Fortvilet, forvirret og meget blakk

Stita

Gift med forumet
Jeg har hatt samme jobb i 2 1/2 år, men har ikke så mange faste vakter i måneden.. Hadde det ikke vært for ekstravaktene jeg har tatt hadde jeg aldri klart meg..
Nå har arbeidsplassen min kuttet ned på vaktene enda mer.. De fleste på jobben har fått mindre timer enn de hadde før.. På grunn av det har jeg utbetalt så lite som 3000 i mnd nå :( Har vært sykemeldt siden tidlig desember, så har ikke hatt mulighet til å kunne ta noen ekstravakter..
Har store problemer med å klare meg og har ikke sjans til å få kjøpt inn noe til babyen min med det første..
Er 20 uker på vei nå, så har termin i seint i juli..
På grunn av at jeg har så varierende inntekt, er det noen som aner hvordan det blir med foreldrepengene da?
Håper ikke at det regnes med at jeg skal klare meg på så lite som jeg har nå, når den lille kommer...
Vet ikke hvordan dette her fungerer i det hele tatt og skjønner ingenting av nav sine nettsider..
De som får engangsdønad, får de kun den ene summen så ingenting resten av permisjonen??
De som skal få foreldre penger, når kan man begynne å få det?
Er så totalt forvirret når det gjelder slike ting:(
Er bekymret over at det ser ut til at jeg ikke har råd til å kjøpe noe før den lille kommer.. Er nok sykemeldt ut resten av svangerskapet, så får ikke mulighet til å tjene mer heller...

Håper noen har noen svar meg meg her inne=)

Det er vel de 6 av de 10 siste mnd du har tjent best som teller.

De som ikke har tjent nok til å få permisjonspenger, får et engangsbeløp utbetalt. Regner med at sosialen har noen ordninger for de.

Ring Nav og forhør deg om hva du har krav på.

ORIGINAL: Stita

Jeg har hatt samme jobb i 2 1/2 år, men har ikke så mange faste vakter i måneden.. Hadde det ikke vært for ekstravaktene jeg har tatt hadde jeg aldri klart meg..
Nå har arbeidsplassen min kuttet ned på vaktene enda mer.. De fleste på jobben har fått mindre timer enn de hadde før.. På grunn av det har jeg utbetalt så lite som 3000 i mnd nå :( Har vært sykemeldt siden tidlig desember, så har ikke hatt mulighet til å kunne ta noen ekstravakter..
Har store problemer med å klare meg og har ikke sjans til å få kjøpt inn noe til babyen min med det første..
Er 20 uker på vei nå, så har termin i seint i juli..
På grunn av at jeg har så varierende inntekt, er det noen som aner hvordan det blir med foreldrepengene da? Du vil få det samme i foreldrepenger som du har i sykepenger da det er sykepengene som blir grunnlaget ditt.. Men om du har jobbet en del ekstravakter ville jeg jo trodd det ville blitt tatt med i grunnlaget ditt for sykepengene dine - hør med nav og arbeidsgiver ang dette (det er arbeidsgiver som sender inn dokumentasjon på inntekten din til nav..)
Håper ikke at det regnes med at jeg skal klare meg på så lite som jeg har nå, når den lille kommer...
Vet ikke hvordan dette her fungerer i det hele tatt og skjønner ingenting av nav sine nettsider..
De som får engangsdønad, får de kun den ene summen så ingenting resten av permisjonen?? Jepp
De som skal få foreldre penger, når kan man begynne å få det? Man kan velge å begynne permisjonen opp til 12 uker før termin, men mister jo da tilsvarende i andre enden av permisjonen. Du vil heller ikke få noe mer penger enn du har nå så det vil jo ikke lønne seg for deg å gjøre det slik, dette er mer en ordning for de som sliter med å få nok opptjening f.eks pga de ikke har mer jobb et par mnd før termin og mangler en mnd opptjening for å få foreldrepenger...
Er så totalt forvirret når det gjelder slike ting:(
Er bekymret over at det ser ut til at jeg ikke har råd til å kjøpe noe før den lille kommer.. Anbefaler at du sjekker finn.no - veldig mye fint å få kjøpt for en billig penge, fretex er jo også en mulighet..
Er nok sykemeldt ut resten av svangerskapet, så får ikke mulighet til å tjene mer heller...

