Fortelle til arbeidsgiver

Kattis92

Andre møte med forumet
Jeg merker at jeg begynner å være klar for å si det til arbeidsgiver, selvom jeg bare begynner i uke 11 imorra. Men det er jo ting man skal unngå osv og jeg vil egentlig si det i god tid. Både for å være rettferdig mot arbeidsplassen og tilfelle det skjer noe så jeg blir borte eller annet.
Men jeg gruer meg ganske mye ! Jeg er veldig ny i jobben og kjenner veldig på det. Burde jobbet der litt lenger før jeg skal si dette liksom :hilarious:

Så! Når og ikke minst hvordan sa dere det til deres arbeidsgiver?:)

Tenker å prøve å ikke si det før etter tul og svar på kub-test.tenker det er greit å bite at alt står bra til, før jeg sier det.
Skal på tul 21.01 og skal ha ferie i de to ukene etterpå. Så håper å holde det skjult i to uker til. Er vel 13-14 uker når jeg er tilbake fra ferie.

Jeg var så dårlig i starten at jeg slet med å gjøre jobben min og trengte mange pauser. Sendte mail med emnefeltet: "fremover" og sa at jeg var gravid og slet litt med plager. De ble glad for at jeg sa ifra, gratulerte og liker at jeg oppdaterer dem jevnlig. Alle sitter på hjemmekontor så de kan ikke akkurat se det på meg om jeg har en dårlig dag.

Jeg merker at jeg begynner å være klar for å si det til arbeidsgiver, selvom jeg bare begynner i uke 11 imorra. Men det er jo ting man skal unngå osv og jeg vil egentlig si det i god tid. Både for å være rettferdig mot arbeidsplassen og tilfelle det skjer noe så jeg blir borte eller annet.
Men jeg gruer meg ganske mye ! Jeg er veldig ny i jobben og kjenner veldig på det. Burde jobbet der litt lenger før jeg skal si dette liksom :hilarious:

Så! Når og ikke minst hvordan sa dere det til deres arbeidsgiver?:)

Jeg sa det kjempetidlig! Rett etter jeg fant det ut. Bakgrunnen for det er at jeg får mye oppfølging, og måtte forberede avdelingsleder på at jeg kom til å få mye fravær. Jeg bare banket på døren, spurte om hun var ledig, og sa det rett ut: jeg er gravid, og jeg kommer til å være masse borte! hehe.

Jeg har sagt det, sa det i uke 10. Var veldig nervøs, for det er to andre som er gravid også, men det gikk veldig bra. Sjefen mistenkte det litt også, så kom ikke som et stort sjokk. Jeg skal si det til resten av kollegane mine i morgen, dersom det passer seg.
Tenker det er bare hyggelig å si det tidlig, slik at de kan planlegge litt, de fleste sjefer bør reagere på en grei måte.

Jeg sa det i uke 8, da jeg trenger tilrettelegging og unngå kohort tunet vi har mtp på covid og generelt smittepasienter på sengeposten. Skulle gjerne ventet til uke 12, men har vært i så dårlig form de siste dagene og tenkte at det bare var greit at sjefen visste om det. :)

Jeg måtte si det før jeg var gravid pga prøverør og sykemelding i stimuleringstiden. Måtte unngå stress og da var det lettere å sykemelde meg. Sjefen satte veldig pris på at jeg var ærlig og kommer med oppmuntrende samtaler når eg e sliten. Veldig glad for at eg sa det tidlig denne gangen og de syoler på at jeg gjør jobben selv om jeg slappe mye av og :)

Jeg sa det veldig tidlig til sjefen da vi sku ansette en ny vikar og jeg tenkte det kunne være greit å se etter noen som har mulighet til å jobbe mens jeg er i permisjon. Sjefen er så støttende og glad på mine vegner. Var ingenting å kvi seg for. Kan skjønne at du gruer deg til å si det om du er nyansatt, men er lettere å tilrettelegge dersom arbeidsplass er klar over din situasjon :) Masse lykke til

Jeg fortalte det forrige uke, ca 8 uker på vei. Ble delvis sykemeldt pga kvalme, og var da like greit ærlig på hvorfor når han ringte. Han gratulerte og tok det helt fint. Jeg må ha litt tilrettelegging med pauser, men vi har hjemmekontor, så det er ganske greit.

Jeg har medarbeidersamtale i slutten av januar, så jeg kommer til å si det da. Jeg vil da være 12 uker på vei. For min egen og jobbens del er det greit å få sagt ifra så tidlig som mulig, siden jeg er den eneste på arbeidsplassen med min stilling. Det kan være greit å få planlagt vikar så tidlig som mulig. :)

Jeg sa det til sjefen i dag (10+0), fordi det har vært så mye snakk om planlegging av høsten. Følte det liksom ble litt dumt å late som ingen ting:) Kjente litt på lettelse etterpå, godt å ha unnagjort på en måte. Og nyheten ble tatt godt imot, men en "det kom egentlig ikke så overraskende":p Synes det var verre sist, for da hadde jeg nesten akkurat startet i jobben..

Venter litt med resten av kollegaene, til passert 12 uker tenker jeg.

Takk for så mange svar!
Jeg leste alle om igjen på jobb og det gjorde at jeg tok mot til meg og sendte en melding om han hadde tid. Og en halvtime etterpå var det over. Det gikk sååå fint ! Han Gratulerte og han syntes det bare var koselig :Heartred Og var glad for at han har god tid på å planlegge fremover. Så jeg overtenkte det nok veldig og jeg føler meg 30 kg lettere nå som det er gjort. Nå gleder jeg meg bare til sommeren :D

Så bra at det gikk bra!
Jeg skal til ultralyd i løpet av januar og tenkte å gi beskjed til arbeidsgiver etter det, er ca 12-13 uker på vei på det tidspunktet. Trengte å lese denne tråden jeg og - gruer meg egentlig litt, uten å ha noen spesiell grunn til det :shy:

Sa det for en drøy uke side, uke 9. Mest fordi endel av symptomene man skal være obs på i disse tider som ekstra sliten, andpusten, vondt i hode og rygg er samme som en del av symptomene jeg har hatt, så ville si til mine nærmeste på jobb og ledelsen på at jeg slet litt med å vite når jeg bør være hjemme eller komme fordi det er gravidsymptomer. Jobber som lærer så er ganske streng på symptomer der.

Gikk veldig fint og gratulasjoner selv om planen var å vente litt.

Min sjef har spøkt med at han skulle sponse prevensjon til meg for å forhindre at jeg går ut i permisjon (liten arbeidsplass), så jeg har litt delte følelser rundt å si det :smiley-ashamed008
Kommer nok å drøye det til slutten av januar ihvertfall.

Min sjef har spøkt med at han skulle sponse prevensjon til meg for å forhindre at jeg går ut i permisjon (liten arbeidsplass), så jeg har litt delte følelser rundt å si det :smiley-ashamed008

Dårlig humor på sjefen din! :confused:

Last edited:
Sniker
Da hadde jeg åpne med "du angrer vel på at du ikke sponsa prevensjon nå?!" :hilarious:

Er det mulig? :eek:

Back
Topp