Fortvilet over NAV

LinnSukkerspinn

Glad i forumet
Dette er klaging...

Men er så fortvilet over NAV. Kommer ingen vei.
Ble sykemeldt i september - legen direkte tvang meg til å ta det med ro en periode..Men nå sliter jeg virkelig med å få sykepengene.. Årsak : Papirkluss.

Arb.giver skal ha sendt inn inntektsopplysningsskjema men NAV får det aldri inn i systemet. Min første sykemelding har de fått registrert men ikke min nummer 2, selv om jeg har levert "del D" personlig begge gangene..

Er blakk, har masse regninger, er fortvilet. For å si det sånn, dette gjør ikke at jeg slapper mer av slik legen har sykemeldt meg for. Jeg er rett og slett i elendig form, superstressa og aner ikke hva jeg skal gjøre...

Et lite sukk fra meg... måtte bare få det ut :(

Samme skjedde meg. Få tak i alt selv, lever det personlig på Nav, få de til å stemple det og sende det mens du står der!

Håper det ordner seg raskt:)

Takk for svar. Prøvd få tak i arb.giver nå. Ønsker de skal scanne inn skjema for inntektsopplysninger og sende meg på mail, evt la meg komme innom og hente det slik at jeg kan levere det personlig på NAV. Men problemet er at det virker ikke som om arb.giver vil gjøre det på denne måten?!....
Del D av sist sykemelding får jeg få tak i hos legen igjen... måttet fått kopi en gang før...

Uff, håper det ordner seg dette.. hater å ikke ha kontroll på penger. Får så dårlig samvittighet for familien for nå går det jo litt til *piiiiip* :(

Uff, så kjedelig :-( håper det ordner seg snart!

Rart at ikke arbeidsgiver vil sende inntektsopplysningene direkte til deg... de er jo pliktige til å sørge for at Nav får de inn, men det tar jo laaang tid før det får noen konsekvenser for arb.giver:/ Men ja, få tak i ny del D og send inn så fort som mulig, og ikke gi deg med å purre på arb.giver. Forresten så tar det gjerne en uke fra det sendes til det synes i datasystemet, så hvis du er heelt sikker på at arb.giver har sendt det, og til riktig sted, så ring når d har gått en uke etter dette:)

Og en liten trøst: Når alle papirer er inne så gå selve utbetalingen veldig raskt, heldigvis:)

Jeg sliter litt selv.. Har aldri vært sykemeldt før,så jeg har spurt legen HVER gang hun har gitt meg sykemelding (tilsammen 4 ganger nå, 2 uker om gangen) om det er noe jeg må gjøre? Må noen av disse arkene leveres til NAV? NEEEI,svarer legen, dette skal gå av segselv og legen sender inn elektronisk til NAV det som de trenger av info. Etter 2 måneder uten å få noen utbetaling, ringte jeg NAV og spurte hva som skjer. HVA?? JEG må levere inn del D av sykemeldinga? HVA SLAGS lege er det jeg har??? Er helt utrolig at en lege ikke kan såpass.. Så nå må jeg vente til helt i slutten av november med å få penger! SUPERT!!
Jeg så jo selv at på del D så står det at den skal leveres til den som skal utbetale sykepenger,men valgte å stole på at legen kunne sakene sine som skriver ut tusenvis av sykemeldinger hver dag.. Det var jo tydeligvis utrolig dumt av meg!

Niceday skrev:
Uff, så kjedelig :-( håper det ordner seg snart!

Håper de får ordnet det fort,forferdelig å gå slik......

Lykke til!
Sånne ting er håpløst og fortvilende rett og slett, håper det ordner seg fort!

Det ordnet seg på en måte, men samtidig blitt veldig ille...
Fikk mast så mye at de "fant" alle skjema og fortet seg behandle saken, MEN grunnlaget er helt på tryne.. :(

Vært deltidsstudent , over 50% i noen år og aleneforsøriger en tid , noen mnd i våres også selvstendig næringsdrivende. Fom. sommeren fast stilling. Etter 6 uker ble jeg langtidssykemeldt. Fast 100% stilling og mnd lønn som er fast.

Men nav har ikke beregnet sykepengene utifra inntekt i jobben min men pensjonspoeng siste 3 år!!!siden jeg har vært student og en periode aleneforsørger for min datter har jeg i lengre perioder kun hatt overgangsstønad og litt stipend/lån pluss små inntekter. Men fast lønn nå over 4 uker, som er kravet. Men de gir meg nå under 6000 kr mnd!!!! :( Er jo helt feil. Ringte saksbehandler i gamle kommunen og hun ble forferdet, samme gjorde stemor som jobbet i NAV før.. For de skal ta hensyn til situasjon og gi penger utifra lønnen min.

Så nå sitter jeg her sykemeldt , uten penger til at vi klarer oss, og atpåtil med nurket i magen.. Så bekymret! må vel tvinge meg tilbake til jobb snart selv om legen tvinger meg til å ta hensyn til psyken og babyen i magen.

