Fortvilet situasjon

SHUTUP!

Betatt av forumet
Sommerfuglene <3
Jeg har fibromyalgi samt krystallsyken, og har derfor i perioder vært sykemeldt. Noen uker sykemeldt, et par mnd i jobb, sykemeldt, jobb osv.
Da jeg planla graviditet ringte jeg nav for å høre ang sykepengekvoten min, hvor lenge jeg kunne være sykemeldt, siden jeg visste at et svangerskap ville føre til sykemeld. Forklarte dette nøye, og at det var viktig for meg med et riktig svar.
Fikk da beskjed om at jeg hadde vært sykemeldt i mange små perioder og at ingen maksdato var satt, da jeg hadde flere perioder på jobb også, så det var bare å kjøre på og sykemelding i 9 mnd var ingen problem.
Fikk idag plutselig brev fra Nav om at min maksdato for sykepenger var satt til 11.12.2013. Altså mindre enn en mnd til!!
Og jeg har ikke sjangs til å tilbake i jobb...
Har mista 12 ganger før, pga antifosfolipidsyndrom og går derfor på albyl e og fragmin ( blodfortynnende ) og ble i helga henta av ambulanse med en blødning som var så ille at det ikke kan beskrives.. Det var blod overalt. Ble lagt inn og de fikk stoppa blødninga, men fikk beskjed om at det hadde vært en blødning som kunne vært livstruende.
UL viste morkake som lå lavt og foran livmormunnen, og den var også løsnet på den ene siden. Enda store blodansamlinger innvendig. Så derfor må jeg ta det helt med ro, ligge mest mulig, ingen stress, løft, bøying eller annen fysisk aktivitet.
Og nå har jeg bare få uker igjen av sykemeld. Har ikke mulighet til å gå over på attføring pga økonomi.
Jobber på videregående skole, med spesial elever.
Kan jeg søke svangerskapspenger? Er jo ikke jeg som er syk, egentlig. Er jo pga truende abort at jeg ikke kan jobbe. Så hva gjør jeg? Blir stående uten penger rett før jul??
Føler det er så urettferdig når jeg sjekka dette så nøye.. og orker ikke mer styr nå..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har fibromyalgi samt krystallsyken, og har derfor i perioder vært sykemeldt. Noen uker sykemeldt, et par mnd i jobb, sykemeldt, jobb osv.
Da jeg planla graviditet ringte jeg nav for å høre ang sykepengekvoten min, hvor lenge jeg kunne være sykemeldt, siden jeg visste at et svangerskap ville føre til sykemeld. Forklarte dette nøye, og at det var viktig for meg med et riktig svar.
Fikk da beskjed om at jeg hadde vært sykemeldt i mange små perioder og at ingen maksdato var satt, da jeg hadde flere perioder på jobb også, så det var bare å kjøre på og sykemelding i 9 mnd var ingen problem.
Fikk idag plutselig brev fra Nav om at min maksdato for sykepenger var satt til 11.12.2013. Altså mindre enn en mnd til!!
Og jeg har ikke sjangs til å tilbake i jobb...
Har mista 12 ganger før, pga antifosfolipidsyndrom og går derfor på albyl e og fragmin ( blodfortynnende ) og ble i helga henta av ambulanse med en blødning som var så ille at det ikke kan beskrives.. Det var blod overalt. Ble lagt inn og de fikk stoppa blødninga, men fikk beskjed om at det hadde vært en blødning som kunne vært livstruende.
UL viste morkake som lå lavt og foran livmormunnen, og den var også løsnet på den ene siden. Enda store blodansamlinger innvendig. Så derfor må jeg ta det helt med ro, ligge mest mulig, ingen stress, løft, bøying eller annen fysisk aktivitet.
Og nå har jeg bare få uker igjen av sykemeld. Har ikke mulighet til å gå over på attføring pga økonomi.
Jobber på videregående skole, med spesial elever.
Kan jeg søke svangerskapspenger? Er jo ikke jeg som er syk, egentlig. Er jo pga truende abort at jeg ikke kan jobbe. Så hva gjør jeg? Blir stående uten penger rett før jul??
Føler det er så urettferdig når jeg sjekka dette så nøye.. og orker ikke mer styr nå..

