uke 16? Da snakker man om hvordan man har det, forventninger, helse, privatlivet, måling av magen og kanskje man får høre hjertelyden. I tillegg tar hun urinprøve, men husker ikke om det skjer så tidlig.

I Sverige ringte jeg legen, men ble blankt avvist på telefon med beskjed om at det hadde dem ingenting med å da fikk jeg ta kontakt med jordmor her. Er det andre ting enn prøver å samtale som f.eks UL så blir det sykehuset.

Jeg fikk beskjed om at det ikke var vits i å komme til lege før uke 12, de skulle ikke ta blodprøvene før jeg var passert uke 12:)

Jeg fikk beskjed om at det ikke var vits i å komme til lege før uke 12, de skulle ikke ta blodprøvene før jeg var passert uke 12:)
Ja, det varierer jo fra legekontor til legekontor. Min lege ønsker første kontroll i uke 8-10. For min del ville det blitt aktuelt med henvisning til dobbeltest på grunn av alder, og da skal blodprøven helst tas før uke 10.

Ja, det varierer jo fra legekontor til legekontor. Min lege ønsker første kontroll i uke 8-10. For min del ville det blitt aktuelt med henvisning til dobbeltest på grunn av alder, og da skal blodprøven helst tas før uke 10.
Skjønner :happy:

Back
Topp