Forventinger fra barnehagen til barn på 2,5 år?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Var nylig på samtale med kontaktperson i barnehagen, og fikk beskjed om hva barnets sterkeste sider er og hva vi må øve på. Synes det er tidlig når de er 2,5 år og fortsatt går på småbarns å si at man må øve på de tingene som blir nevnt.

Fikk vite at han er god med ord og uttrykk, og liker best å leke med motoriske leker (biler, duplo) og rollespill-leker (kjøkken). Har utviklet nært forhold en gutt og en jente som er i samme kull.

De vi fikk kritikk på er at han ikke kan kle på seg vinterdress og sko selv, og at det må vi øve på hjemme, samt at han ikke er så flink til å gå i ulent terreng. De hadde sett at min mann har båret han opp til bhg fra bilen på morgen og sa at han burde gå selv, noe som ofte kan ta tre ganger så lang tid på morgen, og i en hektisk hverdag der vi har en gutt som ikke vil spise frokost i bhg så er det ikke så lett å rekke alt og komme seg i tide på jobb når han faktisk skal spise frokost hjemme også og vi begynner på jobb kl 07.45 og 08.00. Ser forøvrig vi ikke har vært de eneste som har båret han dette halvåret.

Så hva tenker dere?
Skal virkelig en gutt på 2,5 år kunne kle seg selv med vinterdress og sko?
Kan man forvente at han skal kunne gå opp og ned bakker i skogen uten å falle og be om hjelp?
Skal man forvente at han aldri spør om å bæres til og fra bilen?

Gutten vår begynte forøvrig i bhg for første gang da han var 23 mnd. Jeg var hjemme lenger med han. Allerede da hadde han et rikt ordforråd og kunne setninger på opptil 7 ord! Problemet hans i starten har vært å si hade og grått mye da vi har gått, i tillegg har han vært vanvittig mye syk. Skal nå på ØNH for utredning av ørene. Bhg sier vi gjerne må sende han i bhg om hadde 38,5 på kveld og er feberfri på morgen, og synes det høres rart ut. Ikke rart det er mye smitte om alle tenker sånn. Man aner jo ikke hva de bærer rundt på med feber i kroppen, og tenker alle de gangene så har det dukket opp feber igjen i løpet av dagen! Oppfatter at bhg synes vi er overbeskyttende, men de fleste pedagogiske lederne er nyutdannede damer i starten av tjueårene som ikke har barn selv enda, og kan det som står i bøkene, men arbeidet med barn i bhg har det ikke gjort mer enn 1-2 år. Skjønner de vil det beste, men å vurdere om mitt barn er sykt nok eller ikke til å være hjemme bør være min avgjørelse! Samt at jeg gav utrykk for at siste uke påske (før termin med barn nummer to) ønsker vi å holde han mest mulig hjemme. Både pga at han skal føle han får oppmerksomhet fra oss rett før alt dette skjer, men også pga smitte. Han har vært maks 10 dager i bhg fra januar til nå før neste smitte har kommet. Feber annenhver uke og har nylig hatt omgangssyke! Livredd han har smittet meg og jeg er nå 38+0. Litt oppgitt av manglende forståelse fra bhg om privatsituasjon, og at de mener at vi skader han om vi tar han ut et par uker fra bhg... Han har strengt tatt vært borte så lenge flere ganger pga evigvarende sykdommer, og flere ganger med oppkast. Tydelig at foreldre ikke holder 48 timers regelen og det er bare dårlig gjort!!!!!

I forhold til feberfri så har flere bhg gått bort fra den regelen heldigvis , er barnet feberfri oh i fin form kan man sende.

En på 2,5 bør hvertfall kunne øve på å gå i ulendt terreng , noe fall blir det jo men tenker de bør klare å gå selv uten alt for mye hjelp.
Å kle på seg selv bør også øves på , noen klarer det og andre ikke men det bør øves på.

Han skal vel over på storbarnsavdeling til høsten så derfor ber de om å øve vil jrg tro

Synes det er helt innafor å øve på på- og avkledning i den alderen.
Ja, selvfølgelig øver han på det og alltid vist interesse for å kle av og på seg, men klarer ikke å få på dressen helt alene med glidelås og alt så han kan gå ut uten å bli sett over av en ansatt. Virket som om hsn skulle være så tilbake sammenlignet med de andre...

I forhold til feberfri så har flere bhg gått bort fra den regelen heldigvis , er barnet feberfri oh i fin form kan man sende.

