Fortelle det til storesøsken (til kommende barn)

Ella~83

Glad i forumet
Når gjør dere det?
Vi har veldig lyst til å fortelle det, men jeg er litt betenkt i forhold til at det er jo en viss risiko for at det går galt. Det burde han ikke få oppleve..
Venter dere til etter 12 uker med å fortelle det til de kommende storesøsknene? Jeg har sagt at vi bør minst vente til etter 1. kontroll hos legen (da er jeg 8 uker på vei)

Vi fortalte det til barna sist, da jeg var 10 uker på vei. Men så mistet vi i uke 12. Barna tok det veldig tungt. Derfor har vi tenkt å prøve å vente til 12 uker denne gangen...

Jeg tenkte å vente til det ikke er sånn kjempe lenge igjen.. Tror ikke han skjønner sånn kjempe mye av det uansett :)

Min er 22 mnd, i dag, og skjønner jo ikke hva det dreier seg om, men vi har fortalt ham det. Snakker om babyen i magen, av og til får magen kos, andre ganger er det han som er babyen. Sier at først skal pappa ha bursdag, så skal mamma ha bursdag, så skal han ha bursdag, så skal det være jul og først etter det kommer babyen. For en som ikke helt fatter begrepet "i morgen" er jo det komplett uforståelig... Vi snakker bare med ham om det på gøy, så opplever  han aldri at han fikk vite det, mer at han alltid har visst det. Forhåpentligvis skjønner han mer når magen blir stor og han kan kjenne spark...Men jeg forventer ikke at han forstår altså, det er bare unaturlig å ikke fortelle ham det, siden vi snakker mye om det vi voksne.

Jeg venter noen uker hvertfall, spørs hvor lenge jeg klarer å holde på hemmeligheten[:D]

Hun skjønner ikke noe uansett [8D] vi snakker om det, så får vi se hvordan hun ser på det når magen vokser og vokser [:)]

Vi snakker ikke om det ennå. Når magen begynner å vise, så forteller vi det nok. I tillegg så er hun veldig til å snakke. Vil ikke at hun plutselig skal si det uten at vi vil til folk[8D]

Her er han bare 17 mnd, så han skjønner jo ikke noenting av det. Men jeg har fortalt det, til en totalt uinteressert liten pjokk som ikke aner hva jeg snakker om. Mister jeg, så mister jeg. Jeg vil ikke ta høyde for det. Hadde han vært eldre, og skjønt noe av det jeg sa tror jeg fremdeles at jeg hadde fortalt han det. Jeg føler veldig på at vi er en familie, og at han har godt av å få vite det som foregår på samme måte som samboer. Jeg forteller det jo til samboer også, selv om jeg kanskje kan miste. Jeg tror, om han var eldre, og jeg ikke hadde fortalt noe, at han kanskje hadde skjønt at noe var anderledes. Om jeg da hadde mistet, og vært trist, tror jeg han hadde synes det var værre å ikke vite hvorfror mamma var trist, enn å være ivolvert. Tillit for tillit?

Knerten også snakker ganske mye, så selvsagt kan han finne på å "forsnakke oss", men vi tenker å fortelle det til de nærmeste snart uansett, så jeg tror det går helt fint :)

Dessuten er han så liten at man kan bortforklare det han sier, og ofte svarer han at det er HAN som er babyen til mamma...

Vi fortalte det til hun eldste på 4 år den dagen vi hadde vært på tidlig ul å hadde sjekket at alt var ok. Hun ble så glad å snakker om denne babyen hele tiden. Hver kveld når hun skal legge seg må hun kysse magen min å har hendt at hun kommer inn til oss midt på natten å må ligge i vårs seng pga at hun vil sove med babyen som er i magen[:)]. Så er jo veldigt søtt da[:)]. Mini på 21 mnd forstår ikke så mye av det men har sagt det til han og[;)]

Jeg har sagt dette til unga, mamma, søstern, kusina mi, nabon, en ansatt ibhg (fordi hun prøver hun også) og en mamma i bhg...

Fortalte til ungene samme dagen vi fant det ut...Casper ble helt gira og trodde han kunne se babyen allerede...Han: " å få se..?" dro opp gensern min og skulle se...[:-] Hehehe måtte fortelle at det var litt vel tidlig og se...Var bare bitteliten ennå...Siden så har han ikke sagt noe, men jeg spør han da om litt forskjellige ting...

Snuppa sier mamma aua i magen...[8|] Dette fortalte hun til mamman til ei i bhg (på samme avd da, de er bare 4 jenter der...) og hun hadde jo spurt meg hva hun mente med det...hehe forklarte at Mathilda synes det er stas å være i senga med meg og sitte på magen og hoppe, og nå får hun ikke lov til det for det var noen som bor der nå[:-][8D]

Mine barn er 1 og et halvt år, 4 og 5! Tror jeg venter å si noe til jeg er 12 uker...og vet at det er levedyktig. Vil ikke si noe før, de går jo å forteller det til hele barnehagen, litt kjedelig å miste da

Men de har sine anelser allerede, magen min blåser jo ut som en annen tulling..[8D]

ORIGINAL: mortilto

Vi fortalte det til barna sist, da jeg var 10 uker på vei. Men så mistet vi i uke 12. Barna tok det veldig tungt. Derfor har vi tenkt å prøve å vente til 12 uker denne gangen...

Huff.. Det må ha vært tungt for alle.

Det er litt det jeg er redd for. Guttungen til sambo er 12 år og er redd for at han skal bli veldig skuffet om det ikke går bra. Han har ingen søsken fra før. Får kanskje prøve å holde det for oss selv lengst mulig..

Emma blir 2 den 31juli, så tror ikke hun skjønner så mye.. E nevnte at jeg hadde en baby i magen til emma, å da gikk hun bare å henta dokka, så..
får ta det etter som magen blir litt større og hun kan kjenne ol. [:)]

Back
Topp