Fortere mett/liten matlyst

C-40401736

Blir kjent med forumet
Hei :)

Er det andre som klarer mindre mat nå enn før graviditeten? Jeg blir mett med en gang jeg spiser noe og orker ikke mat på flere timer. Sliter ikke med så mye kvalme, så skjønner ikke helt dette. Må liksom tvinge i meg mat for babyen sin skyld. Alle cravingser jeg hadde før graviditeten er også borte, noe som egentlig er greit. Haha:joyful:

Ja, for meg kom det litt før kvalmen i de tidligere svangerskapene. Merker det er tilfellet nå, mens kvalmen så smått begynner å ta seg opp til trossfie kvalmestillende.

Jeg har også blitt veldig fort mett den siste uka. Klarer liksom maks en halv middagsporsjon av det jeg normalt spiser, så er jeg stappmett..

Matlysten er så som så pga kvalme.. men når jeg spiser blir jeg fort mett. Spiste feks bare 2 pizzastykker til middag i dag- før kunne jeg lett slukt en halv pizza..

Jeg kjenner på det samme! Jeg er ofte sulten, men greier veldig lite av ganger.. jeg er egentlig super matvrak hehe, men nå greier jeg ikke spise et helt middagsmåltid for eksempel, greier ikke både tilbehør og «hovedingrediens»

Er det noen som vet hvorfor det er sånn? Forstår de med kvalme, men hos oss uten? Babyen er jo knøttliten nå. Rare greier. Spesielt når vi egentlig skal spise bittelitt ekstra.

Er det noen som vet hvorfor det er sånn? Forstår de med kvalme, men hos oss uten? Babyen er jo knøttliten nå. Rare greier. Spesielt når vi egentlig skal spise bittelitt ekstra.
Leste en plass ( en av mine gravid-apper) at maten bruker dobbelt så lang tid gjennom fordøyelsessystemet, så det kan jo være medvirkende. Stoffskiftet endrer seg ogap. I tillegg påvirker jo hormonene og endringene i kroppen matlyst og andre ting på andre måter også, med kvalme feks. Metthetsfølelse er jo også basert på signaler i kroppen som ulike hormoner sender ut, så det er mange ting som spiller inn. Litt rotete svar, og ingen fasit, men tror nok det har en sammenheng med en eller flere av tingene her :-)

Har ikke lyst på hverken vått eller tørt jeg heller, hatt det sånn i 1 ukes tid nå. Vanligvis elsker jeg å drikke vann, og drikker gjerne 2 liter pr dag. Men nå er vel vann det som byr meg mest i mot, har kun klart å presse ned 3-4 middels store glass med sukkerfri ciderbrus nå det siste døgnet :bag: Sliter også med mat, men føler ikke det er like prekært som drikke/væske så jeg har hovedfokuset der. Har heldigvis ferie 1 uke til så jeg beveger meg minimalt og således svetter og forbrenner lite også. Men dette kan bli utfordrende hvis ikke bedrer seg innen jobben kaller igjen :dead:
Har heldigvis ikke kastet opp da, har klart å holde kvalmen på mildt-moderat nivå selv om den er der mer eller mindre konstant.

Leste en plass ( en av mine gravid-apper) at maten bruker dobbelt så lang tid gjennom fordøyelsessystemet, så det kan jo være medvirkende. Stoffskiftet endrer seg ogap. I tillegg påvirker jo hormonene og endringene i kroppen matlyst og andre ting på andre måter også, med kvalme feks. Metthetsfølelse er jo også basert på signaler i kroppen som ulike hormoner sender ut, så det er mange ting som spiller inn. Litt rotete svar, og ingen fasit, men tror nok det har en sammenheng med en eller flere av tingene her :)
Ja, kan godt være. Er jo oftere forstoppet og oppblåst nå, så det kan jo spille inn også.

Jeg spiser vanligvis MYE og har kanskje 5 kilo mer enn jeg burde. Veldig glad i vin og øl og sjokolade også. ;) Men så langt i graviditeten (8+5 i dag) har jeg bare lyst på grønnsaker, vegetarting, frukt og kullsyrevann med smak. Har heller ikke sjans til å spise en ordentlig middag, og har fått avsmak for kjøtt. Har derfor faktisk gått ned en kilo, og håper det ikke utgjør noen risiko for embryoet. :nailbiting:

Jeg spiser vanligvis MYE og har kanskje 5 kilo mer enn jeg burde. Veldig glad i vin og øl og sjokolade også. ;) Men så langt i graviditeten (8+5 i dag) har jeg bare lyst på grønnsaker, vegetarting, frukt og kullsyrevann med smak. Har heller ikke sjans til å spise en ordentlig middag, og har fått avsmak for kjøtt. Har derfor faktisk gått ned en kilo, og håper det ikke utgjør noen risiko for embryoet. :nailbiting:
Jeg gikk ned to kg i starten av første svangerskap (var normalvektig). Det er ganske normalt og ikke farlig for babyen så lenge man ikke går inn for å slanke seg :)

Klarer nesten ikke spise nå mer. Tok meg 1 time og få i meg en skive og klarte å ta 4-5 bit av lunchen min (ris og kylling). Har fått en rar cravings for asiatisk mat!

Back
Topp