Fortell om din julaften!

tingeling1

Forumet er livet
Hvilke tradisjoner har dere på julaften? Hva gjør du fra du står opp og til kvelden? Jeg er nysgjerrig på hvordan andre feirer jul [:)]

Slik er min tradisjonelle julaften:

Står opp sammen med barna, går ned til peisen får å finne julestrømpene som nissen har kommet med om natta. Setter oss foran tv og spiser innholdet i strømpa og koser oss med julefilmene. Spiser litt frokost innimellom. Klokka 11 pleier vi å være med pappa på kirkegården (hvis vi feirer jul med dem) og setter lys på graven til min farmor og farfar. Der møter vi ofte tante, onkel og kusiner også. Så drar vi hjem og ser resten av Tre nøtter til Askepott (min yndlingsfilm!!!)

Noen ganger spiser vi grøt med mandel til lunsj (noen år spiser vi den på lillejulaften) Klokka 16 pleier gjestene å komme. I år feirer vi hos mamma og pappa, så da kommer søstrene mine, svoger, tantebarn, mormor og morfar. Spiser svinestek, medisterkaker, saus, poteter, rosenkål, babygulrøtter, sossisser til middag (når vi feirer hos oss er det ribbe) Riskrem med mandel til dessert. Mamma lager verdens beste riskrem! Vi bruker lang tid rundt bordet.

Så er det å rydde av bordet og alle må på do. Så benker vi oss foran juletreet, og et par av oss leser opp pakkene. Vi tar en og en pakke, slik at alle ser hva alle får. Koselig tradisjon, selv om ungene blir litt utålmodige i blant.... Bruker mange timer på pakkene.... Når alle har pakket opp er det kaker og kaffe, mens ungene leker med det de har fått. Etter kakene spiller vi eventuelle nye spill.

I år skal Tuva få være opp så lenge hun orker, men Nora kommer nok til å legge seg etter pakkene.

Det er vår første jul med Eirik i år, (vært på nordsjøen de andre årene), så vi skal feire vår første jul sammen alene i huset vårt.
så må lage våre egne tradisjoner i år.

men regner med at det blir kos foran tv'n til frokost, og kanskje emma får åpne en gave.
også blir det grøt til lunch.
kanskje vi drar i kirka, litt usikkert.
også skal vi dra rundt til folk å levere noen julegaver.
besøke mine foreldre å kose oss litt der.

også blir det hjem å lage pinnekjøtt, pynte oss, spise, kose oss litt, åpne gaver, og kose oss litt mer[8D]

Vi feirer jul for oss selv så er begynt å få litt tradisjoner etterhvert.

Dagen begynner med at pusen har kjøpt gave som ligger under treet om morningen. Han bruker å være lur og kjøpe noe som aktiviserer guttene en stund [8D] så er det frokost og TV og leking med nye leken. Så til lunsj bruker vi å ha litt "Mini-koldtbord". Så blir det gjerne åpnet en gave eller to for guttene sin del. I 5-tiden er det pinnekjøtt, før vi rydder litt opp og tar resten av pakkene før gutta legger seg. I år får nok hvertfall Teodor være oppe litt lenger enn vanlig. Minstemann får vi se an på dagsformen hvor lenge han får være oppe [:)] Så er det avslapning for mor og far når gutta har lagt seg med ett glass vin og så har vi gjerne litt pakker igjen til oss. *gleder seg*

Alle sammen våkner opp til sokker på sengene, som nissen har fylt med twist og mandarin på natten! [;)]

Så er det å gå rundt i pysjamasen halve dagen og kose seg med tre nøtter til askepott osv osv! [;)]

(Jeg bruker normalt å være på jobb på dagen til kl 15.30, men har jeg fri så drar vi på kirkegården i 15-16-tiden)

Klokken 17 ringes julen inn med sølvguttene på tv i bakgrunnen og pinnekjøtt (vi ser ikke tv-en altså, bare hører den[;)])

Og etter middagen koser vi oss og begynner sånn smått med pakkene. Ine leser opp[:D]

Selvfølgelig spises det hjemmelagd karamellpudding til dessert, kaffe og baileys[8D]

