fortvilet ang nav og sykepenger...

Mammantilprinsen

Ønsker nummer 2 ❤️
Jeg har forskjellig lønn hver mnd fordi jeg jobber på provisjon, så har 50 kr timen i grunnlønn + det jeg tjener i provisjon. Den siste mnd før jeg ble sykmeldt hadde jeg ferie, så den siste lønningen min ble veldig dårlig på ca 6000 kr. (ligger i gjennomstnitt på 11.000 utbetalt.

Nå i dag fikk jeg min første "lønn"/sykepenger fra NAV, som var den samme som forgje mnd fra arbeidsgiver, på litt under 6000.

Jeg er sykt fortvilet, fordi dette holder ikke til noe, og det er jo ikke det jeg egentlig pleier å ligge på i mnd. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg med tanke på husleie, mat på bordet, regninger osv..

Mitt spm er: Hvordan regner NAV ut når de skal gi sykepenger? Er det fra den siste mnd (som jeg fikk) eller er det egentlig gjennomsnitt fra de siste mnd eller lignende?
UFf.. Hadde håpet å få likt som de forigje lønningene mine iallefall, og ikke den siste som var så dårlig pga mye ferie!
 
Hei! Jeg har nettopp vært igjennom denne prosessen selv, da jeg ble 100% sykmldt pga hyperemisis. Arbeidsgiver skal sende inn et skjema til NAV der gjennomsnittslønnen din for de 3 siste mnd skal være gjeldene. Det vil si at dersom lønnen din er den samme hver mnd, er det denne summen du skal ha utbetalt. Men du sier du jobber på provisjon - da regner jeg med at lønnen din ikke er den samme hver mnd.. Da skal arbeidsgiver regne ut gjennomsnittet på din inntekt gjennom hele ansettelsestiden. Det er dette som gir grunnlaget for sykepenger (noe som også heter svangerskapspenger dersom du ikke kommer inn i jobb igjen ila svangerskapet) Husk at sykepenger/svangerskapspenger er skattepliktig inntekt, så dette gir også grunnlag for foreldrepenger når barnet blir født. Grunnen til at du fikk samme lønn som sist mnd kan være at arbeidsgiver ikke har sendt inn et slikt skjema. Dra til NAV og be om skjemaer som skal fylles ut, og ta med dette til arbeidsgiver! Når arbeidsgiver har sendt inn skjemaene tar det ikke mange uker før du skal få rett inntekt i sykepenger/svangerskapspenger. STÅ på kravene dine, da både arbeidsgiver og NAV kan være noen sniker..
Håper det ordner seg for deg, og at dette var til litt hjelp :-)
 
Da jeg ble sykemeldt sist svangerskap leverte jeg inn 3-4 lønnsslipper fra de siste månedene, da regnet NAV ut gjennomsnittet av disse lønnsslippene og jeg fikk utbetalt det jeg skulle ha. Du må bare klage, NAV pleier ikke å være greie å ha med å gjøre;) lykke til!
 
Støtter det Siljis sier her!!!

Men du må ikke gi deg med NAV altså... Jeg klagde 2 ganger når jeg hadde variabel lønn, før jeg fikk det jeg mente jeg hadde krav på. Det lønner seg å prøve å klage, ikke bare i forhold til NAV, men mange andre instanser. De har kanskje en tendens til å prøve seg... Ønsker ikke å tro det om noen, heller ikke NAV, men KLAG her ja...
Du skal få mer enn siste lønn, faktisk kan de se bort fra den siste, hvis den generelt er mye lavere enn det du ellers får og trekker ned et evt. gjennomsnitt mye... d fikk jeg dem omsider til å gjøre, i andre klagebrev!!!

Lykke til!!!
 
Back
Topp