Fortvilet..........

Bente78

Forelsket i forumet
Hei.
Jeg har tatt opp dette før,men må ta det opp en gang til........
Jeg har ei datter på 5 år som er den verste morgenfuglen jeg vet om. Stort sett hver dag våkner hun mellom 05-06. Av og til kan hun sove til 6.30,men det er meget sjeldent.
I ukedagene så er vi uansett nødt opp 6.30 for å rekke jobb og barnehage,men er veldig slitsomt når hun da ofte våkner mellom 5-6 da også.
Har prøvd å la henne komme inn til oss og kanskje fortsette å sove,men det går ikke......hun er ikke trøtt sier hun.
Hvis vi lar henne få stå opp for å se barne-tv/iPad ,kan hun rope flere ganger på oss (mas om ett eller annet).
Har prøvd å sagt hun får være på rommet sitt til det er greit å stå opp,men da slår hun seg helt vrang og morgenen blir bare kaos.
I dag ropte hun 5.10 og spurte om å stå opp. Jeg sa ja og da ropte hun 1 gang på meg for at jeg skulle sette på en film. Da lot hun meg ligge til 7.30 uten å mase (for en gangs skyld) men jeg har vanskeligheter for å sovne igjen når jeg vet hun er oppe.
Hun sovner stort sett mellom 19.30-20 og da har hun ca 9-10 timer søvn. Er ikke dette litt lite søvn på et barn? Skjer aldri at hun sover mer enn 10 timer iallfall. (Uansett om hun legger seg senere).
Er det andre som har det sånn?
Både jeg og mannen blir så veldig trøtt og sliten av å ha det slik...............

Jeg var sånn, og jeg sto opp i den tia der til jeg ble tenåring!!
Sønnen min er også sånn, han har null behov for søvn virker det som.. Og man må no bare stå opp, er jo forferdelig å få beskjed om å holde senga en time ekstra om man faktisk føler seg helt våken :o
Dere får være flinke til å bytte på hvem som står opp med a :)

Hun er vel av de som ikke trenger såmye søvn da. Kjipt men er vel dessverre sånn det ermed noen barn.

Går an å prøve med sånn kidssleepklokke da, sett den på den tiden hvor der lov å stå opp

Hun trenger kanskje ikke mer søvn da.. samboeren min er også sånn. Kan sove 3-4 timer og det er nok liksom :eek: Mens jeg må hvertfall ha rundt 6-7 timer for å kunne fungere dagen etterpå :P

Ja,må vel bare innse at hun ikke trenger mer søvn
Hun virker ikke spesielt trøtt på dagen heller,men ser hun har behov for å legge seg i halv 8-8 tiden.
Hun har hatt slik klokke siden hun var liten,men den driter hun rett og slett i

Hun høres akkurat ut som jenta mi på 4,5. Hun har alltid sovet mindre en det "boka tilsier".

Hun sover fra rundt 20.00/20.30- 5.45/6.00 nå. Nytter ikke å legge henne tidligere, og hun er ikke overtrøtt. Hun utvikler seg helt fint, så jeg tror hun bare "er sånn". Jeg er a-menneske selv, så det går fint for oss.

Har dessverre ikke så mange tips, bare tilsvarende historie :-)

Jeg har en som er likedan 8-9 t søvn er mer enn nok for han.
Han er riktig nok noen år eldre enn jenta di nå, men bestandig vært sånn. Nå er han i seng 20-21 hver dag. Og sovner ikke før ca 22. Oppe lenge før meg....
Og jeg står opp 6.30 i ukedagene.

Du klarer ikke å forskyve søvnfasen hennes med en time? At hun legger seg 15 min. senere for hver dag som går, helt til dere har nådd kl. 20.30. Vet flere som har gjort dette, da barnet fikk nok søvn ila. døgnet og det sånn sett ikke kunne endres på andre ting.

