Fortelle foreldre om nyheten

marty

Andre møte med forumet
Nå er jeg i uke 15, og det er virkelig på tide å fortelle mine foreldre om nyheten. Bor 2,5 time unna, så jeg møter de ikke så ofte. Snakker med de på facetime flere ganger i uka og nå holder jeg ikke ut å ha den hemmeligheten lengre.
Grunnen til at jeg har holdt så lenge på det er fordi dette er 3. gangen jeg er gravid, og skjemmes litt over det. Ble gravid som 16-åring, valgte abort. De støttet meg uansett hvilket valg jeg tok, og pappa kjørte meg til sykehuset som da var 3 timer unna. Var gravid senest i fjor høst (fortalte de om aborten etter det var gjennomført), de synes veldig synd på meg og lurte på hvorfor jeg ikke hadde sagt noe og holdt det hemmelig for de ville støtte meg gjennom hele prosessen - ikke bare etterpå.
Satte inn spiral i januar og testet positivt i august. Barnefar var far til det barnet i fjor høst og samme nå. Sa til han at hvis han absolutt ikke vil bli far så må han bruke kondom, noe han ikke gjorde.. Han ba meg ta abort sist, og har sagt det samme nå, fordi omstendighetene rundt ikke er optimale. Vi er ikke kjærester og bor ikke sammen.
Når jeg var 16 år var det ikke psykisk vanskelig, det å få barn var så fjernt. I fjor var det noe helt annet, når termindatoen i juni kom så visste jeg ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, gråt, spiste ikke, holdt meg hjemme fra jobb og snakket ikke med noen de dagene.
Nå har jeg delt nyheten med mine nærmeste venner og sjefen på jobb samt noen kollegaer. Jeg har vært sykmeldt i 7 uker, kastet opp og gått ned 6kg, vært en tøff høst..

Herregud, dette ble langt. Tydeligvis noen som har behov for å få snakket ordentlig ut..
Til poenget: hvordan ville dere delt nyheten med foreldrene? (Kommende besteforeldre altså).
Jeg tenker alltid det verste og tror det blir helt krise.. Men hvorfor skal de ikke støtte meg nå når jeg er 27 år og har heltidsjobb, når de støttet meg første året på videregående uten jobb eller noe på stell. Mine foreldre har tre barn (to sammen) og vært gift i 34 år, så jeg dømmer vel meg selv som dårlig i forhold til deres stabile liv.
Mamma fikk første barnet alene som 18-åring, så hun vet godt hvordan det var å klare seg alene med et barn og kan sette seg godt inn i min situasjon.
Grunnen til at jeg skriver alene er fordi barnefar til dette barnet ønsker ikke å flytte sammen med meg og "har ikke tid og penger" til barn nå. Selv om han nå støtter meg, vil være med på ultralyd og fødsel så må jeg forberede meg på å være helt alene om dette.

Gratulerer om du leste alt, imponerende om du orket :hilarious:

Så.. Hvordan skal jeg dele nyheten? Fortelle som at "beklager men nå har det skjedd igjen, jeg har valgt å beholde blablabla", eller skal jeg gjøre litt ut av det og håpe på positiv reaksjon? Som å legge en body og ultralydbilde i en eske, som en gave til de og skrive at de blir besteforeldre igjen i mai. (De har 5 barnebarn fra før).

Hjelp meg med råd og noen gode ord kjære dere!
 
Hei. Først og fremst vil jeg sende over en god klem :Heartred Jeg har ikke noe svar på hvordan du skal fortelle foreldrene dine om babyen, men jeg ville nok gjort det på en koselig måte. Trenger ikke være så stort, men ikke si «det har dessverre det har skjedd igjen». Jeg tror foreldrene dine vil støtte deg nå også, ut ifra hva du har skrevet, virker de fantastiske :Heartred Jeg ville nok bare vært åpen og ærlig med de i forhold til situasjonen din. Tror også du har godt av at de vet om dette, for det kan ikke være lett! Du er modig :):Heartred
 
