Fortelle jobben

J-40675750

Andre møte med forumet
Har dere fortalt jobben om graviditeten enda? Jeg er i en situasjon hvor jeg synes det er ekstremt vanskelig, selv om jeg vet det må gjøres.
Hvordan sa dere det evt? Og ble det tatt godt imot?

Sa det som det var til min avdelingsleder. Rett ut. Rett og slett for at jeg var så uvel og måtte dra hjem:hilarious:
Han har holdt munn om det frem til nå. Men nå må jeg ha tilrettelegging når jeg starter opp igjen etter sykemelding fordi jeg ikke skal jobbe natt, så da måtte han fortelle ett par stykker oppi ledelsen om det. Men jeg fortalte det ganske tidlig at jeg var gravid :)

Og ble veldig glad på mine vegne :joyful:

Sa det forrige uke til sjefen. Noen dager etter OTUL. Grua meg litt, må jeg si. Siden jeg kom tilbake fra forrige permisjon for for tre måneder siden:smiley-ashamed005

Fortalte det rett før en middag med avdelingen i desember. Unaturlig for meg å takke nei til alkohol, så var bedre å si det enn at noen skulle mistenke noe :love017

Grunnen til at jeg synes det er så vanskelig er fordi jeg jobber som BPA, assistent for en person. Og det er bare jeg som ansatt som fortsatt er i arbeid da den andre ansatte har vært borte siden i høst. De sliter også med å få inn flere folk i arbeid, så jeg sitter nå med enormt dårlig samvittighet og vet ikke hvordan jeg skal håndtere situasjonen.

Grunnen til at jeg synes det er så vanskelig er fordi jeg jobber som BPA, assistent for en person. Og det er bare jeg som ansatt som fortsatt er i arbeid da den andre ansatte har vært borte siden i høst. De sliter også med å få inn flere folk i arbeid, så jeg sitter nå med enormt dårlig samvittighet og vet ikke hvordan jeg skal håndtere situasjonen.
Sniker. Du må jo si den sånn at de får tid til å finne en annen. Det blir ikke lettere av å vente dersom de allerede sliter med å finne en til.

Sa det forrige uke til sjefen. Noen dager etter OTUL. Grua meg litt, må jeg si. Siden jeg kom tilbake fra forrige permisjon for for tre måneder siden:smiley-ashamed005
Hvordan tok de det ? Begynte selv i jobb igjen på nyåret etter 9 mnd perm og super stresset for å si at jeg skal ut igjen i juni !

Hvordan tok de det ? Begynte selv i jobb igjen på nyåret etter 9 mnd perm og super stresset for å si at jeg skal ut igjen i juni !
Hun starta faktisk med å le! Så gratulerte hun. Nok litt mer positiv forrige gang, men hun tok det fint og sa det var en god nyhet. Tenker hun ikke føler hun kan si stort annet:chicken:

Jeg sliter og med å si det. Jeg er innleid og de har gitt meg hint om jeg kommer til å bli fast ansatt. Men ting tar veldig lang tid. Håpte jo de skulle komme med en beskjed før jeg måtte si ifra. Det som er litt morsomt er at en jeg ble innleid sammen med er også gravid, men termin i februar. Hun venter også på avgjørelsen.. føler vi stiller dårligere hvis jeg og sier jeg er gravid :rolleyes:

Er det din egen samvittighet som gjør det vanskelig, eller er du mest redd for hvordan det vil bli tatt imot?

Jeg har sagt det, gjorde det tidlig og grua meg fordi det ikke er lenge siden jeg kom tilbake fra forrige perm. Men det ble tatt fint imot her. Som flere nevner er det godt for arbeidsgiver med tid til å forberede seg. Og det er deres ansvar, ikke ditt. Livet skjer, og det er viktig å ta imot hverandre på gode måter når det gjør det - håper du blir godt tatt imot! Så kan det kanskje være godt å snakke med noen om du synes det tærer for hardt på samvittigheten å skulle ut i perm? Det er jo en veldig naturlig ting å skulle, ikke noe godt hvis det blir en ting som bare gnager!

Jeg sa det til min leder for ca 1,5 mnd siden :) Grua meg litt jeg og siden jeg har vært delvis sykemeldt en stund, men det hadde jeg ingen grunn til! Lederen min er så søt! Spør jevnlig hvordan det går og ble så glad på mine vegne!

Fortalte det vel allerede rundt uke 5 til nærmeste leder og nærmeste kollega.
For min egen del var det greit at de visste det når jeg ikke var i form og ikke lenge etterpå måtte ha gradert sykemelding bl.a. pga. dårlig form.

Syns det var vanskelig å dele det med ny arbeidsgiver.
Vi er i en prosess med omorganisering hvor min avdeling skal avvikles og alle oppgavene skal flyttes. Foreløpig er det forespeilet å avvikle avdelingen i løpet av juni 2025. Har fått ny jobb og hadde møte i går med min nåværende nærmeste leder og enhetsleder med fremtidig nærmeste leder for å snakke om oppstart. Fortalte da at jeg er gravid og at jeg (basert på de to forrige graviditetene mine) sannsynligvis blir gradert sykemeldt frem til permisjon. Ny arbeidsgiver har lenge vært i manko på folk og sa de i utgangspunktet kunne latt meg starte i ny jobb i morgen, men pga. ganske intensiv opplæring i starten og med tabke på graviditet var det nok best å vente med oppstart til etter permisjon (formenlt på papiret vil jeg nok sannsynligvis starte der 01.07.2025, men vil jo ikke være «på jobb» før etter permisjon, altså ca. februar 2026).

Back
Topp