Fortelle til eldre søsken

Guroes

Flørter med forumet
Når tenker dere å fortelle de eldre barna at de skal få et søsken? :)

Selv har vi en på 2 år og 8 mnd fra før. Har jo veldig lyst til å fortelle han det, men det blir veldig lenge å vente, og om det ikke skulle gå bra vet jeg ikke helt hvordan vi skal få forklart han det... Noen som har noen tanker?
 
Her ventes det hvertfall til jeg får se et bankende hjerte på skjermen :)
 
Jeg har to jenter fra før, ei på 7 og ei på 4,5. Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å fortelle de noe før etter OUL. Kanskje før, men veldig usikker.
Mistet uke 11+2 og 12+4, så vil komme godt forbi det tidspunktet før de får vite noe.
 
Her vurderer vi å fortelle det i kveld faktisk, men med forbehold at det kan gå galt.. ;) jeg er så dårlig, og det er mye spm og bekymring på mine vegne, så hadde vært enklere å bare fortelle dem sannheten :oops: de er 11 og 8:love017
 
Sist gang hadde jeg en 1åring og en 2åring - da venta vi i hvertfall til 12 uker var passert, men de skjønte jo ikke så mye av det likevel... Litt annerledes nå - nå er de 7, 6 og 4. Vi måtte likevel fortelle det tidlig (uke 6) fordi de ble så urolige når mamma spydde hele tida...
 
Jeg har to jenter fra før, ei på 7 og ei på 4,5. Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å fortelle de noe før etter OUL. Kanskje før, men veldig usikker.
Mistet uke 11+2 og 12+4, så vil komme godt forbi det tidspunktet før de får vite noe.
Oi, ja, da skjønner jeg at du venter en stund.. ❤️ Håper og krysser fingrene for at alt går bra denne gangen! Fikk de vite før det gikk galt sist, eller? Hvordan tok de isåfall det?
 
Her vurderer vi å fortelle det i kveld faktisk, men med forbehold at det kan gå galt.. ;) jeg er så dårlig, og det er mye spm og bekymring på mine vegne, så hadde vært enklere å bare fortelle dem sannheten :oops: de er 11 og 8:love017
Ja, det skjønner jeg godt :) Blir noe annet når man kan forklare at det er med forbehold, det funker dessverre ikke like godt til en snart treåring :laughing002 Blir spennende hvordan de tar det, da! :Heartred
 
:whacky024
Sist gang hadde jeg en 1åring og en 2åring - da venta vi i hvertfall til 12 uker var passert, men de skjønte jo ikke så mye av det likevel... Litt annerledes nå - nå er de 7, 6 og 4. Vi måtte likevel fortelle det tidlig (uke 6) fordi de ble så urolige når mamma spydde hele tida...
Ikke sant.. helt annerledes med større barn, og sikkert like greit å fortelle tidlig om de uansett går og er bekymra. Fantasien til barna overgår jo gjerne virkeligheten :laughing002

Spørs nok om vi venter en stund vi også, han skjønner ikke så mye av det som du sier. Samtidig tenker jeg at jeg vil fortelle han det selv før vi forteller til nærmeste familie, for de får jo med seg utrolig mye av praten selv om de er så små. Bedre at vi forteller han det enn at han hører bestemor snakke om en baby, liksom :laughing002
 
Vi skal forsøke å holde det hemmelig lengst mulig denne gangen... både for søsken, og for venner og resten av familien. Spent på hvor lenge det er mulig å holde det hemmelig
 
Vi skal forsøke å holde det hemmelig lengst mulig denne gangen... både for søsken, og for venner og resten av familien. Spent på hvor lenge det er mulig å holde det hemmelig
Det var vår plan den dagen vi fant det ut også, nå har det gått i underkant av ei uke, og vi ser allerede at det ikke kommer til å funke særlig lenge :laughing002
 
Har ei på litt over 2, såhar bare snakket litt om det å være søsken, hvem i bhg er søsken osv ;) Får fortelle mer når magen kommer, så er det mulig å forstå litt bedre ;)
 
Har sagt det til 2,5åringen, men ho skjønner ikke stort av det.
 
Vi tenker å vente til vi har vært på tidlig ultralyd, gjerne til vi vet kjønn også.
 
Venter til tul, men vanskelig å gjemme magen. Eldste titter litt rart men sier ikke noe. Stemoren dems er 7mndr på vei :)

Men vi har laget en gåte/oppgave de må løse for å finne det ut. De blir 8 og 11 nå på våren :)
 
Fortalte det til barna i dag. Jenta er 1,5 å skjønner ikke hva det innebærer gutten vår er 3,5 å syns det var kjempe spennende, å fortalte det med engang besteforeldrene og onkel kom på besøk De kom ikke innafor døra engang. Sagt han kan få fortelle det til de andre besteforeldrene Men at det er familiehemnlighet så ikke si noe i barnehagen ennå så vi får se. Er 8 uker på vei
 
Oi, ja, da skjønner jeg at du venter en stund.. ❤️ Håper og krysser fingrene for at alt går bra denne gangen! Fikk de vite før det gikk galt sist, eller? Hvordan tok de isåfall det?

Nei, heldigvis hadde jeg ikke sagt noe enda. Første gangen hadde jeg planlagt å si det ett par dager etter at det gikk galt, så "heldigvis" gikk det galt før de fikk vite.
 
Vi forteller det nok rundt uke 12. Tenker med en gang barna vet, så får de fleste rundt oss vite! De forteller jo gjerne :) 12,11 og 6 år!! 8 uker i dag :)
 
Har grublet litt på dette jeg også. Her er søsknene 5 og 8 år nå.
Tror jeg tar det litt som det kommer, formen er veldig opp og ned nå. Blir det verre tror jeg vi sier det tidlig, blir den bedre tror jeg vi klarer å holde det skjult til vi har hørt hjertelyden ❤️
 
Back
Topp