Fortvilet pga lav melkeproduksjon

FørstgangsPrøver32

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg er litt fortvilet da jeg sliter med å få opp melkeproduksjonen. Baby er 5 uker gammel og jeg har hele veien delammet og gitt mme.
Jeg pumper etter hun har ammet for å få opp produksjonen. Jeg ønsker å fullamme. Når jeg pumper får jeg ca 20 ml og det har liksom stagnert der. Noen ganger får jeg litt mer. Er det noen som har opplevd å få i gang produksjonen senere enn fem uker? Eller kan jeg bare gi opp?
Det jeg sliter mest med er natten. Da er jeg ekstremt trøtt og bare slår av vekkerklokken i søvne når jeg egentlig burde stå opp for å amme og pumpe. Derfor går det noen ganger 5-6 timer på natten uten stimulering. Baby sover også så lenge. Håper noen har noen gode erfaringer som kan være til oppmuntring for meg ❤️
 
Jeg slet veldig selv i starten med mitt første barn, tok laaang tid å få produksjonen opp og jeg trodde nok jeg hadde mindre enn det jeg egentlig hadde. Pumpen får ofte mindre ut enn baby. Litt motivasjon for å holde ut: det ble mye bedre etterhvert, ettersom baby ble eldre sugde hun sterkere og stimulerte bedre brystet. Til slutt endte jeg med overproduksjon og fryseren full av melk.

Mine erfaringer:
- Ikke bruke bh som strammer/løfter, dette sender signaler til hjernen at brystet er fullt av melk og at melkeproduksjonen må senkes
- pumpe etter eller under hver amming, jeg brukte dobbel elektrisk pumpe etter amming. Eller å bruke pumpa på det brystet som ikke ammes på imens barnet ammer (dog dette kan gi ganske høy melkestrøm i det brystet barnet ammer også). Etterhvert kunne jeg gå over til å bruke kun en vakuumpumpe (naturebond) som jeg satte på det brystet som ikke ble ammet, under amming
- Nattammingen er den aller viktigste for å få opp produksjonen, selv om baby sover gjennom natten et det veldig viktig å våkne for å få pumpet ihvertfall 1 gang i løpet av natta (jeg pumpet/ammet maks hver 3. time). Dette imens du vil ha produksjonen opp, senere kan man prioritere mer søvn. Ha gjerne dobbel elektrisk pumpe stående klar ved siden av senga og pump halvveis liggende/sittende
- spis nok mat og drikk masse. Ekstremt viktig for melkeproduksjonen. Og å få i seg nok sunn mat (enklere sagt enn gjort). Jeg har og lett PCOS (ubalanse i hormonene som ofte kan gi problemer med amming også) så for meg hjalp det med inositol-tilskudd.

Håper noe av dette kan hjelpe. Masse masse lykke til ❤️ jeg er sikker på at dere om noen måneder er ammeproffer! ☺️
 
Hei, hadde det nøyaktig likt med mine barn. Men med siste nå turte jeg stole på at melken kom og godtok treg oppgang. Nå ved 8 uker går baby opp godt i vekt og vi har fullammet så og si hele veien. Men først NÅ har jeg god utdrivning, og det er pga: sover bedre og prioriterer sove på dag (!), spiser godt(gjorde ikke det med mine to første), drikker IKKE energidrikk og ikke noe koffein (drakk daglig med første to barn).

Så bottom line: sov mer, spis godt, slapp av genuint. For hvis du føler lykkehormonene og glede heller enn bekymring og tristhet, så øker produksjonen fordi adrenalinet (stress, lite søvn, smerte osv) er lavt, og prolaktin/oxytocin er høyt.

Lykke til
 
Back
Topp