Fortnight hva syns du?

Marisma87

Betatt av forumet
Hei vi har en gutt på 7 år, snart 8 som av og til får lov til å spille på data, Playstation eller Nintendo switch. Men alltid spill som passer alderen hans. Den ene dagen kom han hjem og fortalte at kompisen hans på 7år spilte fortnight. Jeg sa da til sønnen vår at det spillet syns jeg han er for ung til å spille og at det får han ikke lov til. Tok dette opp med noen venninner av meg og andre foreldre i klassen, må si jeg ble litt overrasket over hvor mange som lot barna sine spille dette spillet. Selv mener jeg at min sønn ikke får spille dette spillet. Er jo en grunn til at aldersgrensen er der.

Så er litt spent på hva andre tenker rundt dette?
 
"Aldersgrensene" er bare anbefalinger. Jeg anbefaler alle foreldre å sette seg inn i spillet og gjerne teste selv før de avskriver det på grunn av anbefalinger, men jeg skjønner jo også at ikke alle foreldre orker/kan/vil det. Selv synes jeg det er mer eller mindre uproblematisk at 7-åringer spiller Fortnite og at når det blir ugreit er det ikke spillet i seg selv, men ukultur blant ungene som er skylden. Volden i Fortnite er så tegneserieaktig at den på ingen måte er verre enn filmer vi selv så som barn.
 
Min går i førsteklasse og har ikke blitt introdusert for noen spill enda. I utgangspunktet ser jeg ikke for meg å kjøpe det noen gang heller, men skal aldri si aldri. Det betyr ikke at han ikke kommer til å spille det hos andre heller da. Jeg aner ikke hva fortnite er engang, men håper de foreldrene som lar unga sine spille, er såpass oppegående at de har satt seg inn i det og vet at barna er modne for det.
 
Jeg synes spill med vold ikke skal spilles av barn. Finnes så mange andre spill som barn kan få lov å spille at jeg tenker det er helt unødvendig.
 
Anbefalinger er jo ikke uten grunn... Min 11 åring spillet ikke fortnite. De fleste i klassen han har spilt det lenge
 
Aldersgrenser er bare anbefalinger , her spiller vi som regel spillet først vi voksne for å se hva det dreier seg om og om vi synes det er greit.
Vi har fulgt litt samme taktikk som på kino i forhold til aldersgrenser på spill også. Min var vel 11 før han spilte fortnite.
Nå er han 13 og har fortsatt ikke spilt 15 års spill, flere i klassen spiller dog 18 års spill ig har gjort det noen år men det får ikke min.
 
Altså, fortnite: spillet i seg selv synes jeg er helt ok, men det er kulturen rundt jeg ikke synes egner seg for barn i alle aldre.
Vi blir nok av den typen foreldre som heller oppfordrer til spilling enn veldig mye annet fordi vi selv er glad i det, og vi kommer nok heller til å sjekke opp spillene enn å basere oss på aldersgrenser.
I familien er det vi som blir ringt når ikke mamma vet hva småbrødrene mine snakker om slags spill osv :p
 
Altså, fortnite: spillet i seg selv synes jeg er helt ok, men det er kulturen rundt jeg ikke synes egner seg for barn i alle aldre.
Enig i dette. Men det som er mest problematisk med akkurat Fortnite er jo dette med at det kan kjøpes så himla mange greier i spillet og de som kjøper får status, selv om det ikke påvirker spillkvaliteten på noen måte. Personlig synes jeg dette er en veldig dårlig å måte å selge spill på, men jeg innser jo at det er marked for det og at det nok er slik spill kommer til å være i virkeligheten.

9-åringen min har egen pc han spiller på, men den står ved siden av pc-en vi voksne eier, så dermed sitter alltid enten jeg eller mannen ved siden av ham når han spiller. Det vi så da han spilte Fortnite er at det var veldig sosialt, mye samhandling og at de egentlig var helt uinteresserte i voldsdelen av spillet. De utforsket verden, bygget ting, jobbet sammen for å klare det, var opptatt av dansingen osv. Battle Royal-delen av spillet brukte de ikke tid på, muligens fordi det var for vanskelig uansett. Nå er det ingen som spiller Fortnite mer, nå er det Roblox det går i. Og Minecraft.
 
Vår eldste på 9 år spiller ikke noe, synes det blir nok skjermtid uten spill.

Vet hun har fått spilt det når hun er hos venner og hun snakker en del om spillet og karakterene, så er tydelig at mange andre lar barna sine spille det.

Hadde vi følt at hun ble utelatt på noen som helst måte, så hadde vi gjerne vurdert det. Men foreløpig går det veldig fint å være ett "spill fritt hjem" :)
 
Back
Topp