Fortelle sjef om sykemelding

Mortil2hoho

Flørter med forumet
Jeg var til legen i går, for å få noe for kvalmen. Men det eneste hun kunne tilby meg var å sykemelde meg.

Jeg er altså blitt sykmeldt fram til jeg er ca 12 uker på vei i første omgang.

Hvordan fortelle sjefen om dette da? Hun vet ikke at jeg er gravid en gang... Kjenner henne egentlig ikke i det hele tatt heller, da jeg jobber på en stor arbeidsplass.

Tips og råd?

Du trenger ikke oppgi grunn for sykemelding om du ikke vil :)

Det kommer litt an på hva slags arbeidsplass du har. Om du er en av mange er det ingen grunn til å gjøre noe særlig ut av det. Sjefen har ikke rett til å få vite årsaken til at du er sykemeldt, bare at du er sykemeldt. Sånn strengt tatt. Mange på mindre arbeidsplasser velger likevel å forklare grunnen. Kanskje for å ikke virke kjipe? Du må nesten se hva som passer deg.

Ville ikke oppgitt noen grunn. Og siden du ikke kjenner henne så godt, så skjønner hun vel at du ikke går inn på detaljer. Det er nok større forventninger til det om man har et nært forhold til sjefen.

Hva tenker du selv da? Hvor lenge er det til uke 12?

Jeg synes det kommer an på hvordan det påvirker jobben at du er vekk. Er det et sted hvor det er vanskelig å finne vikar, kanskje ok å si noe om årsak og mulig varighet, slik at de kan begynne å lete etter vikar tidligere enn til kun for foreldrepermisjonen din. Er det enkelt å finne vikar og det ikke betyr altfor mye at akkurat du er borte, er det jo ikke like viktig å dele så mye info.

Er det mange uker til uke 12 kan det jo også være at noen blir bekymret over ditt lange og plutselige fravær, kanskje ok at de vet det skyldes graviditet og ikke noe annet alvorlig.

God bedring!

Tenkte å ringe og avtale ett møte, men vet ikke helt hva jeg skal si...

Jeg ville sagt at du ønsker å fortelle at du er gravid, men opplever store utfordringer med kvalme og derfor er sykmeldt. Du vil derfor spille med åpne kort overfor sjefen slik at han/hun kan vite hva som skjer og evt lettere kunne innrette arbeidet under ditt fravær siden du forstår det er vanskelig for dem at du er borte. Si at du vil forsøke å dele info med dem så tidlig du kan, men det er vanskelig å vite om/når denne kvalmen vil slippe tak. :)

Jeg ville sagt at du ønsker å fortelle at du er gravid, men opplever store utfordringer med kvalme og derfor er sykmeldt. Du vil derfor spille med åpne kort overfor sjefen slik at han/hun kan vite hva som skjer og evt lettere kunne innrette arbeidet under ditt fravær siden du forstår det er vanskelig for dem at du er borte. Si at du vil forsøke å dele info med dem så tidlig du kan, men det er vanskelig å vite om/når denne kvalmen vil slippe tak. :)

Phew, gikk lettere en forventet! Hun tok det med ett smil siden hun har vært ut for det samme selv :D

Jeg ble nødt til å oppgi hvorfor. Hadde egentlig ikke lyst fordi jeg måtte det samme da jeg var gravid før jeg mistet i sommer, men det føltes mer riktig når folk vet hvorfor enn at det skal bli vage samtaler hver gang noen spør om hvordan det går med meg. Om formen er bedre etc. Vanskelig å svare på når man ikke har gitt noen grunn for å være borte. Møter også mye mer forståelse ved å oppgi grunn for sykemelding. Burde ikke være sånn, men sånn er det dessverre.

Jeg ble gjennomskuet når jeg kom med sykemeldingen, hun så også at jeg ikke var helt i toppform når jeg kom innom. Hun bare dro på smilebåndet, puh :)
Jeg er avdelingsleder på en sykehjemsavdeling, så hadde nok uansett sagt det til henne med tanke på tiden fremover. Det er det beste at avdelingen har en stabil leder, så når jeg kommer litt tilbake så er det myyyye annet jeg kan gjøre :)

Du er ikke pliktig til å fortelle om graviditeten før 4 Mnd før du går ut i permisjon tror jeg at det er, og så er det sånn at når du forteller om graviditeten så kan arbeidsgiver sende søknad om refusjon av sykepenger og så får arbeidsgiver tilbakebetalt alle egenmeldinger og sykemeldinger de har betalt for mens du har vært gravid :-)
Synes at du bør gjøre det du føler for:-)

Phew, gikk lettere en forventet! Hun tok det med ett smil siden hun har vært ut for det samme selv :D

Så bra:) Flott for begge parter når man kan være ærlige om ulike situasjoner. God bedring videre!

Godt det gikk så bra! :) Og god bedring :)

Back
Topp