Fortykket nakkefold på TUL :''(

førstereis_35

Betatt av forumet
Hei,

Jeg var på TUL idag på sykehuset og fikk se en kjempeaktiv, fin, liten krabat på 12+1 dager. Jordmor/lege sa at alt så fint ut, helt til hun kom til nakkefolden. Den var litt tykkere enn den skal være, men likevel rett i nærheten av normalområdet. De tok blodprøve (nipt) men den får jeg ikke svar på før 10-12 dager!

Hun understreket gjentatte ganger at det ikke trenger å bety at fosteret har en trisomi, og at alt kan være i sin skjønneste orden. Hun sa også at siden vi tok ultralyden så tidlig, så hender det at nakkefolden ikke har gått helt ned ennå uten at noe trenger å være galt.

Jeg forsøker så godt jeg kan å ikke krisemaksimere men er så redd nå :(

Er det noen andre som har vært gjennom dette før?

Skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut til vi får svar på prøvene! :(

Det er vanskelig å ikke krisemaksimere når man står midt oppi noe slikt, men alt alt annet var bra er et godt tegn. For eksempel mangler mellom 70 og 80 % av fostre med downs nesebein på det tidspunktet. Nesebein er en av de tingene de sjekker på TUL.

Håper resultatene kommer raskt og at de viser at babyen din er frisk. Masse lykke til :Heartred

Det er vanskelig å ikke krisemaksimere når man står midt oppi noe slikt, men alt alt annet var bra er et godt tegn. For eksempel mangler mellom 70 og 80 % av fostre med downs nesebein på det tidspunktet. Nesebein er en av de tingene de sjekker på TUL.

Håper resultatene kommer raskt og at de viser at babyen din er frisk. Masse lykke til :Heartred
Ja, både nesebein og lengde på kropp og armer og bein var veldig bra. Hun kommenterte også aktivitetsnivået som høyt som også er et tegn som er positivt. Forsøker holde motet oppe men er samtidig redd for å være for håpefull på en måte også.

Takk for gode ord :Heartred

Hei! Har opplevd før på forum at noen har fått beskjed om nakkefold i grenseland, der alt har vist seg å være fint ved nipt.

Hei,

Jeg var på TUL idag på sykehuset og fikk se en kjempeaktiv, fin, liten krabat på 12+1 dager. Jordmor/lege sa at alt så fint ut, helt til hun kom til nakkefolden. Den var litt tykkere enn den skal være, men likevel rett i nærheten av normalområdet. De tok blodprøve (nipt) men den får jeg ikke svar på før 10-12 dager!

Hun understreket gjentatte ganger at det ikke trenger å bety at fosteret har en trisomi, og at alt kan være i sin skjønneste orden. Hun sa også at siden vi tok ultralyden så tidlig, så hender det at nakkefolden ikke har gått helt ned ennå uten at noe trenger å være galt.

En bekjent av meg som fikk nøyaktig samme beskjed for to uker siden. Tok NIP-test og resultatet viste at det ikke var noen økt sannsynlighet ❤️ Så prøv å ikke tenk for mye på det til du får svaret på testen (lettere sagt enn gjort skjønner jeg selvfølgelig).

En bekjent av meg som fikk nøyaktig samme beskjed for to uker siden. Tok NIP-test og resultatet viste at det ikke var noen økt sannsynlighet ❤️ Så prøv å ikke tenk for mye på det til du får svaret på testen (lettere sagt enn gjort skjønner jeg selvfølgelig).
Håper så inderlig at det samme skjer med oss! Tusen takk, det hjelper å høre om slike historier :Heartred

:Heartpink
Hei,

Du har kanskje fått svar på nipt testen nå? Håper alt er bra med babyen din:Heartred Jeg har opplevd akkurat det samme. Med førstemann var nakkefolden i grenseland, men ingenting ble gjort. Jeg var heller ikke så observant på det første gang heller. Med andre mann var nakkefolden godt over referanseområdet. Tok nipt test og levde i usikkerhet halvannen uke. Blodprøve viste ingen økt sannsynlighet for trisomi og lillebror ble født frisk som en fisk. Tror mine barn har anlegg for tykk nakkefold i fosterlivet:) Ved en evt tredjemann kommer jeg til å være forberedt på tykk nakkefold ved TUL.

:Heartpink
Du har kanskje fått svar på nipt testen nå? Håper alt er bra med babyen din:Heartred Jeg har opplevd akkurat det samme. Med førstemann var nakkefolden i grenseland, men ingenting ble gjort. Jeg var heller ikke så observant på det første gang heller. Med andre mann var nakkefolden godt over referanseområdet. Tok nipt test og levde i usikkerhet halvannen uke. Blodprøve viste ingen økt sannsynlighet for trisomi og lillebror ble født frisk som en fisk. Tror mine barn har anlegg for tykk nakkefold i fosterlivet:) Ved en evt tredjemann kommer jeg til å være forberedt på tykk nakkefold ved TUL.
Hei. Venter fortsatt på svar! Holder på å bli gal :inpain:

Hei dere!

Endelig kan jeg komme med en oppdatering jeg ikke turte å drømme om engang. Nipten viste at alt var ok! Ingen funn på noen av trisomiene, så da er jeg "friskmeldt".

Måtte ringe sykehuset selv og etterlyse resultatene, og det viste seg at de ikke ble lagt inn på helsenorge men var klare i går, og skulle kun sendes per post (Bærum sykehus). Når jordmoren på føden fortalte at testen var inne, holdt jeg på å spy, og når hun fortalte at den var kjempefin, så begynte jeg bare å gråte.

Jeg ble så letta og kjente hvor stressa jeg egentlig har vært. Nå kan jeg begynne å glede meg over voksende mage og ikke lengre måtte distansere meg fra den <3 Takk for alle oppmuntrende råd og meldinger fra dere, jeg har satt veldig pris på de :Heartred

Så fantastiske nyheter!!! :Heartred

Helt fantastisk :Heartred Nyt reisen videre med skatten i magen :Heartred

Så godt å lese at alt var i orden! Håper du nå kan nyte resten av svangerskapet ❤️

Back
Topp