I dag også hatt en liten blødning.. kanskje pga stresset rundt dette.... Går skikkelig på helsa løs. Men lille i magen har det heldigvis bra...

Livredd for hva som skjer om jeg blir mer sykemeldt i svangerskapet... :( Og får jeg rett på foreldrepenger når den tid kommer? :( Så oppgitt... må klage men hjelpes så slitsomt..

Få inn en klage så fort som mulig, det er lang behandlingstid på den!
Foreldrepenger beregnes på samme måte som sykepenger, så er veldig viktig at du gjør alt for å få endret det grunnlaget ditt, men husk at du har ikke dårlig tid foreløpig, prøv å ikke stresse for mye med det... Men ja, sykepenger gir rett til foreldrepenger på lik linje med arbeid:)

Er selv i den situasjonen at jeg må klare å være på jobb 100% i minst en dag for å få beregnet foreldrepenger ut fra 100% lønn og ikke 80% som jeg nå jobber... Det er absolutt ikke så ille som din situasjon selvfølgelig, men kjenner veldig på det stresset der selv nå så vet litt hvordan du har d... Vil jo ha den lengste permisjonen og 80% av 80% blir vanskelig å takle økonomisk for vår del...

Men få inn en klage, og be gjerne om hjelp fra de rundt deg som kjenner systemet litt, eller man kan få hjelp på lokalkontoret! Lykke til!

Sykepenger gir rett til foreldrepenger. Hva med å bestille en time ha en saksbehandler, så kan dere gå igjennom papirene dine sammen. Da få du en forklaring på hvorfo de har regnet som de gjør.

IKKE GI OPP!! Kanskje stygt og si, men det er faktisk en del HESTKUKER som jobber på NAV som egentlig ikke BRYR SEG om de hjelper folk eller ikke. MEN det er også omtenksomme og forståelsesfulle mennesker som vil strekke seg langt for å hjelpe deg!

Jeg har full forståelse for din bekymring og vet alt for godt hvordan det er å ligge med klump i magen hver kveld pga økonomien... Når lillemor var nyfødt var jeg student. (har ingen rettigheter hos nav som student) Skulle hatt stipend i august, men fikk det ikke før desember. I 6 mnd gikk jeg med 0,00kr i innkom. Samboerns inntekt var beskjeden og knapt nok til å dekke huslån og billån. Inkassovarslene ramlet inn og vi måtte ta opp forbrukslån og bruke kredittkort for å klare oss. IKKE MORSOMT når man har en nyfødt baby å ta vare på!

Jeg syns ikke du skal presse deg ut i jobb fordi du er bekymret for pengene. Hør på legen og ta vare på deg selv og babyen!! Den feilen får du nok retta opp i bare du klager nok og til de rette personene! I mellomtiden er det vel ikke HELT krise vel? Det er jo såklart trangt, men dere klarer dere vel på et vis? 6000 er jo ikke mye, men de fleste studenter lever jo på 6000 i mnd, og de kjøper myyyyyye øl for pengene i tillegg!!;) Regner med du får etterbetalt de pengene du skulle hatt når feilen blir retta opp i, så om dere blir nødt til å ta opp forbrukslån en liten periode så greier dere sikkert å betale det ned igjen:)

Takk for støtte.
Funnet fram alt av papir som kan dokumentere mine siste 3 år , det være seg overgangsstønad vedtak, skolepapir, arbeidkontrakter, dokumentasjon på praksisplass med mer.. Skal legges ved klage - kan dokumentere at dagens endring i inntekt er av varig karakter og den som skal tas hensyn til..
Skal til legen i mrg tidlig. Vet ikke hva jeg skal si, men må legge fram situasjonen. Så fortvilet :(

Og 6000 mnd på meg er ikke nok. Bor jo midt i, dyre, Oslo med husleie på nærmere 15.000 , bil og andre dumme utgifter.. Forbrukslån er det ikke store muligheter for, så blir vel til at det topper seg med inkasso.. Kjenner jeg vil sove dårlig(ere) framover og dette gjør ikke tilstanden min bedre :(

Men det skal ordne seg. Det sier stemor også og hun har jo god kjennskap til NAV. Hun mener de har oversett grunnleggende faktum som skal tas med i beregningen.
Så får jeg foksere på at nurket i magen har det ok <3

Huff, håper alt løser seg snart! Man må visst bare stå på og klage og klage til de gir seg har jeg fortsått. Kjenner flere langvarig alvorlig syke som har slitt mye med NAV, og det tar veldig på at man må krangle med NAV om å få penger til å overleve når man allerede er veldig syk og ikke har noe overskudd.

Når jeg skulle i permisjon sist mente NAV at de ikke hadde mottatt inntektsskjema fra arb.giver, og her var også arb.giver utrolig sta på at de ikke ville sende skjemaet til meg... Aner ikke hvorfor det liksom er et problem, men er tydeligvis flere som ikke liker å gi fra seg innteksskjemaet..

Back
Topp