Vi feirer jul sammen med mamma og pappa. Så vi har samme tradisjon som vi har hatt siden jeg var liten.
Når vi våkner ser vi på julemorgen og spiser frokost. Så steller vi oss og kjører rundt med julegavene. Så spiser vi grøt og ser på tre nøtter til askepott. Etterpå drar vi i kirken og i mens lager pappa middag. Etter kirken drar vi å tenner lys på gravene. Så bruker vi mange timer på julemiddagen, som består av pinnekjøtt, julepølser, kålerabistappe m/tilbehør. Jeg liker ikke pinnekjøtt, så jeg spiser noe annet, vet ikke hva jeg skal spise i år. Så spiser vi risgrøt til dessert. Når bordet er ryddet begynner vi på pakkene, hvor en og en åpner. Så vi bruker mange timer på det..

Så er det kaffi og kaker når alle pakkene er åpnet =)

Vi får julestrømpe 1.juledag. Da har vi fortsatt noe å glede oss til selvom julaften er over [;)]

Her er tradisjonene forskjellige, så er litt rart og feire hos svigers. Men i år skal vi gjøre ting mere normalt pga Mie.

Hos svigers er det grøt klokka to, kaffe og kaker til sølvguttene. Så pakker de opp pakker også er det middag i syv-åtte tiden....Men det blir for sen middag for snuppa. Så de har gjort om på tradisjonen.
Så i år blir det:
Først se snuppa sitt ansiktsuttrykk når ho får se ett pynta juletre i stua. [:D][:D][:D]
Stå opp på morningen og ta opp julestrømpene som skal henge ved peisen. Kose oss i pysjen med snop og tv. Så er det grøt klokka tolv hos svigers også tar vi en tur til min brors familie og leverer pakkene. Så drar vi opp til svigers igjen i firetiden. Så blir det middag klokken fem, dessert også pakker og kos resten av kvelden. Sambo har vakt så han kommer vi nok ikke til å se så mye til...[&o][:'(]

vi er i gang med å lage tradisjoner[:D]
men svigerfar med kone kommer hit å lager jul sammen med oss.. reiser fra finnmark og hit..[:)] vi pynter treet etter A har lagt seg lille julaften og fyller sokken med noen pepperkaker, kjeks, rosiner ol. ser på tv mens svaigers og jeg lager mat.. askepot er et must.. og helst reisen til julestjernen. går i koseklær og koser oss.. vi har et veeeeldig behaglig tempo igjennom hele dagen.. ikke noe stress ikke noe mas..
grøt til lunsj, middag i 5 tiden.(and, støffing, surkål, medisterkaker, sossisser medister pølser, poteter, ribbe, kålrabbistappe tror jeg og riskrem til dessert) pakkene tar vi etter vi er ferdig med å rydde av borde.
da sitter svigers å leser opp også får A dele ut... vi er ikke så mange så vi bruker ikke så lang tid.. [;)] også er det køya.. vi får se hvor høyt han er oppunder taket etter gavene er opna men planen er å ha han i seng senest 21[;)]

Vi spiser hjemmelagde horn til frokost, tenner lys, koker egg og koser oss![;)]
Så reiser vi til svigers og spiser grøt. Er innom kirkegården på vei dit eller hjem igjen og tenner lys.
Så kjører vi hjem så fort vi kan for å få kalkunen i ovnen. i år skal jeg lage den helt klar på lille julaften med fyll osv. Da er det bare å sette den rett inn.
Når vi er hjemme får Anna åpne en gave som hun kan leke seg med. (tradisjon fra jeg var liten.) Onkelen til mannen pleier komme på besøk i nissedrakt og hilser på.
Vi spiser kl. 18, så rydder vi før vi åpner gaver og drikker kaffe etterpå.

Vi har svigers og min ffamilie på besøk annenhvert år.[:)]

har ikke hatt noe tradisjoner enda,siden jeg eller sambo alltid har jobbet[:'(] nå skal vi jobbe begge to på dagtid julaften,så jeg må ha ungene med i bhg ( så fremst bhg ikke blir stengt ) så kan bare se langt etter en rolig morgen i pysjen foran tvn med godtestrømpe og 3 nøtter til askepott.[&o]

eneste vi har som tradisjon de årene vi er her er at vi spiser hos svigers. i år skal vi feire med ca 11 andre utenom oss,så det kan bli en lang kveld. jeg foretrekker små intime julaftener , koselig me besøk,men synes det blir litt mye med totalt 14-15 stk....

orker ikke legge for mye planer i år jeg..

trøster meg med at ungene enda er ganske små, og at neste år sikkert blir bedre.