Håper noen har noen svar meg meg her inne=)

Du bør regne på hva du vil få i foreldrepenger ved henholdsvis 80% og 100% dekning og sammenligne det med engangsstønaden som er på ca 35000 kr - kan hende det vil lønne seg for deg å gå engangsstønaden om du har tjent rundt det samme som engangsstønaden da man må skatte av foreldrepengene men ikke av engangsstønaden. Bor du sammen med barnefaren? Er dere kjærester? Om du blir alene med barnet er det egne stønader du kan søke, om du er sammen med/bor sammen med barnefaren vil du ikke kvalifisere til disse og jeg vil anbefale at du kontakter sosialkontoret for å se om de kan hjelpe deg da du jo tjener svært lite og helt sikkert kvalifiserer til noen slags stønader (forutsatt at ikke samboeren din tjener svært godt - de ser på den samlede inntekten til husstanden så vidt jeg vet) Ta kontak med nav og få hjelp! Lykke til i svangerskapet!

Hva slags bedrift jobber du i?? Det er ulovlig å drive å kjøre folk ned i timeantall på den måten der hvis man i utganspunket har fast stilling.. Er du organisert? 

Takk for svar=)=)

Bor alene.. Altså uten barnefar, så er jo lov å håpe at jeg får litt mer siden jeg er aleine..
Er ikke noe lett å få kontroll over disse forskjellige stødnadene og hva man er krav på har jeg merket.. Har prøvd å lese på nav sine sider, men kommer fram til en ny konklusjon hver gang:/
Må få kommet meg innom nav så fort som mulig. Hadde vært greit å vite hva jeg får så jeg har noe å gå ut ifra..

Jeg jobber innen helse bergen, men i min kontrakt står det ingenting om hvor mange timer jeg hadde fast.. Skrev aldri noe ny kontrakt etter jeg begynte som sommerhjelp for 2 1/2 år siden.. Fikk fast stilling altså, men ble aldri skrevet noe ny kontrakt..
Så lenge jeg ikke har hatt kontrakt på timeantall, kan jo de egentlig kutte ned timeantallet mitt uten at jeg kan protestere.. Er organisert, men det hjelper nok lite i denne situasjonen..

Det jeg synes er veldig rart med denne engangsdønaden er at de forventer at man skal kunne leve et helt år på 35 000?
Selv de som er sammen med barnefaren, så er jo det som oftest ikke nok..

Takk for svar=)=)

Bor alene.. Altså uten barnefar, så er jo lov å håpe at jeg får litt mer siden jeg er aleine..
Er ikke noe lett å få kontroll over disse forskjellige stødnadene og hva man er krav på har jeg merket.. Har prøvd å lese på nav sine sider, men kommer fram til en ny konklusjon hver gang:/
Må få kommet meg innom nav så fort som mulig. Hadde vært greit å vite hva jeg får så jeg har noe å gå ut ifra..

Jeg jobber innen helse bergen, men i min kontrakt står det ingenting om hvor mange timer jeg hadde fast.. Skrev aldri noe ny kontrakt etter jeg begynte som sommerhjelp for 2 1/2 år siden.. Fikk fast stilling altså, men ble aldri skrevet noe ny kontrakt..
Så lenge jeg ikke har hatt kontrakt på timeantall, kan jo de egentlig kutte ned timeantallet mitt uten at jeg kan protestere.. Er organisert, men det hjelper nok lite i denne situasjonen..

Det jeg synes er veldig rart med denne engangsdønaden er at de forventer at man skal kunne leve et helt år på 35 000?

Det er ikke meningen at man skal kunne leve på engangsstønaden ett helt år, engangsstønaden er ment å gå til utgifter til babyen OG til livsopphold for mor i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel mor MÅ ta permisjon. Det å ta lang permisjon med lønn er et gode de som har jobbet har opptjent..Alle har krav på permisjon i inntil 2 år men da som sagt ikke med lønn om man mottar engangsstønaden.. Er nok mange mødre som etter de 6 ukene går ut i jobb eller studier og lar pappaen overta permisjonen, eller så klarer de seg på det barnefaren tjener....  Men i ditt tilfelle vil du jo motta stønader som alenemor og skal nok klare deg - du kan jo ta en titt inne på aleneforeldredebatten og se hva de skriver der, vil også anbefale deg å gå deg en time på nav og levere søknader... Lykke til i svangerskapet!

Takk for svar=)=)

Så lenge du har fast stilling, så er det fortsatt ulovlig å kjøre deg ned i timeantall selv om du ikke har kontrakt. Det er også ulovlig å ha deg til å jobbe uten kontrakt. Ta kontakt med organisasjonen, du. [:)] Helse Bergen må nok følge minimumskravene i arb.miljøloven de også.Hvis det ikke er hjelp å få hos organisasjonen, så kontakter du arb.tilsynet. Duer like beskyttet av loven, du som alle andre.

kan du ikke melde deg arbeidsledig å få dagpenger da? du kan jo jobbe opptil 50% å fortsatt få dagpenger...

Back
Topp