Fortelle søsken

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Dere som har barn fra før...når tenker dere å fortelle de om graviditeten? Det kommer jo sikkert an på alder da. Noen som har erfaringer?

Jeg tenker å vente til etter 12 uker. Ventetiden på 9mnd blir veeeeldig lang for et barn. Og hvis jeg blir kvalm og dårlig de første tre mnd så synes jeg det er bedre å si jeg er syk, enn at han skal få negativ opplevelse av graviditeten... At det er dumt at det er baby i mage for da er mamma dårlig... Han er forresten fem.

Vi venter til jeg er så langt på vei at jeg får fortalt det til alle :)

Vi sa det ganske tidlig til ham sist, han brydde seg ikke om at det var lenge til, begrep om tid hadde han ikke uansett så vi da det som "først ferie, så du bursdag, så jul, så xx bursdag og så baby".

Denne gangen er det hun som er på den alderen. Han er snart fem og forstår en del. Og snakker mye, så ikke før det kan være offentlig, i bhg f.eks.

Uke 12 som alle andre el senere om vi bestemmer oss for det :).
Greia er at de skal få vite det av oss og ingen andre :(

Vi tenker å vente lengre enn 12 uker, de nærmeste vet det og sier ingenting til ungene. men håper på å kunne holde det hemmelig noen uker lengre enn uke 12. mest fordi ventetiden blir så utrolig lang.

Drøye det til vi vil flere skal vite det. Ellers kommer det fort ut om han får vite det tror jeg :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vi har fortalt det til storebroren på 12 år, han får jo likevel med seg alt mulig og har heldigvis vett på å tie stille ;) Papegøya på 2 år og 2 mnd har ikke noe begrep om dette, men hun prater så fælt at hun sier vi ikke noe til før alle kan vite det etter uke 12 :)

Dattera vår er 6,og vi har vært veldig åpne med hele prosessen. Hun visste at det ikke var sikkert vi kunne få flere barn. Hun har fått vite alt når hun har spurt,sett meg ta tabletter,sette sprøyter osv. Så når da testen ble positiv fikk hun selvfølgelig vite det også!! :-) Med forklaringer på at det er veldig tidlig,det kan gå galt og det er lenge til babyen er her. Siden alle rundt oss også vet hvordan ståa er,syns jeg det er riktig at hun også vet :-)

-tasting fra telefon-

Dattera vår er 6,og vi har vært veldig åpne med hele prosessen. Hun visste at det ikke var sikkert vi kunne få flere barn. Hun har fått vite alt når hun har spurt,sett meg ta tabletter,sette sprøyter osv. Så når da testen ble positiv fikk hun selvfølgelig vite det også!! :-) Med forklaringer på at det er veldig tidlig,det kan gå galt og det er lenge til babyen er her. Siden alle rundt oss også vet hvordan ståa er,syns jeg det er riktig at hun også vet :-)

-tasting fra telefon-
Er ikke det mye voksen bekymring å forholde seg til som seksåring? Er jo selvfølgelig greit å være bevisst siden alle rundt dere vet for de plukker jo lett opp ting ja...

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Nei,det syns jeg ikke. Barn skjønner mye,og jeg vil ikke snakke over hodet på henne. Vi bryter jo dette ned til hennes nivå,og så langt har det ikke vært noe problem. Mitt utgangspunkt er at når hun spør on forskjellige ting så er det min jobb å være så ærlig som mulig! Men selvfølgelig på hennes nivå. :-)

-tasting fra telefon-

minst tolv uker, eller litt senere når jeg begynner å få mage og skal på UL. Må se det ann litt.. Vil gjerne vente til UL, men da vet nok mange det, og vil ikke at noen andre enn vi skal fortelle den store nyheten. De er 5 og 2.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Vi har to seksåringer, og tenker at det kan være aller best å vente til rundt ordinær UL, da har vi noe håndfast å vise dem. Dog, om det blir offentlig til andre før det, så skal ungene vite det også, vil ikke at de, go speiselt ikke jenta som er hos oss minst, skal få høre det fra andre enn oss.
Er dessuten usikker på om jeg klarer å skjule mage så lenge uansett...

Dattera mi er nå 20 mnd, så hun skjønner ikke noe på lang tid enda. Har jo egentlig sagt det til henne allerede, men det skjønte hun jo ikke:/:)
Hun skjønner vel etterhvert når magen blir større og vi kan si at det er en baby der.

Datteren min er 5 år, tenker å fortelle det når vi skal på ultralyd - den ordinære. Tenkte hun skulle få være med :)

Hun maser hver dag om jeg har baby i magen, klar for å bli storesøster! :D

Datra mi på et år og to mnd vet det, men hun skjønner det selvfølgelig ikke. Pappan har sagt opptil flere ganger at det blir koselig for henne når den lille søstra eller broren kommer sånn at hun får noen å leke med. Hun er veldig sosial og elsker andre barn :)

Sønnen min blir fire i august. Han skal få vite det når jeg er tolv uker. Så kan han få lov til å si det til hvem han vil for min del :)

Sønnen min er 6 år og jeg tror jeg venter med å fortelle det til han til at jeg har vært på UL og sett at det var liv der. :)
så, mellom uke 12 og 18 tenker jeg.
Kommer til å fortelle det til sønnen min før jeg forteller det til familien :)

Back
Topp