Fortelle søsken

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Når fortalte dere til storebror/storesøster at det er en liten en på vei? Og isåfall hvordan? Jeg har en stesønn på 5 år som ble storebror i september 2015 og skal bli storebror igjen i september 2016 (har tilogmed fått termin på samme dag som lillebror). Han syntes det er slitsomt med den lille hjemme hos sin mamma og jeg er ganske sikker på at han ikke kommer til å ta det pent når han får høre at det kommer til å være en liten en hjemme hos pappa også. Han har vært enebarn lenge, eneste barnebarn på begge sider og alles øyne har alltid vært på han så sjalusi er et stort problem her... Så er det noen der ute som har noen tips om hvordan fortelle det til eldre søsken som gjør nyheten og overgangen lettere for de?

Vi fortalte det når eg var 10 uker på vei, pga eg var så dårlig så da var det best og si det.Storesøster ble 6 år i Oktober så hun er jo ganske stor hun også.Er 2 uker til babyen kommer og eg regner med at det blir sjalusi, selv om hun nå er veldig flink og gleder seg til lillebror kommer.
For henne er det viktig og vite at vi forsatt er glad i henne alle sammen selv om alle kommer til og være litt opptatt av lillebror den første tiden.Har snakket en del om det og eg håper jo at det hjelper på.
Alle takler det forskjellig, men eg tror at mye av sjalusien kommer av at de eldre barna tror vi elsker babyen mer en dem pga vi bruker litt mer tid på babyen en dem i starten.

Eg fortalte mine det etter ul i uke 9. Dei er 3 og 7 år. Tror det blei litt lenge og vente. Fortsatt 2 mnd til termin og det har hvert mye fokus på babyen i magen så dei får venne seg til tanken. Men kunne nokk ha venta til magen viste før vi fortalte det. Vi fortalte det ved at storesøster fikk ein lapp der det sto : dere skal bli storesøstre. Mamma har baby i magen. Eldste lyste opp av glede når ho sjønte hva ho leste. Men minste brydde seg ikkje :p kommer nokk til og bli mye sjalusi for minste jenta sin side. Ho er veldig tydelig minstemann her. Så kommer til og ha ein del fokus på det når babyen kommer. Og passe på at alle får litt alene tid. Og inkludere alle 3.

Vi fortalte det da jeg var 8 uker på vei. Var ikke planen men jeg var skikkelig dårlig og lå bare å kastet opp samt at jeg måtte reise til byen en gang i uken for ul fra uke 6-12. Sønnen vår på 6 ble derfor bekymret for meg, og det ble viktig for han å få forklaring.

Han ble veldig glad da vi fortalte det (når han forsto at vi snakket sant :P). Ventetiden ble faktisk ikke så lang heller.. Bare de siste 2 ukene han ventet veldig. Har gledet seg hele tiden og ting har virkelig gått over all forventning etter lillesøster kom i desember :)

Vi har en på 2,5 og kommer ikke til å fortelle noe før etter ordinær UL. Han har jo ikke noe begrep om dette, så vil ikke fortelle det for tidlig. Etter OUL har vi forhåpentligvis et bilde vi kan vise frem, da nærmer han seg også mer 3 år og samtidig blir ikke ventetiden så lang før babyen kommer:)

Første fikk ikke vite det før magen ble stor.. Over halvveis. Da var han ca 2,5 år. Når nr 3 var ventet fikk de vite det rundt uke 12.. Da var største nesten 6 og minste nesten 3.

Fortalte det med en gang. Han er så liten at han ikke har noe forståelse av det uansett. Ikke kan han snakke så han forteller det ikke videre heller før vi er klar for det

Jeg var 9 uker på vei. Storebror var 5,5år og hadde mast litt på baby :p vi satt oss ned sammen med han og sa at vi hadde noe å fortelle. Pekte på magen og spurte om han visste hva som var i magen? "En baby? Det visste æ jo, det har æ sagt lenge". Og det var sant. Helt siden jeg ble gravid hadde han sagt at han visste det lå en baby i magen min.

Over halveis med alle.. Uansett alder.. Ventetiden er lang for barn.. Kommer til å fortelle de etter oul. Men man må jo gjøres det som føles riktig. Kommer jo litt an på når man offentliggjør det og. At de ikke får vite det fra andre

Back
Topp