Fortelle barn om graviditeten?

Streken 2021

Elsker forumet
Marshmallows2021
Hei damer!
Hva tenker dere om å fortelle barna om graviditeten tidlig?
Planen her var å vente til magen kom pga det er så sinnsykt lenge å vente på en baby.
Nå er ståa sånn at jeg er så slapp og trøtt hele tiden og jeg føler det bør veies opp mot risikoen for abort og lang ventetid. Unger har jo en tendens til å dikte opp historier for seg selv dersom det ikke blir forklart for dem.

Jeg er 6+6 i dag og har en gutt på 3,5 år og en bonus gutt på nesten 6 år.

Han på 3,5 er sykt klar for å få en baby (det går riktig nok i at det er han som skal ha en baby i sin mage, men likevel.)
Han på 6 kan vi nok klare å få til å forstå at det kan skje ting og at det er lenge til babyen kommer. Han er veldig sindig av seg.

Hva tenker dere?
Jeg er forresten veldig klar over at graviditeten ikke kommer til å være hemmelig lengre dersom vi forteller det til ungene.

For min egen del vil jeg ikke fortelle noe før etter ultralyd i uke 12. Han jeg har er bare 2,5 og skjønner ikke helt greia nå uansett, men hadde han vært eldre ville jeg mer definitivt ventet. Da ville skuffelsen og sorgen over å høre at det ikke blir noe søsken likevel vært mye større. Det er jo slik at risikoen for at noe går galt er større før uke 12.

Men det betyr jo ikke at det er riktig for deg å vente så lenge. Det bestemmer du selv.:) Men greit å tenke gjennom, dersom det mot formodning skulle gå galt, ønsker du at feks alle i bhg og på skole skal vite det også må du fortelle at det ikke gikk bra. For barna vil jo som du sier fortelle det til de fleste de møter :)
På den annen siden kan ting gå galt også senere, men sjansene for det er jo også heldigvis mye mindre.

Jeg er ikke i noe god form, men sier til sønnen min at jeg er litt syk men at det ikke er farlig og at jeg snart blir bedre. Han er jo liten da, så trenger ikke forklare så mye mer enn det :p

Jeg har også en gutt på 6 år, og tenker å vente med å fortelle til vi har vært på tidlig ultralyd i uke 12.

Har en på 2,5 her og han har vært klar for å få en lillebror lenge. To av vennene hans fikk nemlig det i våres og han mener at han også kan få det.
Går hele tiden og spør om jeg ikke kan kjøpe en baby og putte i magen eller puppen :hilarious:
Han ønsker seg en lillebror som skal hete Justin :wideyed: For han elsker baby baby med Justin Bieber :hilarious::hilarious:
Så her tør vi ikke fortelle enda, han hadde blitt I ekstase og fallet så stort om det ikke går bra.

Vi har fortalte det til sønnen vår på 4 år. Han har sagt det videre til noen men da har vi bare sagt at han gleder seg veldig til den dagen han skal bli storebror, også forsikrer vi han om at babyen forsatt er her og at den kommer!

Jeg tenker jeg sier det etter TUL neste uke om det ser greit ut. Evt vurderer å vente til etter fostermed UL litt senere, venter på time.

Jeh fortalte det til jenta på 1,5 år i går etter bhg, og tenkte at ho uansett ikke skjønner det noe særlig og heller ikke kan kompromittere hemmeligholdet.

Etterpå gikk ho rundt å sa "baby inni" :hilarious: Hvis ho i tillegg begynner å peke på magen spørs det om løpet er kjørt når foreldrene mine kommer til helga :hilarious: Heldigvis er søstra mi høygravid og bor like i nærheten, så får ta en unnamanøver og si at ho plukka det opp da vi var med ho sist :rolleyes:

Vi har fortalt det til sønnen vår på 2,2 år. Han har jo en viss forståelse av at mamma har baby i magen, men han er verken veldig opptatt av det eller har noen forventninger, så jeg er rimelig sikker på at han ikke får noen problemer om det eventuelt skulle gå galt. Han har heller ikke så stort ordforråd enda, så det kombinert med liten interesse for nyheten så er jeg ikke redd for at han avslører hemmeligheten :p

Jeg har en gutt på 3, og kommer ikke til å fortelle noe før jeg må. Han har så dårlig tidsperspektiv, det blir dårlig stemning i heimen om jeg forteller ham om noe gøy som skal skje i morgen (fordi det ikke skjer med en gang) :hilarious:

Jeg har en gutt på 3, og kommer ikke til å fortelle noe før jeg må. Han har så dårlig tidsperspektiv, det blir dårlig stemning i heimen om jeg forteller ham om noe gøy som skal skje i morgen (fordi det ikke skjer med en gang) :hilarious:
Ha ha ha, da er det nok greit å være stille en stund til ja. Tidsperspektivet her strekker seg litt lenger, men det er mer sånn etter denne natta og max 5 netter. Så det er nok best å drøye så lenge som mulig.

Takk for svar alle sammen :Heartred
Det er vel best å dra en spansk en så lenge som mulig. I hvert fall frem til uke 12 og jeg har vært på tidlig ultralyd.

Vi har barn på 6 og 10 år, og dei fekk begge vite det tidleg. Det har dei også fått før, når vi har mista. Eg synes det er greit å inkludere dei uansett, dei lurer jo veldig dersom eg ligg på sofaen og er kvalm og sliten heile tida.

Vi kommer ikke til å si noe før etter ultralyden slik at ventetiden ikke blir så lang:happy: så synes vi det er greit å se at alt er bra først.

Sa det til dattera mi på 4 allerede da jeg var 4 uker på vei. Jeg og mannen min veide litt opp og imot, og kom til at dersom det ikke gikk veien var dette også noe vi ville dele med henne. Like greit å lære om livets oppturer og nedturer - det tror vi ikke hun har noe vondt av. Hun vet at babyen er veldig liten og at det kommer til å ta lang tid, og det er utrolig hyggelig at hun ber om å få si natta til babyen når hun legger seg osv. Visste også at risikoen for at det kom til å bli fortalt videre var stor, men syns virkelig ikke noe om å holde det hemmelig da jeg var gravid sist - også siden jeg var så kvalm og sliten at det ble rart å late som ingenting.

Vi fortalte det til vår på to år, så da ble det litt babysnakk den kvelden. Det virker som om det ble glemt i dagene etter, og nå tenker vi at det kanskje er greit og kommer ikke til å ta det opp med det første. Jeg vil gjerne forklare hvorfor jeg er så slapp og kvalm, men hun skjønner nok ikke situasjonen bedre om jeg sier at det er på grunn av ny baby eller om jeg sier det er fordi jeg er syk:rolleyes:

Vi fortalte det til datteren vår på snart 3 år for et par dager siden. Mest fordi vi tenker hun trenger litt tid på å forbrede seg på tanken, men hennes respons var 'nei, ikke nå' :joyful:. Vi lar det ligge litt nå, så kan vi si det på nytt litt senere :happy:

Last edited:
Vi har en sønn på 2.5 år. Han får ikke vite det før evt magen vises/vi bikker 12 uker. Jeg ønsker ikke at han skal begynne å fortelle det til folk før vi er klare for det selv. Nå er vi 6+2 har ingen synlig mage og heller ikke vært på til enda. Jeg tenker at det hvertfall er greit å vente til det.

Vi har fortalt barna på 8 og 10. Fortalte da jeg var 7 uker. Er nå 8+2. Syns det er godt at de vet det, og hjelper til når jeg er sliten. De er store nok til å forstå om noe skulle skje. Var på tul før vi fortalte.

Back
Topp