Må jobbe hele romjulen og ( begynt i ny jobb,ingen avspasering eller ferie) vil ha fri[&:]

Gleder meg til neste år når vi skal begynne med egne tradisjoner, selv om de nok kommer til å ligne ganske mye på de vi begge er vandt med fra egen barndom:

• Juletreet pyntes og pakkene legges under kvelden i forveien
  • ...og på kvelden lillejulaften besøker vi også nissen som bor i uthuset vårt [:)]...

• Står opp og finner julestrømpene som inneholder snop og en DVD eller et blad (aktivisering [;)])
  • Felles julefrokost med hele familien
  • Ungene får velge hver sin pakke (men ikke en av de fra nærmeste familie - de spares til kvelden)
  • Ungene leker, ser på film eller kikker i bladet sitt...
  • Lunsj (grøt hos svigers, brødmat hos mine foreldre)
  • Drar til kirka (om jeg får noen med meg... [8D])
  • Middagen lages og bordet dekkes, mens ungene leker, ser på film eller kikker i bladet sitt...
  • Pynter oss
  • Leser juleevangeliet høyt når alle har satt seg til bords
  • Spiser pinnekjøtt med poteter, vossakorv, kålrotstappe, rødkål og makaronistuing
  • Rydder av middagsbordet
  • Setter oss i sofaen og får delt ut én og én pakke - barna finner og deler ut, men får hjelp til å lese seff [;)] (Ungene får litt hyppigere enn oss voksne, ettersom de er mer utolmodige...)
  • Kaffe og riskrem med saftsaus og mandel (marsipangris til vinneren)
  • Ungene leker til de stuper og legger seg
  • De voksne slapper av og hviler seg, og spiller spill om døgnet har timer nok igjen til det... [:)]

står opp... får sokk... ser disney, askepott.... spiser frukost.... tusler litt i hjemmet.... drar ut m pakkene... går på kirkegården å møter hele slekten... sier god jul, hjem til sølvguttene synger, spiser middag, opner pakker... drikker kaffi...[:D]

sånn er d hjemme hos mamma å de... hos svigers.... middag kl 18... opne pakker, kaffi, dessert.... grøt kl 24 på natta... jah... skjer lite der på dagen... da er svigermor superstressa, for hun har ikke fått tid til verken julebakst, pynte til jul, treet... eller noe før julaften... og da skal alt skje da...syns d er skikkelig utrivelig...[8|][:(]

og vi skal vere der i år... neste år blir d bedre, da skal vi ha egen jul...[:D]

ORIGINAL: Bebibooms

står opp... får sokk... ser disney, askepott.... spiser frukost.... tusler litt i hjemmet.... drar ut m pakkene... går på kirkegården å møter hele slekten... sier god jul, hjem til sølvguttene synger, spiser middag, opner pakker... drikker kaffi...[:D]

sånn er d hjemme hos mamma å de... hos svigers.... middag kl 18... opne pakker, kaffi, dessert.... grøt kl 24 på natta... jah... skjer lite der på dagen... da er svigermor superstressa, for hun har ikke fått tid til verken julebakst, pynte til jul, treet... eller noe før julaften... og da skal alt skje da...syns d er skikkelig utrivelig...[8|][:(]
og vi skal vere der i år... neste år blir d bedre, da skal vi ha egen jul...[:D]

høres ut som den jula jeg er oppvokst med men det følger med kjefting og mas.. meeeen da vet man hvordan man ikke skal bli..[;)]
Blir godt neste år når dere skal være hjemme..[;)]

Her blir det jul for første gang i Norge[:)] så jeg aner ikke hvordan den blir. Men vi kommer til å dekorere treet sammen som familie - blir kjøpt masse rart i alle farger. Treet er for Alis og ikke oss så designer-stil og glasskuler blir ute dette året[8D].
Alis kommer til å få en stor pakke i skoen sin om morningen som da ligger ute i vinduet sånn at nissen kommer til den[8D].  Så vil hun åpne julekalenderen og vi vil nok bare surre litt rundt i pysj og leke med det hun har fått. 