En på 2,5 bør hvertfall kunne øve på å gå i ulendt terreng , noe fall blir det jo men tenker de bør klare å gå selv uten alt for mye hjelp.
Å kle på seg selv bør også øves på , noen klarer det og andre ikke men det bør øves på.

Han skal vel over på storbarnsavdeling til høsten så derfor ber de om å øve vil jrg tro

På skolen der nevø går får de ikke gå på skolen om de har hatt feber kvelden før... og han er 9 år! :o Synes det er vanskelig å vurdere når barnet er 2,5 og har 38,8 på kvelden og sier han ikke føler seg frisk på morgen. Da føler man seg som en dårlig mor om man sender avgårde, og har også sett de aller fleste ganger at han har lagt seg ned ekstra og hvilt og tegnene på at han ikke har vært ordentlig frisk har vært der. Aktivitetsnivået er høyt i bhg så tenker man ofte gjør seg selv en «bjørnetjeneste» om man kjører på når barnet ikke er ordentlig frisk. Fulgte det de sa i starten og lot han gå i bhg om han hadde hatt feber kvelden før, men endte bare i verre sykdommer og ørten runder medisin!

Å kle seg er noe som fint kan øves på, og han har hatt interesse for å forsøke på det siden han var 1,5, men han klarer ikke å kle seg skikkelig med utetøy slik at han kan gå ut uten at personalet ser over han og virket som det gjør han «tilbake» :( Selvfølgelig skal han på stor til høsten, og når han starter der er det 1 mnd til han blir 3 år.

Og han går fint i ulendt terreng, men synes også det er helt innenfor at et så lite barn spør om noe kan hjelpe han opp om han faller.

Synes bare forventningene er himla store til sånne små.

Syns det er helt innafor at de tipser dere om å øve på påkledning og det å gå i ullent terreng. Det betyr ikke nødvendigvis at han bør gå fra bilen selv om morgenen, skjønner at dere ikke nødvendigvis har mange minutter å avse akkurat da.

Selv om barnehagen syns det er greit at han kommer om morgenen på tross av feber dagen før betyr ikke det at dere må sende barnet av gårde. Hvis dere føler han er syk må dere kunne holde ham hjemme uten at de har noe å si på det, allmenntilstand har mer å si enn feber, og jeg syns det er positivt at dere har mulighet til å holde ham hjemme inni mellom. Kan det være noen utfordringer for ham i gruppen som er vanskelig hvis han blir borte for lenge?

2,5 år bør klare å kle på seg det meste med veiledning. Dvs de får hjelp feks med vrenging, rett sko på rett fot, treffe glidelåsen på jakka

Å holde ham hjemme er en vurdering dere må ta, er ikke opp til bhg, men lurt å høre på deres råd og erfaringer. Hva hvis du går på Max overtid? Skal han ikke gå i bhg på mange uker? Det blir da enda tyngre og vanskeligere å begynne når han vet at mamma er hjemme med den nye babyen som han kanskje blir veldig sjalu på i begynnelsen. Vi har forsøkt å tilstrebe normalitet for eldre søsken da nr 2 og nå nr 3 kom. Nr 3 kom midt på vinteren og nr 2 var konstant syk. Vi klarte likevel å holde lille forkjølelsesfri i 2 mnd med «forbud» mot å ta på / kose Med babyens hode og streng rutine på håndvask med én gang de kom hjem.

Tenker nok at det vil løse seg med frokost i bhg hvis dere bare er konsekvente. Løp om kapp til døra i stedet for å bære?

Syns det er helt innafor at de tipser dere om å øve på påkledning og det å gå i ullent terreng. Det betyr ikke nødvendigvis at han bør gå fra bilen selv om morgenen, skjønner at dere ikke nødvendigvis har mange minutter å avse akkurat da.

Selv om barnehagen syns det er greit at han kommer om morgenen på tross av feber dagen før betyr ikke det at dere må sende barnet av gårde. Hvis dere føler han er syk må dere kunne holde ham hjemme uten at de har noe å si på det, allmenntilstand har mer å si enn feber, og jeg syns det er positivt at dere har mulighet til å holde ham hjemme inni mellom. Kan det være noen utfordringer for ham i gruppen som er vanskelig hvis han blir borte for lenge?

Ja, men blir liksom som at man ikke øver på å kle seg hjemme, noe vi selvfølgelig har gjort...

Det er vært noen krangler der guttene i samme kull har krasjet sammen litt, men de er jo venner i neste øyeblikk, selv om min ofte kommer hjem med blåmerker og sier at han har kranglet med en spesiell gutt.

