Fortelle det til sjefen?

s.m.å.e.n

Glad i forumet
Hei jenter! Har et lite stort "problem" som jeg bruker mye tid og energi på å tenke på.... I november var jeg på jobbintervju, og fikk jobben!!! Fast til og med!!! Fant ut et par dager etter at jeg er gravid. Ikke akkurat planlagt, men like velkomment for det! Jeg begynner i den nye jobben på mandag, og er så usikker hvordan jeg skal få sagt det til sjefen at jeg er gravid.... Jeg kommer til å være i uke 11 da, og det begynner å synes allerede! Jeg tror jeg vil si det med en gang og bli ferdig med det, men gruer meg sånn.... :/ hva ville dere gjort? Har dere sagt det til deres arbeidsgiver?

Æ e nødt t å si ifra t arbeidsgivern min på grunn av arbeidssituasjon, voldelige beboere, så sa ifra så fort æ vesst det :) Fekk fast jobb sist gang å da sa æ ifra på jobbintervjuet at æ va gravid :)

Kjære deg du må bare fortelle din sjef at du er gravid. De har jo forståelse for det og du mister ikke jobben din for det. Jeg fortalte sjefen min når jg var 5+0 på vei, og det gjør hverdagen min mye enklere:)

Jeg skal begynne i ny jobb i morra. Er bare 6 mnd kontrakter jeg får, men et av spørsmåla på intervjuet var jo om jeg planla og bli gravid. Nei jeg hadde jo ikke det, men ble gravid. Jeg kommer til å drøye det så lenge som mulig med å fortelle. Rett og slett fordi jeg er redd. Hun er en spesiell og en meget kvass dame. Men må jo fortelle det om ikke så lenge.

Jeg var på jobbintervju tett før jul, og hadde da nesten akkurat funnet ut om graviditeten, så sa ingenting. Får jeg jobben så kommer jeg til å fortelle det da like etter jeg har begynt. De har ikke liv å utelate søkere pga graviditet, selvom det dessverre ofte blir gjort uten at de sier at det er derfor.

Jeg skal begynne i ny jobb i morra. Er bare 6 mnd kontrakter jeg får, men et av spørsmåla på intervjuet var jo om jeg planla og bli gravid. Nei jeg hadde jo ikke det, men ble gravid. Jeg kommer til å drøye det så lenge som mulig med å fortelle. Rett og slett fordi jeg er redd. Hun er en spesiell og en meget kvass dame. Men må jo fortelle det om ikke så lenge.

Det er et ulovlig spørsmål. Det har de ikke lov til å spørre om. :eek:

*Taster på app på mobilen*

Hun hadde mange sære og rare spørsmål på intervjuet... :/

Så ekkelt. Du trenger hvert fall ikke å ha dårlig samvittighet for at du er gravid. Jeg ville også svart nei på at vi forsøker å bli gravide om jeg hadde vært i en ubehagelig intervjusituasjon og intervjueren begynte å stille ulovlige spørsmål. Nå så jeg at du svarte sant da, men jeg hadde løyet (for vi har jo prøvd en liten stund).

Om hun er ubehagelig med deg når du etter hvert forteller om graviditeten så burde du ha på lydopptak på mobilen. Det er helt ulovlig for arbeidsgiver å legge seg opp i ansattes svangerskap altså.

Så ekkelt. Du trenger hvert fall ikke å ha dårlig samvittighet for at du er gravid. Jeg ville også svart nei på at vi forsøker å bli gravide om jeg hadde vært i en ubehagelig intervjusituasjon og intervjueren begynte å stille ulovlige spørsmål. Nå så jeg at du svarte sant da, men jeg hadde løyet (for vi har jo prøvd en liten stund).

Om hun er ubehagelig med deg når du etter hvert forteller om graviditeten så burde du ha på lydopptak på mobilen. Det er helt ulovlig for arbeidsgiver å legge seg opp i ansattes svangerskap altså.

Hun er en kvass dame. Men skal jo ikke ta sorgene på forskudd heller... Jeg kommer hvertfall til å drøye det så lenge som mulig før jeg sier noe. Hun er som sagt en skummel dame Hehe

Fortell det til sjefen du. Var i samme situasjon som deg i høst. Begynte i jobben i september, og var på intervju i mai (gravid i mellomtiden). Grudde meg flere uker til å fortelle det, bare ventet på når det føltes naturlig. Jeg greide ikke kose meg i den nye jobben. Til slutt bare ba jeg om 2 ord på kontoret. Gikk mye bedre en forventet, hun tok det så godt. Hun syntes det bare var koselig. Jeg begynte jo å grine osv, fordi jeg hadde bygd meg opp så mye spenninger. Graviditeter er helt naturlig, permisjonstiden går så fort i det store løp, også må du tenke på at de ble ansatt for en grunn. Du var mest kvalifisert. (bare for å gi deg litt ekstra selvtillit). Så tror nok det går mye bedre en forventet. Tar ikke sjefen det bra, tenker jeg at det er heller vedkommende som har et problem ikke deg.

