Fortelle om fødsel

Babylito

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Når og hvordan fortalte dere/planlegger dere å fortelle familie at fødsel er i gang/over?

Jeg tenker jeg ikke har lyst til å fortelle familien om fødsel før babyen er ute, men vet ikke helt hvordan vi skal be dem om å ikke dele det med noen andre. Jeg vil helst være den som annonserer fødselen, og ikke få masse gratulasjoner på facebook o.l. Men "frykter" at ett par stolte familiemedlemmer ikke kommer til å klare å dy seg.. :/
 
Da kan f.eks. den ene av dere sende mms med bilde av dere/babyen til se nærmeste, mens den andre legger det ut på Facebook.
 
Du kan også sperre facebook veggen din like før fødsel, slik at ingen kan skrive på veggen din! :)

Synes det var et godt forslag over her også. Send bilde av baby til familie, så legger dere ut på facebook :)
 
Vi sa ikke noe før flere timer etter fødselen var ferdig. Bortsett fra til barnevakten da og de visste at de ikke skulle fortelle det videre. Vi hadde også på forhånd sagt at vi ønsket å dele det på Facebook så ingen skulle skrive noe der før vi hadde gjort det. Når mms meldingen gikk rundt skrev vi til noen at det fortsatt var hysj hysj på Facebook. Funka og mannen annonserte det på Facebook to dager etter fødsel uten lekkasje ;-)
 
Vi venta til alt er over så sendte vi bildet av lille og en tekst om hvor stor han var- skrev også at vi ville fortelle om nyheten selv :)
 
Rakk ikke å fortelle noe før hun var født, ringte foreldre 10 min etterpå. Posta på FB like etterpå. Jeg var på overtid og lei av alle så maste. Synes det var godt å "få det ut".
 
med nr 1 skrev sambo melding m bilde 2 timer etter fødsel, posta status på face to dager etterpå.

med nr 2 skrev eg sjøl melding rett etter fødsel, og posta på face senere på kvelden
 
Ringte mamma og pappa og fortalte at vannet var gått, for de skulle passe bikkja de nettene vi var på sykehuset. Så ringte samboer foreldrene sine å fortalte det :) venninna mi satt i sofaen med meg når vannet gikk så hun så jo fossen som kom :p

Resten fikk melding eller så det på Facebook samme dagen eller dagen etter. Vi sperra Facebook-profilen våres.
 
Har lyst på ett par dager "alene" med babyen før folk løper ned døra og babyen blir sendt rundt som en stafettpinne, er litt derfor jeg ikke vil ha det postet på Facebook før vi er klare for det ☺️
 
Jeg sperret veggen på min fb mens jeg gikk gravid:p la aldri ut noe der:p

Her fikk familien og min nærmeste venninne vite at fødselen var igang fordi jeg lå på sykehuset pga andre ting og derfor lurte de på hvordan det hadde gått i en undersøkelse. Så da måtte jeg bare fortelle at vannet hadde gått. Fødte prematur så det var uventet av alle.
 
Hadde ikke lyst å si noe før etterpå men underveis i fødselen blei det sånn at samboer ringte mamma og sine foreldre. Han ringte dem også når det var over.

Hadde tenkt å sende bilde til søsknene mine neste dag pga måtte på operasjonsstua å sy... Men mamma ringte di samme kveld. Sendte bilde neste dag. Sendte også til venner og kjente da.

Nyheten er ikke delt på Facebook :p
 
Det går an å deaktivere facebooksiden sin.

Du kan jo bare vente med å si noe til etter ungen er ute og dere har fått summet dere litt. Greit å kunne ringe å fortelle besteforeldre før dere poster på fb men kanskje greit å være innstilt på å poste selv like etter dere har fortalt visse ivrige folk så dere er raskest...
 
Med første visste søstra mi og bestemor at vannet lakk, og at jeg skulle inn på kontroll morgenen etter. Det samme visste foreldrene mine siden vi kjørte hunden opp der. Da ville mannen fortelle svigers også. Men tror kanskje ikke de forventet mld morgenen etter at han hadde kommet. Sendte til nær familie, venner og sjef. Postet ikke selv noe på fb, men gratulasjonene kom:)

Med andre var det vel bare mamma som visste, siden hun ble barnevakt:) sendte MMS til alle venner, nær familie og sjef, så kom det vel noen gratulasjoner på fb etterhvert.
 
Her får nok nærmeste familie vite om at fødselen er i gang når vi trenger barnevakt til storesøstrene... Med begge jentene gjorde vi det enkelt - sendte mld til nærmeste familien når fødselen er over - så får resten av verden vite set gjennom facebook - så får vi gleden av å offentliggjøre for hele verden selv... Sist ble det publisert på facebook etter 6-7 timer...
 
Besteforeldre får nok vite det, mtp at noe kan gå galt også. Vi trenger også barnevakt, vi skal stenge fb veggen våres.
 
Med forrige fikk foreldrene mine vite det når vi dro til sykhuset, siden de skulle komme og hente hunden og passe den. Svigersøster og gubbe fikk og vite det da vi dro, siden de skulle passe hestene.
Ellers så ble det ringt og sendt meldinger etter at ungen var kommet. var ikke på facebook da.

denne gangen er det ei venninne og mulig to svigersøstre som blir innformert når vi skal dra på sykhuset. dette fordi venninna skal passe hester og svigersøstre får ansvar for storesøstra og hunden.
resten av de nærmeste får beskjed enten ved at vi ringer eller sender melding når det hele er over.
usikker på om jeg skal stenge facebooken min eller ikke, får se
 
Familien visste at fødselen var i gang og de fikk meld kort tid etter fødselen. Sa ikke noe om fb, men de hadde heldigvis vett nok til å ikke poste. Denne gangen vet jeg ikke hva som skjer, har en svigermor som kan finne på å skrive på fb..
 
Familien visste at fødselen var i gang og de fikk meld kort tid etter fødselen. Sa ikke noe om fb, men de hadde heldigvis vett nok til å ikke poste. Denne gangen vet jeg ikke hva som skjer, har en svigermor som kan finne på å skrive på fb..

En slik svigermor har jeg også... I tillegg en pappa som kan være sånn og :p
Her har de fått en preken om "ikke lov til å poste noe om meg og graviditeten på facebook" for det vil jeg gjøre selv etter OUL. Må vel kjøre samme preken før fødsel :p
 
En slik svigermor har jeg også... I tillegg en pappa som kan være sånn og :p
Her har de fått en preken om "ikke lov til å poste noe om meg og graviditeten på facebook" for det vil jeg gjøre selv etter OUL. Må vel kjøre samme preken før fødsel :p
Får gjøre det samme her.. Da vi fortalte svigermor sist stod hun omtrent med tlf i hånda for å ringe videre, men hun spurte heldigvis om å fortelle videre. Tok meg på magen gangen etter til tross for at jeg ikke hadde fått babymage enda :p

Denne gangen gleder jeg meg til å fortelle, hun kommer til å hoppe av glede, igjen :p
 
Back
Topp