Fortykket(?) eggleder? Økt fare for exu?

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Hei
Har noen andre fått beskjed om at de har fortykket eggleder? Og at det da gir økt fare for svangerskap utenfor livmor? Dette sa hun som opererte meg, etter mitt andre ks.

Jeg hadde ikke-planlagt ks i 2021, og pks i 2023 pga tverrleie.

Komplikasjoner etter første snitt med 1,5L blodtap, morkake satt fast og livmor trakk seg ikke sammen. For å stoppe blødning måtte de sy «bukseseler» på livmor.

Hun sa det ikke var komplikasjoner under andre snitt men det var en omfattende operasjon som krevde mye, de var mange hender på (i) meg, pga mye arrvev og sammenvoksninger.

Hun sa jeg kunne bli gravid igjen, men at det da ble pks (igjen), og at jeg måtte ta ul i uke 6 for å sjekke at embryoet var på rett plass.

Jeg vet at jeg i teorien bør kontakte hun som opererte meg, men det kan jeg ikke i dag som tankene virrer.

Så jeg lurer på;
1: hvor stor er sjansen for graviditet utenfor livmor?
2: er det vanskeligere å bli gravid med én fortykket eggleder? den andre er normal.
3: bør jeg heller gå på klinikk for befruktning? Altså IVF, for å minske faren for feil plassering av embryo? Jeg er redd for nåler, og det er jo dyrt, men er også redd for hva enn som må gjøres OM embryo festes utenfor livmoren.

Hilsen tankefull mamma med 2 barn, som egentlig aldri skulle ha biologisk barn:shy:

Jeg har en skadet eggleder etter EXU i 2012. De regner risiko for ny EXU som betydelig forhøyet (uten at jeg har fått noe mer eksakt informasjon om dette). Jeg har fått 2 barn siden (er må gravid med nr. 3 etter den gang) og har fått tidlig ultralyd på sykehuset rundt uke 7-9 for å konstatere at graviditeten har vært på rett plass.

Jeg har en skadet eggleder etter EXU i 2012. De regner risiko for ny EXU som betydelig forhøyet (uten at jeg har fått noe mer eksakt informasjon om dette). Jeg har fått 2 barn siden (er må gravid med nr. 3 etter den gang) og har fått tidlig ultralyd på sykehuset rundt uke 7-9 for å konstatere at graviditeten har vært på rett plass.
Jeg har ikke hatt exu før. Men hva er prosedyre når det skjer? Operasjon?

Ble du gravid på naturlig vis etterpå? Tok det lang tid for deg?

Back
Topp