Fortelle eller ikke fortelle?

Mor33

Forelsket i forumet
Julibarna2024☀️
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å fortelle barn og foreldre/svigers til jul.. men nå er jeg plutselig litt i tvil. Er det for tidlig? Er 9 uker ca. Skal på tidlig UL i morgen for å få bekrefta at det "er noe" der.. Men er det allikevel fort tidlig? Er jo fortsatt "høy" risiko for spontanabort? Tenker mest på barn som blir veldig skuffa om de først får vite det, og så blir det ikke noe allikevel liksom..? (De er 9 og 12). Hva syns dere?

Har nesten samme dilemma.. Vurderer å dele det til familie (søsken, besteforeldre) julekvelden, er da 9+5, var på TUL idag og alt var tipptopp. Men er så usikker.. Hadde gjort det lettere for resten av jula å si det til familie og nære venner osv og, så slipper jeg å komme med unnskyldninger på hvorfor jeg er dårlig, ikke kan drikke eller spise spekemat. :dead:

Jeg kommer til å fortelle til de siste som ikke vet i julen. Da er jeg ni uker. Sist var det MA ved tolv uker, og det var kjipt. Men det hadde vært enda kjipere å måtte late som ingenting i tillegg. Der er vi jo forskjellige! Jeg har landa på at det er enklere for MEG om folk vet - jeg kan ikke tenke mest på at det viktigere å beskytte nær familie fra å bli skuffet. Men ja, vi har prøvd å drøye det litt nå, ikke fortelle ved fire uker liksom.

Jeg ville fortalt det :Heartred Og sa det selv en del tidligere enn det dere er . Sannsynligheten for spontanabort er mye mindre etter man har sett et dunkende hjerte . Og skulle det gå galt så er det også godt at noen man kjenner vet .

Er 8+6 på julaften og har tenkt å fortelle det til familien da. Både for å slippe dårlige unnskyldninger for å droppe noe av maten og drikken, og fordi vi da har kommet så langt at sjansen for at det går bra er relativt stor. Det kan selvsagt alltid skje noe, men tror ikke jeg føler meg så mye tryggere to-tre uker senere. Har også hørt at når man ser et bankende hjerte i uke 9, er det 97 % sjanse for at alt går som det skal. Det er jo gode odds. Vi vil ha vært på to ultralyder før vi forteller (én i forrige uke og én denne uka), så da har vi så oppdatert informasjon som mulig.

Det er gode og vonde sider med å holde det hemmelige og dele det.

Den positive for å ikke si det er at du ikke trenger å forklare hva som har kjedd hvis det ikke gikk.
Den negative er at du kommer til å være depremert og det og må bli forklart. Hvor mye eller lite er opp til deg.

For å dele det. Er det jo mye støtte i familie. Det er og en god måte å lære ungene at av og til går det ikke. Og du trist på grunn av babien ikke klarte seg.

For å være ærlig så er det aldri et rett eller feil svar her. Det er ikke gode og dårlige valg. Bare valget du tar for deg selv.

Jeg er litt i samme dilemma selv, er 10+3 på julaften, og hadde egentlig bestemt meg for å ikke si noe da jeg helst ville hatt svar på nipt før vi forteller. Men har vel funnet ut at vi tar en ny ul lille julaften og dersom alt fortsatt ser fint ut da så forteller vi det på julaften, også håper vi at alt går bra.

Vi la det ut på some forrige uka, savar jeg 9+6. Og vi er glade i å dele :Heartred som noen skriver så er det for og mot å gjøre begge deler, eneste som er riktig er hva dere selv føler dere komfortabel med. Det skal sies at etter man har sett hjertet i uke 8 så går sjansen for et mist drastisk ned :happy:

Sniker - ser du liv i uke 8 er det veeeeeldig liten sjanse for at det går galt. Skjer selvsagt, og det er fælt, men sjansen er liten. Vi skulle ha familieselskap da jeg fylte 30, og var første barnebarn, så da fortalte jeg mamma det uken før, og så resten da de kom i selskap. Da var jeg 10+1. Pappa var så kry at han ringte rundt til resten av slekta og, hehe.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å fortelle barn og foreldre/svigers til jul.. men nå er jeg plutselig litt i tvil. Er det for tidlig? Er 9 uker ca. Skal på tidlig UL i morgen for å få bekrefta at det "er noe" der.. Men er det allikevel fort tidlig? Er jo fortsatt "høy" risiko for spontanabort? Tenker mest på barn som blir veldig skuffa om de først får vite det, og så blir det ikke noe allikevel liksom..? (De er 9 og 12). Hva syns dere?

