Fortvilet situasjon ang bordskikk...

KR1ST1NE

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Julibarna 2019
Hei,

Vi har en 9 år gammel jente som jeg ikke vet hvordan vi kan nå frem til..

Hun smatter høyt og mye når vi spiser. I tillegg griser hun utrolig mye: klær, hår, ansikt, bord og gulv - ingenting slipper unna maten hennes.

Vi gir beskjed opptil 10× per måltid, og har hatt mye fokus på dette de siste 2-3årene. Når jeg spør henne hva hun tenker selv så sier hun: "jeg vil jo ikke smatte", men det er bare ord.

Har prøvd med både belønning for gjennomført måltid med få smatt, "intelligent" samtale om temaet, la henne passe på selv etter påminnelse tidlig, ...

Vi har aldri hatt dette problemet med storebroren hennes, og jeg er super takknemlig for at hun går på en skole med høyt fokus mot mobbing. Jeg er så bekymret for hvor lenge hun kan spise som en 4-åring uten at medelevene reagerer..

Har dere noen råd?

Nå nettopp var det syltetøy OVERALT på henne etter én brødskive, og jeg er helt fortvilet!
 
Skulle visst lagt denne tråden på "barn over 5år" [emoji85]
Dere som kan må gjerne flytte den[emoji106]
 
Vi har en åtteåring som også kan glemme seg "litt" ved bordet. Han fikk faktisk en kommentar fra en klassekompis allerede i første klasse om at han syntes det var ekkelt når sønnen vår stappet munnen full, og det var egentlig greit, for det kan jeg minne han på når han glemmer seg, at det ikke bare er voksne som reagerer på det. Vi må minne på å ikke ta større biter enn at han klarer å tygge dem med munnen lukket, da har han noe konkret å forholde seg til som han ser funker.
 
Vi har en åtteåring som også kan glemme seg "litt" ved bordet. Han fikk faktisk en kommentar fra en klassekompis allerede i første klasse om at han syntes det var ekkelt når sønnen vår stappet munnen full, og det var egentlig greit, for det kan jeg minne han på når han glemmer seg, at det ikke bare er voksne som reagerer på det. Vi må minne på å ikke ta større biter enn at han klarer å tygge dem med munnen lukket, da har han noe konkret å forholde seg til som han ser funker.
Takk for svar :)
Vår har også fått kommentar på grisingen, jeg får dra det frem og håpe det kan være en god og konkret påminnelse [emoji106] Har ikke "brukt" hendelsen fordi det var sårende, men det er kanskje det som trengs.

En del av problemet er nok at hun ikke bryr seg selv, og da glemmer hun at andre kan reagere selvom vi snart har snakket det ihjel.
 
Hun må vel gjøre noe spesielt for at hun skal søle såpass mye? Drømmer hun seg bort? Kan det være noe galt med synet sånn at hun bommer på munnen? Spiser hun for fort? Sitter hun fint? Du har sikkert vært innom det meste. Har en femåring her som fort kan grise endel men har ikke noen gode tips.
 
Hun må vel gjøre noe spesielt for at hun skal søle såpass mye? Drømmer hun seg bort? Kan det være noe galt med synet sånn at hun bommer på munnen? Spiser hun for fort? Sitter hun fint? Du har sikkert vært innom det meste. Har en femåring her som fort kan grise endel men har ikke noen gode tips.
Hun spiser S A K T E [emoji85]
Har godt syn (iflg synstester), hørselen er testet til normal, hun både følger med & deltar i samtaler rundt bordet, og sitter fint.. Tilsynelatende burde det altså ikke vært nødvendig med klesskift etter middag.
Men vi bare klarer ikke å få henne til å bry seg om skitt, og når hun ikke bryr seg så vet jeg ikke hva mer vi kan gjøre enn håpe vi har grenseløs tålmodighet.
 
Ikke lett å vite hva man skal gjøre.. Det kommer vel til et punkt/en alder der hun selv synes det er flaut, og på den måten slutter med det (Dersom hun gjør det med vilje/glemmer seg).
Dersom det er ufrivillig, så vet jeg ikke..
 
Det vil hjelpe, men det er også tålmodighetsarbeid, har hatt samme problem hjemme.

Kanskje dere skulle forsøke å smatte ved bordet og vente til hun reagerer på det slik at hun får "sett" hvordan det ser ut utenfra.
 
Husker nå vi hadde ei jente i klassen på barne-/ungdomsskolen som alltid sølte når vi spiste lunsj. Man kunne lett se hva hun hadde hatt til frokost/måltid ila. en dag (syltetøy/majones/rødbeter/ketchup) pga. flekker på kinnene og klærne. Mange reagerte på at hun fremstod grisete/sjuskete/urenslig, hun selv brydde seg ikke/var så nøye på det. Ble ikke bedre når hun fikk tannregulering, og hun griset like mye etter at hun fjernet den også.

I voksen alder, utdannet hun seg innen skjønnhetspleie. Har blitt bevisst utseendet sitt til de grader, men søler fortsatt mye i ansikt og på klær. Tørker seg hyppig. Later til at hun bare er sølete av seg, uansett hvor mye hun prøver.

Så det kan hende at for noen så er det bare sånn, uansett hvor mye dem prøver/er bevisst det? :)
 
Har du vært i kontakt med HS på skolen?

Har også en gutt på 8 med lignende behov og har fått i tips i øve oss hvordan vi spiser en og en rett uten å grise :)
 
Back
Topp