Fortsette med folat etter 12 uker?

Maimamma2012

Andre møte med forumet
Noen som vet om man bør fortsette med folat? Har hørt forskjellig, men får kanskje ringe jordmor i morgen..
 
jeg tar til det er tomt, så om dager så slutter jeg på den pillen 
 

Det er vel ikke nødvendig, men det gjør ikke noe om du fortsetter. Folat er et vitamin vi tisser ut overskuddet av så du kan ikke få for mye.

I sist svangerskap sluttet jeg å ta folat i uke 13-14, men da fikk jeg skikkelig dilla på mat som er rikt på folat (avokado og sitrusfrukter). Da jeg skjønte hva kroppen skrek etter startet jeg med folat igjen og dillene forsvant.

 
Jeg lurer også litt på det for noen steder står det 3 mndr og andre 12 uker...og det er jo ikke det samme? Jeg har termin 15. mai så jeg er vel 3 mndr på vei 15. november, mens jeg er 12 uker 30. oktober... Tenker kanskje å fortsette til 15. nov eller til pillene tar slutt. Skal høre litt med legen på timen på fredag.
 


MittAndre <3 skrev:
Jeg lurer også litt på det for noen steder står det 3 mndr og andre 12 uker...og det er jo ikke det samme? Jeg har termin 15. mai så jeg er vel 3 mndr på vei 15. november, mens jeg er 12 uker 30. oktober... Tenker kanskje å fortsette til 15. nov eller til pillene tar slutt. Skal høre litt med legen på timen på fredag.


Ehm.. 12 uker og 3 mndr er det samme.. Altså 3 måneder. 

Jeg orker ikke ta folat lengre etter idag (er 12 uker på vei) da det står på pakningsvedlegget at det ikke er nødvendig.. (jeg har tatt folat siden vi begynte å prøve 1 mnd før jeg ble gravid) Blir så kvalm av folat, så da vil jeg mye heller ha rare crawings.. ;)
 
Jeg tar til glasset er tomt!
 
Jeg har B12 mangel og setter både sprøyter og tar piller med de fleste b-vit (folat). Så jeg går på det hele tiden. Men har du ikke behov så hadde jeg ikke gjort det. Men det er ikke skadelig å gjøre det heller.. Du kan ikke få noe vitaminsjokk eller ungen får en overgrodd ryggmarg ;p
Do as you please :)
 
Du kan bare fortsette å ta folat til brettet/glasset er tomt sa legen til meg forrige gang. Så jeg har ca. 1 1/2 uke igjen til det er tomt.
 
Jeg gidder ikke ta til mitt glass er tomt. Har akkurat begynt på andre glasset, så har sikkert nok til 2-3 mnd til =oP

Jeg er i uke 13 nå og tenkte å slute når jeg kommer til uke 14.
 


Drømmefangeren skrev:


MittAndre <3 skrev:
Jeg lurer også litt på det for noen steder står det 3 mndr og andre 12 uker...og det er jo ikke det samme? Jeg har termin 15. mai så jeg er vel 3 mndr på vei 15. november, mens jeg er 12 uker 30. oktober... Tenker kanskje å fortsette til 15. nov eller til pillene tar slutt. Skal høre litt med legen på timen på fredag.


Ehm.. 12 uker og 3 mndr er det samme.. Altså 3 måneder. 

Jeg orker ikke ta folat lengre etter idag (er 12 uker på vei) da det står på pakningsvedlegget at det ikke er nødvendig.. (jeg har tatt folat siden vi begynte å prøve 1 mnd før jeg ble gravid) Blir så kvalm av folat, så da vil jeg mye heller ha rare crawings.. ;)


Ehm.. det er det vel ikke.. Det er alltid (med unntak av februar) mer enn 4 uker i hver måned..
 
Jeg tar til det er tomt. Blir ca ferdig i uke 16....
 
Jeg tar også til det er tomt.  Rundt 15-16 uker tenker jeg.

Tok kun til jeg var 12 uker sist svangerskap.
 

Tok det bare til uke 12. Har ingen hensikt for babyen å ta det lenger, så da orket jeg ikke :p Var på kontroll når jeg var akkurat 12 uker på vei, og da sa legen at jeg bare sku slutte med det, så resten av glasse gitt i søpla !!

 
Jordmor sa til meg at jeg kunne ta til glasset var tomt. Da jeg sa at jeg nettopp hadde kjøpt nytt sa hun at det gjorde ingen ting. Jeg kunne bare ta til det nye glasset ble tomt. Kan være jeg velger å slutte før selv, men det viktigste er å ta til minst 3 mnd ut i graviditeten, og så kan man gjerne fortsette etter det også, men man må ikke.
 
Når jeg var å kjøpte mine folatpiller på helsekost i sommer sa hun at nyere forskning viser at folat kan med fordel tas hele svangerskapet. Var noe i hjernen det kunne ha positiv innvirkning på. Så jeg tenkte å gå ut brettet jeg har nå, og kjøpe de 'gravid' vitaminene på apoteket. De inneholder også 400 mg folat.
 
OK, jeg slutta på dagen det sto at jeg var 12 uker på vei her på BV.. ;) 
 
Back
Topp