Forventer dere noe av barna?

Snuppaa

Forelsket i forumet
Ja, altså... Vi har nå en 7-åring i hus. Og av henne begynner vi nok å forvente visse ting. Enkle ting, vel og merke.

Vi prøver forklare at nå mener vi at ho er stor nok til å rydde opp på rommet sitt selv. Er vi som støvsuger og vasker der såklart.
Ho er også stor nok til å gå ned i underetasjen med skittentøyet sitt og legge det i kurven sin der.
(alle barna har hver sin skittentøyskurv, siden vi er så mange)

Samboeren mener at ho gjerne burde gjort mer ting, som f eks visse ting i huset. Eks. gå ut med søpla et par ganger i uka eller noe. Men jeg vet liksom ikke hva man skal forvente seg når dem er i den alderen jeg da...

Men hver gang ho skal gjøre en liten ting, så krangler ho gjerne en halvtime på det...

Er vi strenge eller er det normalt å forvente visse ting?

ORIGINAL: Burger

Tror jeg hadde begynt i det små, sånn som du sier å holde orden på sitt eget rom etc.. Eller, som du sier, blir alt en krangel

Ja... Husker jo at jeg både gikk ut med søpla og tok ut diverse fra oppvaskmaskinen når jeg hadde begynt på skolen.

Ho gidder liksom ikke gjøre noen ting og alt er et eneste ork... Er derfor jeg lurer på om det er for tidlig eller om det er nettopp det vi burde; lære ho det at man må gjøre visse ting... Min datter på 4 år rydder jo opp klærne etter seg og rydder rommet. Men for sjuåringen er det visst veldig slitsomt...[;)]

Jeg har aldri hatt en 7 åring (enda)..har en 3 åring, og jeg forventer vel ikke noe særlig av henne, utenom at hun skal gjøre det jeg ber henne om..plukke opp søppel etter seg, sette fra seg glasset på kjøkkenet etc..ganske enkle ting, men selvsagt ikke noe fast! Som 7 åring kan jeg se for meg at jeg forventer at hun skal gjøre ting jeg ber henne om! ikke noe fast (jeg har aldri måtte gjøre NOENTING hjemme)

Ja, gutten på 4 rydder rommet sitt, tar bort asjetten når han har spist, legger tøyet på vaskerommet etter bruk og noen ganger annet småtteri som å hente melk i kjøleskapet feks. Tror det er lettere å begynne når de er små, for guttungen syns alt dette bare er gøy.

Forventer att min straks 5-åring setter i oppvaskmaskinen etter seg når hun har spist, henger opp jakken og setter på plass sko når hun kommer inn, holder orden på rommet sitt og treffer skittentøyskurven med klærne sine.
Dette er ting hun klarer helt fint, og stort sett gjør med glede... men vi har hatt en periode nå hvor hun ikke gadd noen ting.... hun var så sliten osv. Men vi fant ikke på noe kjekt før hun hadde gjort det... så hun gav seg ganske fort.
Når hun blir 7 vil jeg nok forvente enda litt mer.... men hvormye vet jeg ikke enda[8|]

det bør dere kunne forvente av henne ja!

Vi har en på 2,5år som dekker på bordet til middag (med hjelp selvfølgelig), rydder av etter seg, kaster skittenklærne sine på vaskerommet, rydder opp lekene sine før han legger seg og sånne småting.

Men han synes det er moro enn så lenge da [:)]

Jeg hadde nok forventet noe av henne ja.. Sånn som å dekke på bordet før middag f.eks.

Snuppa her er 3,5, og av henne så forventer vi at hun er med å rydder rommet. Hun må legge klærne sine på vaskerommet, to meter fra badet. Hun er også med og dekker bordet hver dag, mest fordi hun syns det er gøy. Og så må hun rydde av sin egen tallerken etter maten. Hun syns det er helt greit, klager aldri. Til og med lillebror på halvannet år rydder av bordet etter seg.. [8D]

Når hun blir 7, så får hun nok ansvaret for andre ting også, under oppsyn selvsagt. [:)] Men jeg er litt opptatt av at det ikke skal være tvang også.
Har dere prøvd med noe lokkemiddel da? Type ukelønn eller noe?

Hadde forventet mer enn det fra en 7 åring. De har bare godt av å få sine faste gjøremål i huset, det vil de dra god nytte av senere i livet. Men selvfølgelig tilpasse etter alderen. F.eks tømme oppvaskmaskinen noen ganger i uka eller gå ut med søpla f.eks.

Takk for svar. Kom gjerne med flere innspill...[:)]

Jeg ser iallfall at datteren min på 4 år, som har gjort småting veldig lenge- er blitt utrolig flink. Og hu syns det er gøy.

Sjuåringen er samboeren min sin datter og ho har ikke måttet gjøre noe som helst før nå... Så der er vel kanskje grunnen.

Men når en på 4 år greier å rydde opp etter seg, hvorfor ikke en 7 åring tenker jeg....
Ho er den mest rotete av dem alle og er den jeg rydder opp mest etter. Bare KASTE klærne fra seg overalt... Finner en sokk der, en sokk her og en truse her og der.... Og hu er 7 år...[8D]

Jeg vil ikke være for streng heller. Derfor det er nyttig med innspill her. [:)]

ORIGINAL: *Nothernstar*

Hadde forventet mer enn det fra en 7 åring. De har bare godt av å få sine faste gjøremål i huset, det vil de dra god nytte av senere i livet. Men selvfølgelig tilpasse etter alderen. F.eks tømme oppvaskmaskinen noen ganger i uka eller gå ut med søpla f.eks.

