Forventninger av samboer etter fødsel

Radia11

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Hei! Førstegangs her, og jeg lurer litt på hvilke forventninger dere har til samboer med nyfødt i hus? Står han opp om natta på eget initiativ, sover han på eget rom, skifter bleier på eget initiativ, middagslaging, vasking etc.?

Med første tok jeg storesøster til alle døgnets tider i 4mnd før det ble for lite søvn. Jeg gjorde somregel all husarbeid også, men han jobbet 3 jobber da. Ellers var han veldig flink til å avlaste på dagtid med å skifte bleie osv.

Denne gang har vi en klarere plan på hvilke opg i heimen vi har, og jeg kommer nok til å ta den tyngste støyten av nattevåk, men han kommer til å hjelpe mer til med rengjøring :-)

Håper dere snakker om dette sammen og finner en plan på hvordan dere skal fordele opg i heimen. Med første gikk vi på en kraftig smell der jeg fant ut at å være nybakt mamma samtidig som å ha et rent hus og sunn middag var veldig utfordrene både på psyke og parforhold, mens mannen ikke forsto helt hvor krevende det er med baby. Dette første til store konflikter mellom oss det første året... Heldigvis har vi lært og har satt om en plan og blitt enig om hvordan vi ønsker det :-)

Når vi fikk sist var pappaen meget interessert å være med på alt. Det var bare natten jeg tok helt aleine, ettersom det var jeg som hadde maten ;)
Ibland sov han på eget rom når han skulle på jobb, men jeg tror ikke han gjorde det hver natt... Jeg syntes han skulle gjøre så han var uthvilt til han kom hjem etter jobb for å hjelpe meg med babyen. Bedre det enn at han skulle være helt utslitt å trenge en dupp liksom ;)
Han bytta masse bleier, han bada og stelte med gutten og vi bytte om på hvem som tok han når han skrek og var lei seg.
Jeg forventer vel egentlig det samme den her gangen, eventuelt om han kan ta lillesøster litt mer enn meg på kveldene og helgene så jeg får være en del med storebror også :)

Jeg tar nettene alene, vi sover på samme rom, men han sover heldigvis veldig tungt :) med nr en tok han en natt i helgene, men med to barn i tillegg nå så er det greit at en av oss er uthvilt.
Men han er helt fantastisk når det kommer til husarbeid, barna generelt. Jeg hadde ikke klart meg uten han :) ❤️

Last edited:
Vi deler på alt av husarbeid Etc til vanlig, og sånn er d med baby også. Det er jo ikke mitt hus og min baby og han som hjelper til eller omvendt, men vårt sammen. Vi gjør ikke nødvendigvis akkurat det samme, men omtrent like mye. Jeg hater å støvsuge og han hater å brette klær for eksempel, med ny baby i hus så må vi bare finne en ny rytme på hvem som gjør hva når for at deg skal fungere best mulig for alle sammen. Noen ganger har jeg mer overskudd og gjør mer, noen ganger omvendt. Man må bare finne ut av hva dom fungerer best fra dag til dag!:)

Vi deler på alt av husarbeid Etc til vanlig, og sånn er d med baby også. Det er jo ikke mitt hus og min baby og han som hjelper til eller omvendt, men vårt sammen. Vi gjør ikke nødvendigvis akkurat det samme, men omtrent like mye. Jeg hater å støvsuge og han hater å brette klær for eksempel, med ny baby i hus så må vi bare finne en ny rytme på hvem som gjør hva når for at deg skal fungere best mulig for alle sammen. Noen ganger har jeg mer overskudd og gjør mer, noen ganger omvendt. Man må bare finne ut av hva dom fungerer best fra dag til dag!:)

Vi deler også alt til vanlig :)
Og har en vaskehjelp annenhver uke - ekteskapsforsikring ;)

Erfaringen min er i grunn at vil jeg ha noe gjort, så må jeg gjøre det selv. Forventer egentlig alt for lite av mannen, men nå har jeg muligens lagd litt ris til min egen bak med og ikke kreve noe hjelp av han... Generelt er jeg vel dårlig på å ta i mot hjelp..

Forventer at han, mens jeg er hjemme i ammetåken, drar ut og handler mat og andre ting vi trenger. Slik at jeg bare kan ta det med ro hjemme i starten. Og så kommer han til å lage middagene.
Vaskingen tar vaskedamen seg av.
Og resten må vi nok finne utav underveis. Er førstegangs så har ikke noe erfaring fra før av.