Synes det er helt innenfor å øve på påkledning og gå i ulendt terreng når et barn er 2,5. Storebror er snart 3 år. Min kan heller ikke kle på seg dressen helt selv og fikk beskjed i barnehagen om å øve på det samt smøre pålegg på brødskiven selv (de gjør det på stor avdeling). Synes det er viktig at barnehagen har takhøyde for at barn er forskjellig og utvikler seg i ulikt tempo, men vi som foreldre har også et ansvar for å legge til rette for utvikling.

Her har vi løst morgen stresset med at vi står opp 15 min tidligere enn vi gjorde før. Da får storebror tid til å øve på å kle på seg selv.
Akkurat nå jobber jeg kun 40% og de to dagene jeg jobber spiser de frokost i barnehagen. De har aldri fått noe annet valg. Skulle de spist hjemme hadde det blitt så dårlig tid og stress at det ikke hadde vært noe hyggelig for noen. Da har jeg tenkt at da er det bedre at de evt spiser mindre til frokost i barnehagen (som de tar igjen til lunsj) og at vi får en fin morgen hjemme.

2,5 år bør klare å kle på seg det meste med veiledning. Dvs de får hjelp feks med vrenging, rett sko på rett fot, treffe glidelåsen på jakka

Å holde ham hjemme er en vurdering dere må ta, er ikke opp til bhg, men lurt å høre på deres råd og erfaringer. Hva hvis du går på Max overtid? Skal han ikke gå i bhg på mange uker? Det blir da enda tyngre og vanskeligere å begynne når han vet at mamma er hjemme med den nye babyen som han kanskje blir veldig sjalu på i begynnelsen. Vi har forsøkt å tilstrebe normalitet for eldre søsken da nr 2 og nå nr 3 kom. Nr 3 kom midt på vinteren og nr 2 var konstant syk. Vi klarte likevel å holde lille forkjølelsesfri i 2 mnd med «forbud» mot å ta på / kose Med babyens hode og streng rutine på håndvask med én gang de kom hjem.

Tenker nok at det vil løse seg med frokost i bhg hvis dere bare er konsekvente. Løp om kapp til døra i stedet for å bære?

Jo, han er spesielt god til å kle av seg, og kaster det meste i skittentøyet om det er skittent eller ei :p

Jeg blir igangsatt senest på termindato pga jeg har insulinregulert svangerskapsdiabetes så det å feks få omgangssyke er ikke heldig for meg nå som jeg har tippet uke 38 :( Blir jeg syk nå kan blodsukkeret gå i fistel og vanskelig å tilpasse medisiner, noe igjen som kan være skadelig for baby i magen. Nå har toåringen hatt omgangssyke (?) spydd 5 ganger på 12 timer, høy feber og hoste denne uka, men foreløpig har det ikke brutt ut på meg, men sitter med hjertet i halsen for er så redd for å ha blitt smitta. Må kjøre 3 timer per uke for å komme til kontroller siste to mnd nå på sykehuset, og vært tøffe måneder på mange måter. Vil selvfølgelig at alt skal være mest mulig normalt for han også, men vet ikke hvordan vi skal klare å kombinere det. Tenker at han bare kan gå i bhg nå baby er ute av magen, men stresser med hvor risikabelt det faktisk er for meg å bli syk nå. Hatt to våkenetter og vært bekymret på sykdommen hans og ser bare hvordan det vingler til blodsukker selv om jeg har spist nøye og tatt avtalte doser.

Jo, han er spesielt god til å kle av seg, og kaster det meste i skittentøyet om det er skittent eller ei :p

Jeg blir igangsatt senest på termindato pga jeg har insulinregulert svangerskapsdiabetes så det å feks få omgangssyke er ikke heldig for meg nå som jeg har tippet uke 38 :( Blir jeg syk nå kan blodsukkeret gå i fistel og vanskelig å tilpasse medisiner, noe igjen som kan være skadelig for baby i magen. Nå har toåringen hatt omgangssyke (?) spydd 5 ganger på 12 timer, høy feber og hoste denne uka, men foreløpig har det ikke brutt ut på meg, men sitter med hjertet i halsen for er så redd for å ha blitt smitta. Må kjøre 3 timer per uke for å komme til kontroller siste to mnd nå på sykehuset, og vært tøffe måneder på mange måter. Vil selvfølgelig at alt skal være mest mulig normalt for han også, men vet ikke hvordan vi skal klare å kombinere det. Tenker at han bare kan gå i bhg nå baby er ute av magen, men stresser med hvor risikabelt det faktisk er for meg å bli syk nå. Hatt to våkenetter og vært bekymret på sykdommen hans og ser bare hvordan det vingler til blodsukker selv om jeg har spist nøye og tatt avtalte doser.

