Fortelle arbeidsgiver om graviditeten

Lille Lise✖️

Forelsket i forumet
Aprillykke 2017
Novemberlykke 2018
Hei!

Er det sånn at jeg mååå fortelle sjefen min at jeg er gravid?? Har lite lyst å si det :p vet jo at de ser det etterhvert, men føler ikke for å si det og vil ikke ha oppmerksomheten rundt det. Tror ikke de ville vært så populært heller..

Det er ikke lovpålagt å informere arbeidsgiver om graviditet, men for å søke om foreldrepenger vil vel arbeidsgiver involveres. Uansett må man varsle arbeidsgiver senest fire uker ved fravær over 12 uker, senest 12 uker i forveien ved fravær over ett år. Så dessverre må du nok ta praten en gang. Kanskje det er best å gjøre det en eller gang etter de tre månedene så sjefen ikke blir "tatt på senga"? :)

Før eller senere må du jo fortelle det.. Og jeg tenker at arbeidsgiver setter nok pris på å få vite det før det vises og alle kollegaer får vite det ;)

Men du har jo enda en del uker på deg :) Så lenge du ikke er dårlig og trenger tilrettelagte arbeidsoppgaver, så kan du vel vente litt til, men ikke for lenge?

Trodde man måtte si i fra minst 3 måneder før man går ut i perm? Slik er det hos oss hvertfall :)

Jeg har måttet fortelle det på jobb. Vært sykmeldt i snart 4uker og vil mest sannsynlig ikke kunne utføre min vanlige jobb så må ha tilrettelegging pga komplikasjoner.
Sjefen ble ikke fornøyd og ikke så samarbeidsvillig i starten men hjelper på nå. Er i uke 13 nå, fortalte det i uke 10

Back
Topp