Fortviler over vektoppgang

Team M

Forelsket i forumet
Novemberbarna 2021
Septemberskattene 2023
Jeg er 10+2 nå og min vekt var 75kg før graviditet, nå viser vekten 81.
Jeg forstår ikke dette. Føler ikke jeg spiser så mye mer..
Spiser frokost kl 08, lunch kl 11, frukt kl 14, middag kl 16/17, kvelds kl 1930.
Frokost og lunch går i et hjemmebakt spelt rundstykke med pålegg, evt et egg, frukten er gjerne banan/appelsin, og kvelds er gjerne appelsin eller yoghurt ved siden av et halvt rundstykke.

Spiser ikke mye snop sånn i uken, har noe chips og sjokolade på fre og lørdag..
Om det er et selskap tar jeg et kakestykke, men det er ikke noe økt spising etter graviditet så jeg forstår ikke stort..

5 ,25 kilo til nå er mye og jeg frykter for hvor jeg ender opp...
Som bilde viser er det jo omtrent 1 kg pr uke.

Andre?

Vedlegg

• Screenshot_20230221_132233_Helseoversikt.jpg
    Screenshot_20230221_132233_Helseoversikt.jpg
    257,9 KB · Visninger: 18
  • Screenshot_20230221_132257_Helseoversikt.jpg
    Screenshot_20230221_132257_Helseoversikt.jpg
    246,9 KB · Visninger: 18
Jeg er 10+2 nå og min vekt var 75kg før graviditet, nå viser vekten 81.
Jeg forstår ikke dette. Føler ikke jeg spiser så mye mer..
Spiser frokost kl 08, lunch kl 11, frukt kl 14, middag kl 16/17, kvelds kl 1930.
Frokost og lunch går i et hjemmebakt spelt rundstykke med pålegg, evt et egg, frukten er gjerne banan/appelsin, og kvelds er gjerne appelsin eller yoghurt ved siden av et halvt rundstykke.

Spiser ikke mye snop sånn i uken, har noe chips og sjokolade på fre og lørdag..
Om det er et selskap tar jeg et kakestykke, men det er ikke noe økt spising etter graviditet så jeg forstår ikke stort..

5 ,25 kilo til nå er mye og jeg frykter for hvor jeg ender opp...
Som bilde viser er det jo omtrent 1 kg pr uke.

Andre?
Jeg tror det er stor variasjon i hvor mye man går opp på ulike tidspunkt i graviditeten. Så lenge man spiser sunt og normalt, skal det mye til at det et et problem tenker jeg. Men BMI, helsetilstand og eventuelle sykdommer som diabetes kan jo påvirke hva som er anbefalt i hver enkelt person sitt tilfelle. Det kan kanskje være noe å ta opp med legen eller jordmor?

Eg gikk mye opp i vekt i 1 og 2 trimester sist graviditet. Så roet de seg i 3. Denne gang har eg allerede gått opp 5kg. Spiser ikke noe meir enn det eg gjorde før. Tror noen bare går litt fortere opp enn andre, mens andre går ned i vekt de første månedene. :)

Jeg tror det er stor variasjon i hvor mye man går opp på ulike tidspunkt i graviditeten. Så lenge man spiser sunt og normalt, skal det mye til at det et et problem tenker jeg. Men BMI, helsetilstand og eventuelle sykdommer som diabetes kan jo påvirke hva som er anbefalt i hver enkelt person sitt tilfelle. Det kan kanskje være noe å ta opp med legen eller jordmor?
Ja skal ta det opp med jm neste uke. Sist graviditet for 1,5 år siden gikk jeg ikke opp noe i første trimester og 7 kg Totalt. Så er vel bare derfor jeg er så bekymret nå for å bli tjukk (beklager uttrykket) ,men trives som caa 74-77kg og vil komme meg tilbake dit.

Eg gikk mye opp i vekt i 1 og 2 trimester sist graviditet. Så roet de seg i 3. Denne gang har eg allerede gått opp 5kg. Spiser ikke noe meir enn det eg gjorde før. Tror noen bare går litt fortere opp enn andre, mens andre går ned i vekt de første månedene. :)
Ok, godt det ikke bare er meg.
Jeg gikk opp 8 kg forje svangerskap for 1,5 år siden og syns det var nok. Jeg ble kvitt det. Men med første for 15 år siden gikk jeg opp ca 20 kg og ble så deprimert atte fy.. vil ikke det igjen

Jeg gikk opp over 20 kilo sist, normal vekten min er på 65. Jeg har ikke veid meg nå, men har nok gått opp 8 kilo allerede. Merker jeg er litt mer ubekvem med vektøkning denne gang, for slet sånn med å gå mot slutten pga dårlig kne og bekkenet :schocked028 Men skal ærlig innrømme at jeg spiser dårlig mat og beveger meg mye mindre nå. Jeg tror at hvis man holder seg til et godt kosthold så jevner det seg ut!

Du er ikke alene.
Har en økning på 7kg allerede. Kjenner det vrenger seg litt inni meg da jeg var på god vei nedover før graviditeten med stor glede. Nå er alt på igjen. :/
Dessverre tåler jeg ikke hvete og melkeprotein så godt men er bare sånne ting jeg har klart å få i meg når jeg har vært kvalm.

Back
Topp