Fortsettelse vaksinasjonstråd

Førstegangs

Glad i forumet
Kom til å tenke på at det er mange år siden når jeg fikk vaksiner nå. Burde jeg fylle på med vaksiner eller holder de livet ut? Og må jeg betale for de selv nå som jeg er voksen? Har egentlig aldri hørt om noen som har tatt barnevaksiner på nytt igjen i voksen alder, men det hadde kanskje ikke vært så dumt.

Viss du har fulgt vaksinasjons programmet så skal de vel vare livet ut? Eneste stivkrampevaksine jeg vet man burde ta med jevne mellomrom. Er du usikker på hvilke vaksiner du har tatt kan du gå logge deg inn på helsenorge.no. Der er oppført alle vaksiner fra barndom å voksen alder:)

Er snakk om at noen av vaksinene blir mindre virksomme etter noen år, og disse kan en fylle på.

Nå går det feks kikhoste i deler av Bergen, og folk som er vaksinert som barn har fått. Eldre elever og lærere holder på å vaksinere seg på nytt.

Nei man er ikke lenger fullvaksinert som voksen. Vaksinen med kikhoste, difteri, polyemelitt og hib gir varig beskyttelse mot siste, men de får flere vaksiner i skolealder også.

Som voksen må man betale selv, de varer i 7-8 år tror jeg :)

Oppfriskningsdose bør taes omtrent hvert 10. år står det. Mot difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt...

• Liker
Reactions: EJ
Oppfriskningsdose bør taes omtrent hvert 10. år står det. Mot difteri, stivkrampe, kikhoste og poliomyelitt...

Det samme har legen printa inn hjå meg. Kvart 10ende år skal eg ha ny sprøyte. Skulle hatt no i januar, men legen sa me kunne venta til twinsa er kommen ut.

Det samme har legen printa inn hjå meg. Kvart 10ende år skal eg ha ny sprøyte. Skulle hatt no i januar, men legen sa me kunne venta til twinsa er kommen ut.

Tenker det er greit å vente til mini her har kommet ut og, men jeg trenger visst en oppfrisking av alt unntatt stivkrampe...har seriøst ikke tenkt over dette noe særlig selv, og aldri fått noe informasjon om det heller. Men hvorfor skal vi tvinge på barna våre disse sprøytene og ikke ta de selv? Vet du om man kan få de hos legen, eller helsestasjonen?

helsesøstra til barna mine vaksinerer seg jevnlig sa hun både med trippelvaksina og mmr vaksina forsto jeg... fordi vi ikke lenger er fullvaksinert som voksne, hun er vel nøyere på det nettopp fordi hun jobber så mye med barn.

Tenker det er greit å vente til mini her har kommet ut og, men jeg trenger visst en oppfrisking av alt unntatt stivkrampe...har seriøst ikke tenkt over dette noe særlig selv, og aldri fått noe informasjon om det heller. Men hvorfor skal vi tvinge på barna våre disse sprøytene og ikke ta de selv? Vet du om man kan få de hos legen, eller helsestasjonen?

Litt usikker på om du, som voksen, får det på helsestasjonen. Eg tok det hjå legen sist.
Synes stivkrampesprøyta er verst :P Blir sååååå stiv i føttene, kjennes ut som eg har klatra eit skit bratt fjell :P
Eg trenger heller ikkje stivkrampesprøyta, men tar den samtidig med det andre, så slepp eg å styre med det fleire gonger. Greitt å ta alt på ein gong :P

Litt usikker på om du, som voksen, får det på helsestasjonen. Eg tok det hjå legen sist.
Synes stivkrampesprøyta er verst :P Blir sååååå stiv i føttene, kjennes ut som eg har klatra eit skit bratt fjell :P
Eg trenger heller ikkje stivkrampesprøyta, men tar den samtidig med det andre, så slepp eg å styre med det fleire gonger. Greitt å ta alt på ein gong :P

Det er sant. Greit å ha et årstall å forholde seg til ;) hehe
Er jo 5 år siden sist her da..

Hm...får høre med legen neste gang jeg er der:)

Det er sant. Greit å ha et årstall å forholde seg til ;) hehe
Er jo 5 år siden sist her da..

Hm...får høre med legen neste gang jeg er der:)

Er vel 7 år sia eg tok stivkrampen. Går så fort i surr desse tala :P

Er vel 7 år sia eg tok stivkrampen. Går så fort i surr desse tala :P

Husker den veldig godt, siden jeg fikk det i forbindelse med masse menneskebitt oppover armen:p

Back
Topp