Fortelle elever om graviditet

Gladmamma123

Andre møte med forumet
Jeg er kontaktlærer for en 5. Klasse og gravidmagen begynner å bli ganske synlig (15+3 idag). Burde jeg fortelle dem det? Tenkte å vente 3 uker til etter OUL men nyheten har alt spredt seg til alle de voksne på skolen. Vil de skal høre det fra meg.

Jeg hadde ventet til etter OUL. Det kan godt hende de lurer allerede og at det hviskes og tiskes, men min erfaring med elever i den alderen er at de sjeldent spør rett ut om ting som er litt sosialt uakseptabelt å nevne. Her er jo vekt/mage en sånn ting. Så lenge de andre voksne ikke sier noe (noe de absolutt ikke bør spør du meg) så burde det ikke være fare for at de får vite det sikkert før du er klar til å si det/magen blir skikkelig gravidrund.

Når du eventuelt forteller det vil noen helt sikkert si «jeg visste det!» eller noe sånt, men kan ikke se for meg at de blir såret eller liknende fordi du ikke har sagt det. Dessuten er det jo bare å fortelle at du ville vente til etter å ha fått vite at alt var bra med babyen før du fortalte det.

Bare tenker at så fort elevene vet det vet mødrene og fedrene deres det. Og da vet plutselig veldig mange det.

Skjønner at du ønsker å vente, men de tar det helt sikkert fint :-) Men om du ønsker å skjule det litt til, så går det vel fint med litt store, dekkende strikkegensere på denne årstiden.

Jeg er selv kontaktlærer i 3. klasse, og har vært det for disse elevene helt siden de startet på skolen. Vet at flere bekymrer seg til å en gang få en ny lærer, og nå blir det ett år tidligere enn de har forventet, så gruer meg litt til å fortelle det. Planen er å fortelle det når vi kommer tilbake etter vinterferien, for da har jeg vært på OUL :-) Er nå i uke 13, og magen er ikke-eksisterende her, så tror det kommer til å gå fint å skjule det framover.

Takk for tips! Bestemt meg for å vente til etter OUL bare for å føle meg litt tryggere i nyheten. Tiden går veeldig sakte da. 17 dager igjen

Skjønner at du vil vente, så nyheten blir delt når du selv syns det er greit!

Back
Topp