Om du er hjemme pga truende abort, må du da ha rett på svangerskapspenger? Snakk med legen din om situasjonen.

Jeg syns du absolutt kan søke svabgerskapspenger! Og med din historie er jeg nesten 100% sikker på at du vil få det. Du er ikke syk, og det er ikke mulighet for omplassering og sånt... Lykke til! Krysser fingrene for deg!

Håper det.. Blir så lei av alle bekymringer som dukker opp underveis.. Tar liksom aldri slutt..
Får snakke med legen imorgen:-)

Duhar rett på svangerskapspenger hvis du er frisk og arbeidet du utfører kan være til fare for fosteret, men først skal arbeidsplassen se om de kan omplassere deg! Lykke til:-)

Leste litt nøyere det du skrev nå... Tror dessverre du må fortsette på sykemelding da det er jo du som er syk! For å tjene opp igjen retten på sykepenger så må du ha vært i full jobb i rundt 26 uker uten sykeperiode

Ja, men jeg er jo egentlig ikke syk heller.. Er bare om jeg jobber, med mye gange på harde gulv, tunge løft, bøying osv at det kan være farlig for fosteret..

Jeg tror ut ifra hva du skriver at du har rett på svangerskapspenger :) Hør med legen og prøv å søke:)

Kanskje dette et verdens dårligste forslag. Men. Hvis du vil på jobb, men ikke gå mye og stå mye og gjøre tunge løft.. Kanskje rullestol hadde funka?

Angående svangerskapspenger og sånn har jeg null peiling.

Sent from my iPhone using BV Forum

Kanskje dette et verdens dårligste forslag. Men. Hvis du vil på jobb, men ikke gå mye og stå mye og gjøre tunge løft.. Kanskje rullestol hadde funka?

Angående svangerskapspenger og sånn har jeg null peiling.

Hehe, syns jeg ser meg;-);-) Det var et spennende tips, men tror det vil funke dårlig da arbeidsplassen for det første er generelt dårlig tilrettelagt for rullestol og for det andre med de elevene jeg har og følger må jeg kunne være ganske rask i vendingen hvis det skulle oppstå forskjellige situasjoner.

Hehe, syns jeg ser meg;-);-) Det var et spennende tips, men tror det vil funke dårlig da arbeidsplassen for det første er generelt dårlig tilrettelagt for rullestol og for det andre med de elevene jeg har og følger må jeg kunne være ganske rask i vendingen hvis det skulle oppstå forskjellige situasjoner.

Ok, nei da er det kanskje ikke løsningen.. :/

Ja, men jeg er jo egentlig ikke syk heller.. Er bare om jeg jobber, med mye gange på harde gulv, tunge løft, bøying osv at det kan være farlig for fosteret..

Da blir du omplassert! Kan de ikke omplassere deg så får du svangerskapspenger:-) så lenge du ikke er syk er de pliktige til å legge tilrette!

Ja du kan søke svangerskapspenger. Jeg har slitt med blødninger og ikke i nærheten av samme skala som deg og jeg fikk vite i dag at jeg hadde krav på svangerskapspenger pga blødningene. Snakk med legen din så ordner det seg. Lykke til!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Hjelpemeg mistet 12!!!!! Ganger før :o ikke alle som har det like enkelt altså.. Du kan no hvertfall ikke dra tilbake på jobb!!

Ønsker deg kjempe masse lykke til :)

Høres ut som om at du kan få svangerskapspenger ja. Jeg fikk det sist når sykemeldingsperioden min var gått ut under graviditeten. Legen og NAV begrunnet det med at de anså arbeidsplassen/stillingen som for stressende, så vil nå ihvertfall tro at du med så potensielt alvorlige komplikasjoner også vil få stønad :-)

Back
Topp