Fortvila!! Trening mot bekkenløsning?

moccamint

Elsker forumet
Funker det?

Jeg går på gravidyoga og til osteopat hver uke, og i går begynte jeg bekkentrening med pt, men jeg synes bare smertene blir verre og verre... Har vondt både foran og bak nærmest til enhver tid.

Har ikke nevnt problemene for legen enda. Tenkte å vente til kontroll om ti dager, men ser liksom ikke at han kan gjøre så mye mer enn å be meg om å gjøre det jeg allerede gjør.

Noen med erfaring? Noen gode råd?

Jeg har fått henvisning til trening i varmebasseng på sykehuset! Første time til torsdag, håper inderlig at det hjelper litt :)

Nei, det treningsprogrammet jeg har fått av fysio hjelper ingen verdens ting.

Bassenget hjelper da, men det blir stadig verre uansett.

Funker det?

Jeg går på gravidyoga og til osteopat hver uke, og i går begynte jeg bekkentrening med pt, men jeg synes bare smertene blir verre og verre... Har vondt både foran og bak nærmest til enhver tid.

Har ikke nevnt problemene for legen enda. Tenkte å vente til kontroll om ti dager, men ser liksom ikke at han kan gjøre så mye mer enn å be meg om å gjøre det jeg allerede gjør.

Nei.. ikke så mye erfaring.. sender deg en stor klemm! Dritt å ha det vondt :(

Nei, det treningsprogrammet jeg har fått av fysio hjelper ingen verdens ting.

Bassenget hjelper da, men det blir stadig verre uansett.
Nå har jeg bare gitt treningen én dag da, men kanskje jeg skulle kontaktet legen for å få bassengtrening. Kan man få henvisning til sånt?

Jeg har fått henvisning til trening i varmebasseng på sykehuset! Første time til torsdag, håper inderlig at det hjelper litt :)
Var det legen som henviste deg? Svømte litt i 28 grader basseng da jeg var på ferie, og det virket bra for bekkenet. Er det forresten på kvelden eller i arbeidstiden?

Var det legen som henviste deg? Svømte litt i 28 grader basseng da jeg var på ferie, og det virket bra for bekkenet. Er det forresten på kvelden eller i arbeidstiden?
Jeg har fått henvisning fra lege og skal ikke betale noe for timene. Har fått time mandag og torsdager kl14.00
Hadde samme type trening etter en operasjon i ryggen på disse tider i fjor, noe som ga veldig god effekt! Så håper å tror at dette skal lindre noe nå også.
Ring fysioavdelingen på ditt nærmeste sykehus og hør hva slags tilbud de har, så får du henvisning av lege etter det. Ønsker deg lykke til :-)

Uff føler meg deg! Sliter veldig med bekkenet selv om dagen. . Helt grusomt. Føler meg så hemma for får så vondt om jeg går og løfter for mye. Men har en gutt på 1 1/2 år som ikke har begynt i BHG enda så full fart uansett. Går til naprapat for rygg og bekkensmerter men skal høre med JM på neste kontroll om jeg kan få hjelp av fysioterapeut.

Jeg går på basseng og til manuellterapeut. Synes ikke det hjelper noe særlig- men de sier det skal forebygge slik at man blir raskt bra etter fødsel.

Funker det?

Fysioterapeuten min sa at jeg ikke kunne "trene bort" bekkenløsningen min. Men nå har jeg veldig vondt både foran og bak. Jeg har fått øvelser for resten av kroppen så jeg ikke skal stivne helt. Men vet at man skal gi seg med trening hvis man får vondt, det er ikke lurt å presse bekkenet fordi det da er større mulighet for senskader etter graviditeten. Aktivitet er bra, men lurt å roe ned/stoppe hvis det blir ømt/vondt. Da vil du ikke tjene på det i lengden..

Fysioterapeuten min sa at jeg ikke kunne "trene bort" bekkenløsningen min. Men nå har jeg veldig vondt både foran og bak. Jeg har fått øvelser for resten av kroppen så jeg ikke skal stivne helt. Men vet at man skal gi seg med trening hvis man får vondt, det er ikke lurt å presse bekkenet fordi det da er større mulighet for senskader etter graviditeten. Aktivitet er bra, men lurt å roe ned/stoppe hvis det blir ømt/vondt. Da vil du ikke tjene på det i lengden..
Nei, en blir nok kanskje ikke bedre før vi får premien ut vel...

Nå har jeg bare gitt treningen én dag da, men kanskje jeg skulle kontaktet legen for å få bassengtrening. Kan man få henvisning til sånt?

Det vil jeg tro. Her arrangeres det i regi av sykehuset så. Jeg svømmer og gjør et treningsprogram på egen hånd. Svømmer 1750 m. og gjør programmet 3 ganger i uken. Tror ærlig talt det er det eneste som holder meg på beina...

Bekkenløsning er jo hormonelt, så jordmoren min forsto veldig godt hvorfor treningsprogrammet jeg gjør "på land" ikke har noen effekt. Hun trodde det var det varme vannet, og det at jeg får tøyd ut er det som lindrer ved bassengtrening. Man spenner seg visst gjerne veldig mye da man har bekkenløsning, noe som kan føre til økte smerter.

Her fikk jeg beskjed av legen om at manuellterapeut var det beste. Har egentlig ikke trua på noe av det, annet enn å lære seg å kjenne på hva som er for mye/for lite for bekkenet. Her hjelper det stort å være 50 % sykemeldt, til tross for at jeg omtrent ikke er gangfør etter jobb. Hjelper godt med 1 dag fri mellom arbeidsdagene. :)

Som nevnt over, kan ikke trene bort bekkenløsningen. Har fått øvelser som skal hjelpe musklene rundt å stabilisere bekkenet da, slik at jeg ikke får mer vondt pga feil belastning, samt det er greit å ha litt muskelkraft i de til opptrening etter fødselen.
Men syns å ligge i vann og bare slappe av, hjelper midlertidig.

Back
Topp