Fortelle om graviditeten på intervju?

Marihøne9

Glad i forumet
Jeg skal på intervju på onsdag, dette er en jobb jeg har veeeldig lyst på!!! Men, hva hadde dere gjort? Fortalt om graviditeten? Eller ventet? Føler det blir "frekt" å ikke si noe.. men er jo redd at de kutter meg ut med en gang o
Jeg forteller det!

De har ikke lov til å la være å ansette deg pga graviditet om du er den beste kvalifiserte til stillingen.

Jeg ville ikke sagt noe. Det er ingen som kan kreve at du skal fortelle det, og de kan heller ikke si deg opp i ettertid Pga. Det.

Trist å si det, men er sikker på at du kan se langt etter jobben om du sier det.
Og for å ikke bli HELT negative så er det nok også mange arbeidsgivere som er glad for at du er ærlig og ser det som en bra egenskap. Det er bare synd ikke alle er slik, og at man aldri kan vite på forhånd.

Masse lykke til på intervjuet uansett hva du bestemmer deg for :)

Hvis du forteller det så er faren stor for at du ikke får jobben!
De har ikke lov til det, nei, men realiteten er dessverre sånn at man velges bort pga dette..
Det bare kalles for, "ikke den best kvalifiserte" kandidaten!

Hvis du ønsker jobben bør du ikke si noe, hvis du kan leve med at det blir litt kjipt å fortelle det etterhvert..

Jeg kommer ikke til å si noe på evt. intervjuer!
Det har de ingenting med, man vet aldri og det er tid nok om jeg får jobben! Aldri i livet om jeg vil risikere å bli diskriminert frivillig! (Sorry, men som flere andre sier så er det realiteten i veldig mange tilfeller!)

Jeg skal på intervju på onsdag, dette er en jobb jeg har veeeldig lyst på!!! Men, hva hadde dere gjort? Fortalt om graviditeten? Eller ventet? Føler det blir "frekt" å ikke si noe.. men er jo redd at de kutter meg ut med en gang o
Jeg forteller det!

Din graviditet er irrelevant for intervju og ansettelse etter loven. Hvis du sier at du er gravid, kan det rett og slett bli vanskelig å forholde seg objektiv. De kan alltids si at en annen var mer kvalifisert enn deg.
Du har ikke plikt til å fortelle det før 3 mnd før termin, men av opplagte årsaker velger mange å fortelle det før.

Jeg ville absolutt ikke ha sagt noen verdens ting, og det er slett ingen løgn eller umoralsk tildekkelse av noe. Det er våre rettigheter som kvinner og rugemaskiner i et konkurrerende arbeidsliv.
Lykke til på intervju.

Tusen takk for svar!! Fikk nettopp en telefon fra et tidligere intervju, og fikk da tilbud om jobb! Dette er et vikariat (1 år), som ekstrahjelp. Har heller ikke sagt noe til hun, så gleder meg ikke til å fortelle at hun må finne vikar til vikaren[emoji23] men jaja, føler jeg ikke har hatt noe valg!!!

På min jobb ansatte de ei som var 4 mnd'r på vei. Hun ble 100% sykemeldt etter bare noen uker og kom aldri tilbake. Hun var best kvalifisert og fikk dermed jobben.. har ikke lov å la være å ansette pga graviditet, men ja..litt kjipt for de som igjen manglet en på avdelingen sin, men sånn et det, ingen som velger å bli sykemeldt heller. Lykke til med ny jobb :)

Jeg sa det en gang da jeg var gravid:) Jeg fikk likevel jobben (på en fødeavdeling, ironisk nok) :)

Back
Topp