Fortalt jobben?

Tja, ledere er vel ansvarlig for arbeidsmiljø. Ryktespredning gir ikke godt arbeidsmiljø. Kommer vel an på om sjefen har personalansvar også. Er ikke informasjon gitt i personal/medarbeidersamtaler konfidensielt?
Fant dette svaret på nett "Arbeidsmiljøloven har ingen konkrete regler som går på arbeidsgivers taushetsplikt. Det er likevel slik at arbeidsgiver skal sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø både fysisk og psykisk jf. kapittel 4 i arbeidsmiljøloven. Arbeidsmiljøloven § 4-3 omhandler det psykososiale arbeidsmiljøet. Denne bestemmelsen sier at integritet og verdighet skal ivaretas, det skal gis mulighet for kontakt og kommunikasjon, ingen skal utsettes for trakassering, utilbørlig opptreden, vold eller trusler. Disse kravene som § 4-3 stiller opp gjelder uansett om det er arbeidsgiver, kolleger eller kunder/klienter som utfører handlingen."

Altså er jo dette med å fortelle andre at du er gravid litt i gråsonen. Men mindre man kan bevise at sjefen mente det med onde hensikter så kommer man ikke langt. Sjefen kan jo argumentere med at det var i gode hensikt for å gi den gravide mer forståelse og for å stoppe ryktespredning. Men hva som er lovpålagt og hva som er moralsk riktig er ikke nødvendigvis det samme. Det er veldig få i norge som er lovpålagt å holde informasjon konfidensielt uten helse- og justis- sektor.

Skjønner deg veldig godt!! Men, etter mye tanke selv før jeg sa noe kom jeg frem til at de enten aksepterer det og behandler meg (som de skal) likt som før, eller de blir sure. Ved siste mulighet hadde jeg ikke ville blitt der etter permisjon uansett!
De reagerte bare positivt og det var skikkelig digg å si det!! :)
Lykke til - det ordner seg! :)

Jaa, det er sant :) Enten aksepterer de det, eller så gjør de det ikke, de har jo absolutt ingen grunn til å bli sure da, jeg er jo i midten av 20årene, så de bør jo forvente at det skjer før eller senere, og jeg kommer jo uansett tilbake etter en liten stund :) Det får bare gå som det går, fortelle det må jeg uansett :)

Det er nok dessverre ikke noe i arbeidsmiljøloven som regulerer at sjefen har taushetsplikt. Men de fleste vil nok være enige i at det er råttent gjort. Men mindre det er til det beste for den ansatte at for eks HR blir involvert, ellet det er behov for vikar så bør nok sjefen respektere at folk ikke ønsker at det skal bli sagt videre.

Når eg fortalte det til sjefen, sa han at han som leiar hadde taushetsplikt!

Jeg har fortalt det.
Du må nesten bare finne en god anledning å fortelle det. Tenk så deilig det blir etterpå :)

Fant dette svaret på nett "Arbeidsmiljøloven har ingen konkrete regler som går på arbeidsgivers taushetsplikt. Det er likevel slik at arbeidsgiver skal sørge for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø både fysisk og psykisk jf. kapittel 4 i arbeidsmiljøloven. Arbeidsmiljøloven § 4-3 omhandler det psykososiale arbeidsmiljøet. Denne bestemmelsen sier at integritet og verdighet skal ivaretas, det skal gis mulighet for kontakt og kommunikasjon, ingen skal utsettes for trakassering, utilbørlig opptreden, vold eller trusler. Disse kravene som § 4-3 stiller opp gjelder uansett om det er arbeidsgiver, kolleger eller kunder/klienter som utfører handlingen."

Altså er jo dette med å fortelle andre at du er gravid litt i gråsonen. Men mindre man kan bevise at sjefen mente det med onde hensikter så kommer man ikke langt. Sjefen kan jo argumentere med at det var i gode hensikt for å gi den gravide mer forståelse og for å stoppe ryktespredning. Men hva som er lovpålagt og hva som er moralsk riktig er ikke nødvendigvis det samme. Det er veldig få i norge som er lovpålagt å holde informasjon konfidensielt uten helse- og justis- sektor.

Nå var det ingenting som tilsa at mine kollegaer måtte vite noe som helst om årsaken til at jeg var sykemeldt... Uansett tenker jeg at årsaken er irrelevant så lenge sjefen vet hvor lenge det er snakk om i forhold til behov for eventuell vikar... Om man ikke har en lovfestet taushetsplikt så er det noe med sjefens rolle og etikken i det her... En leder som sladrer om sine ansatte til deres kollegaer et ingen god leder i mine øyne....

Litt Off topic her nå, men blir litt engasjert :)

Nå var det ingenting som tilsa at mine kollegaer måtte vite noe som helst om årsaken til at jeg var sykemeldt... Uansett tenker jeg at årsaken er irrelevant så lenge sjefen vet hvor lenge det er snakk om i forhold til behov for eventuell vikar... Om man ikke har en lovfestet taushetsplikt så er det noe med sjefens rolle og etikken i det her... En leder som sladrer om sine ansatte til deres kollegaer et ingen god leder i mine øyne....

Litt Off topic her nå, men blir litt engasjert :)
Jeg er ikke uenig med deg, en leder bør ikke sette sine ansatte i en slik situasjon. Bare sier at det dessverre ikke er noe lov som sier at sjefen ikke kan oppføre seg slikt :-(
En god sjef er en som tar vare på og får sine ansatte til å ønske å bli i bedriften, ikke flykte ved første mulighet.

Jeg er ikke uenig med deg, en leder bør ikke sette sine ansatte i en slik situasjon. Bare sier at det dessverre ikke er noe lov som sier at sjefen ikke kan oppføre seg slikt :-(
En god sjef er en som tar vare på og får sine ansatte til å ønske å bli i bedriften, ikke flykte ved første mulighet.

Helt enig! Forresten opplever jeg at det er stor forskjell på å være sjef og å være leder... Ikke alle evner å være ledere...

Så godt å høre at i allefall de fleste av dere har en positiv opplevelse med å ha fortalt jobben. Jeg vet jo at sjefen ikke blir sur, og at hun kommer til å reagere på en hyggelig måte. Det er mer jeg som er paranoid for å bli regnet som lite ambisiøs og redd for å havne på "nederste hylle" i fremtidige kabaler. Men så skal jeg jo faktisk ut nesten et helt år, og får heller kjempe meg opp igjen på vei tilbake :)

Back
Topp