Følg med på blodsukkeret, snakk med legen om disse bekymringene på neste kontroll evt før. Du blir sikkert igangsatt før dersom du har uregelmessige målinger. Ta med fødebagen og avtal med barnevakt før hver kontroll. RING sykehuset og få snakke med legen hvis du er bare litt bekymret, ikke sover osv. Det tar de hensyn til.

Jeg var utslitt og hadde ikke målt blodsukker siste uka, klarte ikke stikke meg fordi det gjorde så vondt. Orket knapt å sette insulatard på kvelden, det var så sinnsykt vondt å stikke seg! Det bekymret legen så mye at han satt meg i gang 15 minutter etter jeg hadde fortalt det. 39 uker.

Du er ekstra følsom nå, fokuser på at han på 2,5 har det bra og la påkledning og diverse vente noen uker. Det ordner seg. Spye bør pappaen ta, men ja jeg vet... tørket selv oppkast ca 38+0. Ble faktisk spydd på to ganger.

Følg med på blodsukkeret, snakk med legen om disse bekymringene på neste kontroll evt før. Du blir sikkert igangsatt før dersom du har uregelmessige målinger. Ta med fødebagen og avtal med barnevakt før hver kontroll. RING sykehuset og få snakke med legen hvis du er bare litt bekymret, ikke sover osv. Det tar de hensyn til.

Jeg var utslitt og hadde ikke målt blodsukker siste uka, klarte ikke stikke meg fordi det gjorde så vondt. Orket knapt å sette insulatard på kvelden, det var så sinnsykt vondt å stikke seg! Det bekymret legen så mye at han satt meg i gang 15 minutter etter jeg hadde fortalt det. 39 uker.

Du er ekstra følsom nå, fokuser på at han på 2,5 har det bra og la påkledning og diverse vente noen uker. Det ordner seg. Spye bør pappaen ta, men ja jeg vet... tørket selv oppkast ca 38+0. Ble faktisk spydd på to ganger.

Uff, ja satt med hendene og nattkjolen full av spy for å unngå at det gikk i sofaen, og pappaen måtte et par timer på jobb neste morgen og da var ingenting annet enn å sove oppå meg godt nok mellom oppkastrundene, så har jeg blitt smitta kommer det nok :o Fikk ikke gått å kontroll denne uka, for orket ikke å kjøre de 10 milene inn alene når jeg har sovet så lite, men snakket med sykehuset på telefon og de var takknemlige for at jeg ikke kom på diapol om jeg kanskje hadde smitte på meg :o

Nå skal jeg inn på neste sjekk 38+5, og da avgjøres det når jeg skal settes i gang. Lillebror er litt liten så de vil vente lengst mulig om alt er bra med målinger så strever jo veldig for at det skal være det :o Ble satt i gang sist gang også, og håper jo mest av alt at det bare skal skje av seg selv denne gangen for hadde en lite god opplevelse sist med igangsetting.

Så ja, bør sikkert ikke stresse så med denne påkledningen etc, men tida flyr jo fram mot sommeren også, men håper og tror at det blir mindre sykdom når våren kommer også, og lettere å ta på seg lett sommertøy og sommerpåkledning enn disse tunge dressene :o

Uff, ja satt med hendene og nattkjolen full av spy for å unngå at det gikk i sofaen, og pappaen måtte et par timer på jobb neste morgen og da var ingenting annet enn å sove oppå meg godt nok mellom oppkastrundene, så har jeg blitt smitta kommer det nok :eek: Fikk ikke gått å kontroll denne uka, for orket ikke å kjøre de 10 milene inn alene når jeg har sovet så lite, men snakket med sykehuset på telefon og de var takknemlige for at jeg ikke kom på diapol om jeg kanskje hadde smitte på meg :eek:

Nå skal jeg inn på neste sjekk 38+5, og da avgjøres det når jeg skal settes i gang. Lillebror er litt liten så de vil vente lengst mulig om alt er bra med målinger så strever jo veldig for at det skal være det :eek: Ble satt i gang sist gang også, og håper jo mest av alt at det bare skal skje av seg selv denne gangen for hadde en lite god opplevelse sist med igangsetting.