Vi kommer til å spise grøt til lunsj på juleaften og den som får mandlen får gave. Tante og datteren hennes kommer hit (og mamma og pappa og lillebror er her allerede på den tiden[:D]) og vi spiser sammen.

Vi tenker å ha vildt middag denne julen. Men jeg må først finne ut av hva og hvor mye jeg får tak i av vildt[&:].  Etter middag blir det hjemmelaget iskrem å la pappa og kaffikopp. Quality street for dem som orker. Vi har forskjellig tradisjon når det gjelder å åpne pakker så jeg vet ikke hva vi kommer frem til[8D].

Mmmh Tjukka! Quality Street er et jule-must hos oss også [;)] [:D]
...har dere tradisjonelle julemiddager eller varierer dere alt etter hva dere har lyst på av "finere" retter, om du skjønner? [:)]

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

...har dere tradisjonelle julemiddager eller varierer dere alt etter hva dere har lyst på av "finere" retter, om du skjønner? [:)]

Nei altså - i mitt hjem er det rype på juleaften. Det skal mye til for at den ikke blir servert - altså at pappa ikke får rypa[8D] (den fås nesten ikke i butikk hjemme - må skyte den selv[8D]. I de få tilfeller vi ikke har hatt rype har det vært rein.

K sin familie sjongler litt mellom hamburgerrygg og rypa/gås. 

Nå har pappa (og Laki flinkevovvegutt) fått 36 ryper denne sesongen! men han får dem ikke så glatt med seg ut hitt såh[&o]... Ingen som orker det styret når de fra før av har med seg alt for masse annet jeg må ha til julemiddagen[8D] som egils malt og appelsin, oro grønne bønner, laufabraud, islandsk konfekt, sjokoladerosiner, hangikjøt osv osv[8D]

ORIGINAL: Tjukkaaa

Nei altså - i mitt hjem er det rype på juleaften. Det skal mye til for at den ikke blir servert - altså at pappa ikke får rypa[8D] (den fås nesten ikke i butikk hjemme - må skyte den selv[8D]. I de få tilfeller vi ikke har hatt rype har det vært rein.

Nå har pappa (og Laki flinkevovvegutt) fått 36 ryper denne sesongen! men han får dem ikke så glatt med seg ut hitt såh[&o]... Ingen som orker det styret når de fra før av har med seg alt for masse annet jeg må ha til julemiddagen[8D] som egils malt og appelsin, oro grønne bønner, laufabraud, islandsk konfekt, sjokoladerosiner, hangikjøt osv osv[8D]

Aaah, I see [:)]

..du får sende K på jegerprøve og siden jakt [;)] [8D]
...evt ordne det jegerprøve og jaktturer selv.. [:D]

kosetråd[:D]

- våkner til strømpen som henger på sengkanten, som er flt med blad, mandariner og godteri

- opp å se barnetv, da jul på månetoppen (i år) som går på morgenen og bare spise seg kvalm på godteri på morgenen[:-]

- så er det å kose seg forann tv, med alt som kommer der...etter askepott drar vi til mine besteforeldre og koser oss der...

- i år skal vi til sambo sin familie, så jeg og trygve drar dit i 3-4 tia... aner ikke hva de gjør der jeg...

- men spiser pinnekjøtt, dessær og åpner pakker gjør de iallefall... men gruer meg til en annerledes jul ja[&o]

ORIGINAL: Tjukkaaa

Fikk lyst på julebesøk til deg og spie opp rosinene og drikke opp appelsinen!![:D][:D][8D]

ORIGINAL: shorty86

ORIGINAL: Bebibooms

høres ut som den jula jeg er oppvokst med men det følger med kjefting og mas.. meeeen da vet man hvordan man ikke skal bli..[;)]
Blir godt neste år når dere skal være hjemme..[;)]

slik som det du beskriver hadde vi det hjemme hos meg de siste barndomsårene mine.. var ikke noe " ro " i heimen akkurat!

Back
Topp