Forventning til barnehage vs realitet

To be announced

Glad i forumet
September To Remember
Ville høre litt hvordan dere kommer klar med skuffelse over barnehagen.

Kort beskrevet: barnet mitt blir 4 år nå, og har akkurat begynt i barnehage. Hun er glad, trygg, allerede på dag 1 gikk hun fritt i lek og fra et tilknytningsperspektiv: ingen problemer. Fine, gode bhglærere.

Men jeg fikk helt vondt i meg av tilstanden. Har jeg hatt for «høye forventninger» til hva en barnehage er? Er det slik samfunnet synes det er ok å «oppbevare» barn? Jeg fikk så utrolig vondt i meg av barna der, noen satt apatisk, noen var akutt kontaktsøkende. De så så fortapt ut, så mange trengte en trygg havn - men hadde resignert. Det er jo ikke på lengs nok personale. Det var enorme grupper og alle løp bare vilt om, brøling og kauking og så fort bhgansatte snudde seg så slo de, kløyp, sa ufine ting til hverandre og ødela andres lek/bygging/whatever. Det var dårlig luft, lukter skittent, den der emmene lukta jeg bare kjenner fra barnehage og barneskole. Alle forsøk på å sette seg ned å spille/leke/tegne blir bare avbrutt av distraherende unger som ødelegger eller tar i fra deg det du har funnet.

Det føles uverdig.
Som en dumping-plass for unger, fordi foreldre «må jobbe».
Også lurer man på hvorfor barn får problemer senere i livet? :(
 
Sånn har det ikke vært i noen av de tre bhg jeg har hatt barn i

Det er ikke nok folk nei, og de får ikke helt den oppfølgingen de fikk hjemme.

Men apatiske barn og behov som ikke møtes slik du beskriver, og svære grupper med unger som løper og slår, nei, sånn har det ikke vært.
 
Da har du ungen i en dårlig barnehage. Hatt begge mine i samme bhg i alle år og har vært veldig fornøyd med alt egentlig. Småplukk har det jo vært, men det har ordna seg så fort vi har tatt det opp.
 
Da har du ungen i en dårlig barnehage. Hatt begge mine i samme bhg i alle år og har vært veldig fornøyd med alt egentlig. Småplukk har det jo vært, men det har ordna seg så fort vi har tatt det opp.

Men hva skal man gjøre da? Si «jeg synes det er kaotisk»? Kommer de til å endre noe? Og dårlig luft i en eldre bygning? :/ Ny plass har vi ikke sjans på, de mangler 75 plasser her i kommunen, og vi må allerede kjøre 20-25min dit. Lei meg!!!
 
Back
Topp