Så ja, bør sikkert ikke stresse så med denne påkledningen etc, men tida flyr jo fram mot sommeren også, men håper og tror at det blir mindre sykdom når våren kommer også, og lettere å ta på seg lett sommertøy og sommerpåkledning enn disse tunge dressene :eek:

Nei omgangssyke er verste sort, særlig på sykehus!

Håper du holder deg frisk. Huset vårt stinket badebasseng hele oktober og november :hilarious:

Nei omgangssyke er verste sort, særlig på sykehus!

Håper du holder deg frisk. Huset vårt stinket badebasseng hele oktober og november :hilarious:

Ja, måtte bare være det som manglet å skulle kjøre 1,5 timer med rier, diaré og oppkast og føde med omgangssyke. Eneste positive er vel at jeg hadde fått enerom på barsel :p

Ja, men blir liksom som at man ikke øver på å kle seg hjemme, noe vi selvfølgelig har gjort...

Det er vært noen krangler der guttene i samme kull har krasjet sammen litt, men de er jo venner i neste øyeblikk, selv om min ofte kommer hjem med blåmerker og sier at han har kranglet med en spesiell gutt.
Tror jeg ville undersøke litt mer om hvorfor de ikke vil at han skal være borte. De barnehagene jeg har vært borti har vært veldig positive til at barna får litt ekstra fri med foreldrene når det lar seg gjøre. Leit at han kommer hjem med blåmerker, det er alltid vondt og vanskelig. Håper det går bedre fremover!

Vi fikk beskjed i samtale om at vår jente på 21 mnd må øve på å vente på tur... hun har ikke søsken og er naturlig nok vant til å få hjelp raskt, katten er flinkere til å vente:hilarious: det er klart at man skal oppmuntre dem til å bli selvstendige, men å forvente at en på 2,5 skal kunne kle på seg helt selv uten ay en vpksen må se over, synes jeg høres i overkant ut. Ang feber og fri så er jeg enig med deg, der vet foreldrene best og det er dere som kjenner deres barn. Er han godt innkjørt i bhg så kan jeg ikke skjønne at ei uke og to med fri skal være skadelig, hva tenker de iaåfall at han skal gjøre i sommer? Da må jo barna ha tre uker sammenhengende ferie vel? Vi må forøvrig holde barna hjemme en feberfri dag også, siden bhg alt for ofte opplever at feberen kommer tilbake utpå dagen dersom de hadde feber kvelden før.

Har dere sjekket synet? Eldste jenta mi er nærsynt, og hun hadde dårlig balanse. Spesielt i ulendt terreng. Det trenger ikke å være synet altså, men det kan jo hende det an være lurt å sjekke.

Ut ifra det du skriver forventer de ikke at han skal kunne kle på seg selv, uten veiledning. Men at han trenger å øve på det for han er kanskje ikke så ivrig/god på det i bhg? Når han begynner på storebarna blir det større krav til å kle på seg selv, men får selvfølgelig veiledning der å. Men nå kommer vi til en tid hvor det er mindre og mindre klær som skal på. Er ofte at når vinteren kommer igjen, og de har begynt på storebarna at all kunnskap om å kle på seg ligger igjen på småbarna:hilarious:
Og som jeg pleier å si til foreldre jeg har samtaler med, er ped.leder på småbarn selv. Det er fullt forståelig at man ikke har tid til å la barna gjøre alt selv i ukedager, spesielt om morgenen. Men da er det veldig fint at man husker det i helgene og feriene.
Når det gjelder motorikken i ulent terreng, forståelig at man ikke har så mye tid om morgenen. Men la han gå selv hjem fra bhg da? Og selvfølgelig skal man hjelpe hvis de faller, men ikke for en hver pris. Jeg mener at når man er 2,5.år så må man klare å reise seg opp selv, selv med vinterdress. Selvfølgelig får de hjelp hvis det er veldig glatt eller sitter fast på noe vis, men prøve selv først.

Synes det er riktig å trekke frem barnet svake sider så foreldre og bhg kan ha fokus på å utvikle de sidene. Gikk hjemme selv med vår til hun var 23 mnd og blir 2,5 denne mnd. Vi fikk flere «oppgaver» som vi skulle øve på hjemme for å styrke hennes svake sider. Synes det er kjempe flott! Vår klarer ikke kle på seg selv, noe vi ikke har fokusert på i det hele tatt. Nå begynner bhg å jobbe fokusert på av/på kledning så da er det viktig vi har samme fokus hjemme.

Back
Topp