Må ærlig innrømme at det er godt å se at vi er flere i samme situasjon! Jeg tenker jeg sier det i løpet av den første dagen jeg, så behøver jeg ikke gå rundt og grue meg... :p

Fortell det til sjefen du. Var i samme situasjon som deg i høst. Begynte i jobben i september, og var på intervju i mai (gravid i mellomtiden). Grudde meg flere uker til å fortelle det, bare ventet på når det føltes naturlig. Jeg greide ikke kose meg i den nye jobben. Til slutt bare ba jeg om 2 ord på kontoret. Gikk mye bedre en forventet, hun tok det så godt. Hun syntes det bare var koselig. Jeg begynte jo å grine osv, fordi jeg hadde bygd meg opp så mye spenninger. Graviditeter er helt naturlig, permisjonstiden går så fort i det store løp, også må du tenke på at de ble ansatt for en grunn. Du var mest kvalifisert. (bare for å gi deg litt ekstra selvtillit). Så tror nok det går mye bedre en forventet. Tar ikke sjefen det bra, tenker jeg at det er heller vedkommende som har et problem ikke deg.
En av de største redslene mine utenom å måtte fortelle henne dette er jo det at jeg kun får 6 mnd kontrakter nå pga ansettelsesstopp i kommunen, så jeg er redd for at de ikke vil forlenge den nå som jeg er gravid. Jeg håper jo at jeg orker å jobbe til jeg må ut i permisjon. Nei vi får håpe på det beste :)
Er forhåpentligvis enda noen uker igjen før jeg må fortelle dem det :)

Sier det i slutten av mnd, rundt uke 12. Starter nytt vikariat nå som går ut i slutten av juni. Har ikke dårlig samvittighet pga graviditet er normalt og kjekt. Og tenker at er jeg god i formen så klarer jeg å gå hele vikariatet :-) Lykke til! Gruer meg litt jeg også da, men det går nok bra!

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

En av de største redslene mine utenom å måtte fortelle henne dette er jo det at jeg kun får 6 mnd kontrakter nå pga ansettelsesstopp i kommunen, så jeg er redd for at de ikke vil forlenge den nå som jeg er gravid. Jeg håper jo at jeg orker å jobbe til jeg må ut i permisjon. Nei vi får håpe på det beste :)
Er forhåpentligvis enda noen uker igjen før jeg må fortelle dem det :)
Så kjip situasjon. Er det ikke en regel om at de ikke har lov til å ikke forlenge din stilling for så å ansette en annen til samme arbeidsoppgaver? Jeg ville sjekke det om jeg var deg. Hør med fagforeningen din hvis du er medlem, eller vurdér å bli medlem i en fagforening?

Jeg har ikke sagt noe på jobb ennå. Det føled litt vanskelig siden vi er midt i planlegging av kommende års aktiviteter, men jeg har veldig behov for å se på en tidlig ul at det ser lovende ut før det blir offentlig. Det er ennå to uker til. Prøver etter beste evne å legge opp prosjektene på en sånn måte at det ikke er krise/går utover andre om jeg er vekke noen måneder, da :)

Så kjip situasjon. Er det ikke en regel om at de ikke har lov til å ikke forlenge din stilling for så å ansette en annen til samme arbeidsoppgaver? Jeg ville sjekke det om jeg var deg. Hør med fagforeningen din hvis du er medlem, eller vurdér å bli medlem i en fagforening?
Jeg er medlem av delta. Skal sjekke det opp. Jeg venter jo å på fagprøven som kommer nå iløpet av 12-16 uker. Kan bli spennende dette Hehe

Jeg begynte i ny jobb i april, og sa da at det var lenge til jeg skulle ha nr 2. Men nå som jeg ble sm fortalt jeg det. Hun gratulerte, og syntes det var så gøy:)

Oi oi, det er det faktisk ikke lov til å spørre om på et intervju. Du er pliktig til å informere om sykdom eller andre ting som kan påvirke jobben, men det skal ikke avgjøre om du får stillingen. Å spørre om du planlegger å bli gravid er IKKE lov! Nå ble jeg riktig irritert!

Da jeg var på jobbintervju spurte de meg også om dette. Veldig ubehagelig! Jeg har ikke sagt det til sjefen enda, og gruer meg noe vanvittig! Vi har mye å gjøre i januar til mai med masse overtid. Blir ikke gøy å si det til sjefen akkurat... Tenker jeg venter til jeg er 12 uker.

Back
Topp