Hei. Først og fremst vil jeg sende over en god klem :Heartred Jeg har ikke noe svar på hvordan du skal fortelle foreldrene dine om babyen, men jeg ville nok gjort det på en koselig måte. Trenger ikke være så stort, men ikke si «det har dessverre det har skjedd igjen». Jeg tror foreldrene dine vil støtte deg nå også, ut ifra hva du har skrevet, virker de fantastiske :Heartred Jeg ville nok bare vært åpen og ærlig med de i forhold til situasjonen din. Tror også du har godt av at de vet om dette, for det kan ikke være lett! Du er modig :):Heartred

Takk fine du :Heartred kanskje jeg skal gå innom klesbutikk og kjøpe første body i dag, for å ta med.. Æh, blir kvalm av tanken på å sitte der og skulle fortelle. Men en dag må jeg si det uansett. Skikkelig dumt at jeg tenker "dessverre, unnskyld" osv. når noe så fint skjer, men min situasjon i forhold til barnefar kontra det mamma og pappa har er så forskjellig, jeg vil jo at det skal være like fint og stabilt som de..
 
Jeg tenker det bare er å hoppe i det, og så vil antagelig samtalen ta en langt mer positiv vending med en gang enn den du forbereder deg på i hodet dit. Jeg ville heller starte med "Jeg har en nyhet til dere...." enn å legge noen føringer i rettning dessverre og unnskyld. Jeg gjetter de kommer til å bli glade og at de ønsker å få vite hvordan de kan støtte deg best mulig.
 
Takk fine du :Heartred kanskje jeg skal gå innom klesbutikk og kjøpe første body i dag, for å ta med.. Æh, blir kvalm av tanken på å sitte der og skulle fortelle. Men en dag må jeg si det uansett. Skikkelig dumt at jeg tenker "dessverre, unnskyld" osv. når noe så fint skjer, men min situasjon i forhold til barnefar kontra det mamma og pappa har er så forskjellig, jeg vil jo at det skal være like fint og stabilt som de..
Det forstår jeg veldig godt! Man vil jo aller helst være i et stabilt forhold, og der begge parter ønsker barnet. Men når barnet kommer og du blir kjent med det, er jeg sikker på at du ikke vil angre :) Kommer til å være det vakreste vesenet du har sett :Heartred Alle familier er forskjellige, og alt kommer til å gå helt fint, dere kommer til å få det fint :Heartred
 
Jeg tenker det bare er å hoppe i det, og så vil antagelig samtalen ta en langt mer positiv vending med en gang enn den du forbereder deg på i hodet dit. Jeg ville heller starte med "Jeg har en nyhet til dere...." enn å legge noen føringer i rettning dessverre og unnskyld. Jeg gjetter de kommer til å bli glade og at de ønsker å få vite hvordan de kan støtte deg best mulig.

Ja, sant. :Heartred Jeg må slutte å ha sånne krisetanker og overtenke så mye..
 
Det forstår jeg veldig godt! Man vil jo aller helst være i et stabilt forhold, og der begge parter ønsker barnet. Men når barnet kommer og du blir kjent med det, er jeg sikker på at du ikke vil angre :) Kommer til å være det vakreste vesenet du har sett :Heartred Alle familier er forskjellige, og alt kommer til å gå helt fint, dere kommer til å få det fint :Heartred

Angre tror jeg absolutt ikke at jeg kommer til å gjøre, jeg skal gjøre mitt aller beste for at barnet skal få en fin oppvekst og et trygt hjem selv om det kanskje bare er meg der. Er bare det å fortelle det til foreldrene mine jeg gruer meg sånn til..
 
Enig med svaret du har fått :)

"Det er noe jeg vil fortelle dere. Jeg er veldig spent, og nå føler jeg meg klar. Jeg gleder meg, og nyheten er at dere skal bli besteforeldre!"
Noe i den duren...?
Da unnskylder du ikke, men du er ydmyk og sier du er klar. Og at du gleder deg. Det vil glede dem :) de høres helt fantastiske ut, og de kommer til å bli så glad på dine vegne.
 
Synes svarene over er veldig fine! Så vil jeg gi deg en kjempegod klem ❤️ Foreldrene dine høres skikkelig gode ut ☺️
 
Back
Topp