Det er ikke høy risiko for spontanabort om du har sett liv i uke 9, den er faktisk veldig liten :shy: Bare 3% i uke 8, og enda mindre i uke 9. Men jeg forstår veldig godt hvordan du tenker :Heartred Du kan jo høre med personen som tar UL i morgen, hva de sier? Lykke til på ul:love2

Det er ikke høy risiko for spontanabort om du har sett liv i uke 9, den er faktisk veldig liten :shy: Bare 3% i uke 8, og enda mindre i uke 9. Men jeg forstår veldig godt hvordan du tenker :Heartred Du kan jo høre med personen som tar UL i morgen, hva de sier? Lykke til på ul:love2
Det er veldig beroligende å høre you know?
Har hatt en liten bak tanke i den siste uken at jeg burde gå til ul for å kjekke, men har ungått det.

Jeg er veldig fan av å fortelle alle fra start - kan ikke tenke meg noe verre enn å spontanabortere uten at andre visste at jeg var gravid. Ville følt meg veldig alene, tror jeg :Heartred Men for første gang har jeg barn som er stort nok til å forstå konseptet gravid-ish (blir 4 i mars), og henne har vi valgt å ikke fortelle før det er enda litt sikrere, og ikke minst nærmere i tid.

Jeg er veldig fan av å fortelle alle fra start - kan ikke tenke meg noe verre enn å spontanabortere uten at andre visste at jeg var gravid. Ville følt meg veldig alene, tror jeg :Heartred Men for første gang har jeg barn som er stort nok til å forstå konseptet gravid-ish (blir 4 i mars), og henne har vi valgt å ikke fortelle før det er enda litt sikrere, og ikke minst nærmere i tid.
Det var sånn jeg tenkte første gang jeg ble gravid, fortalte det til mange av vennene våre.
Når vi mista så syntes jeg det var helt forfærdelig å skulle ringe rundt å fortelle alle sammen at vi hadde mistet, så neste gang holdt vi det for oss selv. Og denne gangen har jeg kun fortalt den nærmeste venninna mi (og mannnen hennes) pluss noen kollegaer.
Så jeg tror det er veldig forskjellig fra person til person hva som er rett for de i forhold til å fortelle eller ikke.

Det var sånn jeg tenkte første gang jeg ble gravid, fortalte det til mange av vennene våre.
Når vi mista så syntes jeg det var helt forfærdelig å skulle ringe rundt å fortelle alle sammen at vi hadde mistet, så neste gang holdt vi det for oss selv. Og denne gangen har jeg kun fortalt den nærmeste venninna mi (og mannnen hennes) pluss noen kollegaer.
Så jeg tror det er veldig forskjellig fra person til person hva som er rett for de i forhold til å fortelle eller ikke.

Ja, det varierer nok like mye som andre behov og personlighetstrekk :Heartred Kanskje vanskelig å vite hva som er mest riktig for en selv før man faktisk opplever det - som du selv erfarte! Jeg synes i hvert fall det er viktig at man ikke skal kjenne på at man ikke «har lov» til å fortelle før 12 uker :happy: Den regelen henger jo sannsynligvis igjen fordi spontanabort var veldig tabu, og ikke noe man skulle plage andre med - snarere enn at det var for å beskytte kvinnen. Har inntrykk av at flere og flere av de som ønsker det forteller før 12 uker, da :)

Ja, det varierer nok like mye som andre behov og personlighetstrekk :Heartred Kanskje vanskelig å vite hva som er mest riktig for en selv før man faktisk opplever det - som du selv erfarte! Jeg synes i hvert fall det er viktig at man ikke skal kjenne på at man ikke «har lov» til å fortelle før 12 uker :happy: Den regelen henger jo sannsynligvis igjen fordi spontanabort var veldig tabu, og ikke noe man skulle plage andre med - snarere enn at det var for å beskytte kvinnen. Har inntrykk av at flere og flere av de som ønsker det forteller før 12 uker, da :)
Ja, jeg er helt enig, viktig at folk kjenner på det selv og ikke bare gjør som andre sier

Signerer denne! Viktig å vite at det ikke er en regel på når man skal si det ❤️ For før var det tabu å snakke om. Vi er alle forskjellig, bare alle vet at man har et valg ❤️

Back
Topp