Ja, tror jeg er enig altså...[;)]

Vi har jo ei på samme alder og her så har 4åringen følgene ansvar- rydde romme, lege klærne sine i skittentøy kurven,er med å dekker på og av borde

Guttungen på snart 6år- rydde romme,legge klær i skittentøykurven, er med å dekker av og på borde, hjelper til med å bærer inn ved og ta ut søppel

De henger også på plass yttertøyet og setter skoene på skohylla

Så at en på 7år ikke kan ta mer ansvar ser ikke jeg noe galt i

7 åringer skal hjelpe til.

jeg rydda rommet, gikk med søppel og støvsuga kjelleren

ORIGINAL: Pijah

Jeg hadde nok forventet noe av henne ja.. Sånn som å dekke på bordet før middag f.eks.

Snuppa her er 3,5, og av henne så forventer vi at hun er med å rydder rommet. Hun må legge klærne sine på vaskerommet, to meter fra badet. Hun er også med og dekker bordet hver dag, mest fordi hun syns det er gøy. Og så må hun rydde av sin egen tallerken etter maten. Hun syns det er helt greit, klager aldri. Til og med lillebror på halvannet år rydder av bordet etter seg.. [8D]

Når hun blir 7, så får hun nok ansvaret for andre ting også, under oppsyn selvsagt. [:)] Men jeg er litt opptatt av at det ikke skal være tvang også.
Har dere prøvd med noe lokkemiddel da? Type ukelønn eller noe?

vi snakka om at ho skal få ukelønn, men tror vi kom fram til at det skal ho få når ho greier gjøre ting vi ber om.... Nå legger ho ikke engang trusene sine i skittentøyet og jeg vet ikke om jeg syns ho burde få penger for å greie å legge trusene sine en plass liksom....
Når ho greier det og kan begynne med å gå ut med søpla f eks, så mener jeg at vi kan friste med ukelønn jeg da...

Har en på 8 og han bærer ut søpla, rydder av bordet, vasker bordet så det er klart for middag, støvsuger iblant, rydder rommet sitt og har skittentøyskurv hvor han skal sortere lyst og mørk (det er han dårlig på) og en liten kurv hvor undertøy og sokker skal (det er han flink til). Han bretter også sammen klær og legger på plass i skapet sitt.
Om han gjør daglige oppgaver som å gå med søpla og rydde bordet, får han klinkekuler i belønning. Mens andre ting får han betalt for, som feks å vaske bordet, gå med bleiebøttesøpla og brette klær. Symbolske summer, men alle monner drar [:)] De kronene han tjener disponerer han fritt. Har minibank-sparebøsse til han, noe som gjør det gøyere å spare opp fordi den holder regnskap på hvor mye han har liggende.

Lenge til vår er 7, men jeg syns en 7-åring skal hjelpe til hjemme. Ting går ikke av seg selv i AS Familien, og alle må bidra for at vi skal ha det ålreit.

Mine er bare 4 år da.. Jeg forventer ikke noe særlig av dem enda... [:D]
Forutenom at de hjelper å dekke bordet, tar ut etter mat og setter i oppvaskmaskinen!

Jeg har 1 regel og det er at tar de leker på stuen, skal de rydde dette opp selv. [:)]
Soverommet hjelper jeg å rydde, men de Må være tilstede og gjøre litt! (er det bare litt rot, tar de d selv)

Oppvaskmaskinen tar datteren min når hun har lyst og/eller jeg spør.
Samme med vaskemaskinen, bare at jeg pleier å ha i vaskemiddlet.
Gutten min støvsuger når han har lyst eller jeg spør. (må si gutter er vanskelig å lære) [8|][8D]

De hadde fått gått med søppel, hadde vi bodd slik at det hadde hvert mulig.
DEt forventer jeg at de gjør når de er 7!

Når eg var 7 år så hadde eg faste tinger eg måtte gjør hver uka så fikk eg ukelønn [:)]
Tok oppvasken om morgen, gjekk ut med søppelet, rydda rommet mitt [:)]

Men eg forvente ingenting av 1,5 åringen min men hu ELSKE å gjer husarbeid faktisk [8D]
Syns det er KNALLKJEKT å hjelpe meg med å legge inn i vaskemaskin, ta ut av vaskemaskinen, hive boss, hjelpe meg med minstemann med å finne bleier og sånt [8D]
Og spesielt viss hu får lov til å vaske gulvet med meg så blir hu knall glad [8D]

Og kvar gong me skal ut dørå så finner hu alltid fram skoene mine og vil ta dei på meg av seg sjøl [8D]

Må kanskje føye til at 8-åringen min har hjulpet til i huset siden han var 6 år, men vi har økt gradvis på. Han var 7 da vi inngikk de reglene og avtalene som gjelder nå (utenom klinkekulene, de begynte jeg med for å øke motivasjonen ytteligere. han får klinkekuler på et barnematglass, og når det er fullt får han belønning i form av feks kino hvor han velger film, eller bowling, biljard, badeland eller noe annet han velger)

Back
Topp