Du klarer ikke å forskyve søvnfasen hennes med en time? At hun legger seg 15 min. senere for hver dag som går, helt til dere har nådd kl. 20.30. Vet flere som har gjort dette, da barnet fikk nok søvn ila. døgnet og det sånn sett ikke kunne endres på andre ting.

Det kan gå.
Men her står han opp like tidlig uansett. I seng 23, oppe før 6....:eek:

Vi har små barn og må stort sett innse at vi er ferdige å sove i 5-6 tida. Det eneste tipset jeg har, er å legge deg tidligere sjøl...

Vi har små barn og må stort sett innse at vi er ferdige å sove i 5-6 tida. Det eneste tipset jeg har, er å legge deg tidligere sjøl...

samme her. nå er de 6 og 8 år, og kan ikke endres, det er bare slik de er. vi må legge oss tidlig selv.

vi har en regel, de må sette på tv selv, får ikke se film eller spille på playstation eller noe. og så klarer de seg selv, fram til ca 6-7. er klokken 5 så ber vi de legge seg.

Er ikke så unormalt det? Mine på 5 og 6 år legger seg mellom 19-20, er som regel oppe rundt 06..

samme her. nå er de 6 og 8 år, og kan ikke endres, det er bare slik de er. vi må legge oss tidlig selv.

vi har en regel, de må sette på tv selv, får ikke se film eller spille på playstation eller noe. og så klarer de seg selv, fram til ca 6-7. er klokken 5 så ber vi de legge seg.
Ja - vi pleier også å si at de ikke kan stå opp før vekkerklokka til pappa har ringt (06.20). De er 2 og 3 år, og yngste ligger i sprinkelseng enda. Eldste står gjerne opp og legger seg hos oss hvis han våkner tidlig, og da må vi jo gå og hente yngste også hvis hun er våken. Det blir jo ikke mer søvn på oss av det, men syns de skal lære at de ikke skal stå opp og begynne å leke så tidlig - om de ligger hos oss, har vi liksom ikke tatt dagen enda...

Innser at jeg er heldig med ei som legges 19 og gjerne må vekkes kl 9-10 :O
Men idag var de topp kl 06:45 da.. Men men.

Min er morgenfugl i helgene. Da står han opp, henter nettbrettet og setter seg på rommet sitt og ser en film.
Eller så leker han med lekene sine. Aldri mas. Men når han hører vekkerklokka så kommer han og sier "det e stå-opp tid" :)

Har også ei som er slik. Virker som hun ikke trenger mer søvn. Men hun står opp selv da, slår på tven og ser Disney junior eller sitter på ipaden...så jeg trenger ikke stå opp så tidlig selv om hun gjør det :p

Her har vi motsatt utfordring.. Storebror på seks år er hjertesyk og behov for mye søvn. Legges klokka 1900 og sover gjerne til 9-10. Om han er hos besteforeldre eller på avlastning og de ikke respekterer hans søvnbehov, så blir det helt krise..

Har ingen råd dessverre. Vi har ei på 4 som står opp mellom 4 og 5. Sovner mellom 8 og 9 på kvelden. Ho er drit sur hele dagen. Alt er prøvd, legger hun seg seinere så står hun likevel opp så tidlig. Ikke kan vi legge henne tidligere heller for hun legger seg faktisk kl 18.30- 19.00...

Ingen tråd, bare en trøstende "du er ikke aleine" :p

Legg henne en time senere!
Forskyv døgnet på samme måte som når klokka skal stilles.

Jeg har brukt kid sleep klokke. Ikke lov å rope eller stå opp før den viser dag. Han stod opp 6 hver dag noe som er greit fordi vi måtte opp 6 noen dager. Da han var 3 år avtalte vi at han kunne stå opp alene. Han lærte seg hvordan han slo på både tv og DVD, jeg satte kanalen på NRK super og passe lydnivå kvelden før. Satte drikkeyoghurt nederst i kjøleskapet. Han ordnet seg selv og visste at han ikke skulle vekke meg. Koste seg alene og trengte ikke hjelp til noe.

Back
Topp