Sist forventet jeg ikke mye, hans første tur til Norge og ikke vant til noe her men han skiftet bleier, ga flaske om morgenen, hjalp til med husarbeid og lagde middager, ofte jeg fikk sove nesten hele natta for han sto opp og ordnet flasken om hun våknet.

Hadde ikke høye forventninger denne gangen heldigvis for nå er han i 100% fast jobb og studerer ved siden av (for å få utdannelsen sin godkjent her), og merker han ikke gjør en brøkdel av hva han gjorde før, han hjelper til med middager men vet det blir lite av det når han skal på jobb igjen.

Også tør han ikke å skifte bleie helt enda for han føler at lillegutt er så liten og skjør

Vi deler også alt til vanlig :)
Og har en vaskehjelp annenhver uke - ekteskapsforsikring ;)

Sånn har vi det også. Han er superflink til det meste, og mer ryddig enn meg + lager mat. Ellers tar jeg nettene alene om jeg klarer. Er mini umulig (har hatt forstoppelse og vondt), så står han opp uten at jeg ber om det. Han masserer, bader og mater (når vi mater med flaske), men er absolutt ikke komfortabel med bæsjebleier, så den jobben tar somregel jeg, hehe.

Tenker det samme som deg :) er ikke snakk om at han "hjelper til", men er vi sammen som har fått et barn og har en leilighet osv. Så ser man selvfølgelig an hvem som har overskudd til å gjøre hva.

Siden min mann er den som skal jobbe så vill jeg være den som tar henne på natta. Men etter jobb og helger forventer jeg at han tar over stell, kos mm siden han ikke hsr sett henne hele dagen.
Jeg tror ikke jeg vill måtte kreve tror vi finner balansen greit. kommer nok til å gjøre mye sammen :) men får vi en baby som er kun rolig hos meg så blir det selvfølgelig mer husarbeid på han. Men håpe vi kan dele på baby og husarbeid ca likt :)

Mannen min tok våkenettene med meg til tross for full jobb. <3

Vi samsov og så lenge snuppa ammet sov han bare gjennom det, men når jun begynte å trenge MME ved siden av var han der og hadde flaska klar når puppen var tom. :)

Bleiene delte vi på. :)
Jeg håper det blir likt nå også for det gjorde så utrolig godt å slippe å stresse med alt alene. :)

Så fint å lese andres tanker og erfaringer! Husarbeid er han veldig flink til, tar oppvasken, handler, lager middag og går turer med hunden, mens jeg tar meg av støvsuging, klær og vask, i tillegg til det meste rundt lillegutt. Lillemann har jo mye magevondt og er stort sett er våken om nettene, noe som gjør at jeg går på sparemodus på dagtid. Da blir det søvn, amming og babykos som blir prioritert, etter mini sin klokke. Men dette passer ikke helt inn i hans gamle rutiner med middag kl.1600, legge seg samtidig kl 2330, svigers hver søndag og skolearbeid på ettermiddagene (etter han allerede har vært på høgskolen hele formiddagen). Skjønner jo at jeg får det største ansvaret for den lille siden jeg har maten, men kunne vel ønske at han var litt mer delaktig med lillemann, og ikke kun gå etter gamle rutiner når han er hjemme. Men dette går seg kanskje til etterhvert som han blir litt tryggere i papparollen! Mini et tross alt bare 3 uker :p

Her skal jeg ta meg av våkenettene og mesteparten av stellet til lillebror, mens han skal leke mer med storesøster, handle og lage mat. Han jobber 2/4 i Nordsjøen så blir litt travelt for meg når han må reise på jobb, men må ta det som det kommer. Han har 3 uker igjen hjemme før han reiser, så håper at vi blir mer rutinert etterhvert.

Her tar han ene turen med hunden og lager de fleste middagene. Rydding deler vi på, men er da blitt temmelig rotete her :p Han tar ikke bleieskift på eget initiativ, men når eg spør om det, inkludert ett hver natt. Ellers tar eg meg av det meste med jenta, men han sto opp og gikk en time med henne en natt hun var urolig og han ikke skulle på jobb dagen etter.

Vi deler på det meste både når det kommer til husarbeid og når det kommer til barn så jeg forventer at det opprettholdes. Er baby mye våken om natten er det klart at jeg vil ta hoveddelen av dette da mannen skal på jobb, men han kommer nok til å bidra :)

Back
Topp