Fortalt jobben?

Niliel

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Har alle fortalt jobben om graviditeten?

Jeg har ikke gjort det enda (i uke 14+2) Har sjeldent sjefen på tomannshånd, og annledningen har ikke bydd seg. Bortsett fra i dag, hvor jeg hadde store planer om å si det - men rett og slett ikke fikk ordene ut av munnen.

Av en eller annen merkelig grunn gruer jeg meg så innmari også! Jeg føler jeg automatisk får stempelet "på vei ut" i panna, og blir sett på som mye mindre ambisiøs. Jeg vet det er så feil å tenke sånn, men jeg klarer ikke å la være. Vi er i ferd med å omstruktere masse, og jeg føler at med en gang jeg har fortalt det havner jeg langt ned på hylla i form av stilling, muligheter videre og så videre. Æsj, altså - dette slipper mannfolka unna!

Andre som føler det sånn?

Jeg har fortalt sjefen og en kollega, men har valgt å be om at det ikke blir sagt videre før vi har vært på OUL. Jeg føler ikke at jeg blir tilsidesatt likevel og kjenner kanskje heller selv på at det er ting jeg ikke trenger å være med på siden jeg skal ut en liten periode likevel... Dette kan kanskje også ha sammenheng med at jeg søker ny jobb, men vet ikke...

Mitt problem er derimot at sjefen ikke holder tett og sier det videre... Dette skuffer veldig da jeg har gitt beskjed om at vi ønsker å holde det for oss selv en periode enda...

Jeg har fortalt sjef og lagsjef samt de på samme avdeling som meg. Regner med ryktet sprer seg fort...!

Jeg fortalte det i uke 5 jeg, veldig glad for det nå.

Kan ikke skjules lenger så glad jeg har fortalt alle på jobben det. Fortalte det til daglig leder ca uke 11, og resten i uke 12. Vi også omstrukturerer mye, men de har ikke lov å behandle meg annerledes og det gjør de heller ikke. Jeg er gravid, ikke dårligere i jobben min!
Første gang ble ikke tatt i mot så godt, men da endte det med at jeg sluttet i løpet av permisjonen og begynte der jeg er nå;)
Ikke lett å fortelle det, men si det rett ut så merker du hvor glade folk blir over nyheten;)

Fortalte det til sjefen min først, deretter fikk resten vite det :) sa det etter UL i uke 13. Fikk overveldende positiv respons fra både sjefen og resten av gjengen :D Var litt nervøs for å si det, bare fordi det er første gang og jeg ikke visste hvordan responsen ville bli, men det var det ingen grunn til å være :) på min arbeidsplass er det ingen negative holdninger til at folk blir gravide, heldigvis!

Jeg fortalte sjefen for en stund siden, for selv om jeg jobber lite, så er det risiko der under graviditet, og det er ikke alle situasjoner jeg kan være i. Så greit at sjefen vet når det leies inn vakter, og kan leie inn personale etter pasientgruppen som er der :)

Fortalte nettopp til sjefen. Var kjempenervøs. Jeg er nyansatt og alle på avdelingen min er utlendinger, så var ikke sikker på hvordan hun (sjefen) ville reagere. Hun tok det fint og gratulerte voldsomt :)

Husker at jeg var veldig nervøs for å fortelle sjefen det da jeg var gravid med nr 1, hadde bare jobbet der i 6mnd. Ble så lettet da han lyste opp og gratulerte:) Som han sa selv: når man ansetter damer i slutten av 20-årene så vet man jo hva som kommer;)

Nå har jeg vært sykemeldt siden uke 8, så da jeg fortalte det sa han at han hadde en anelse om at jeg var gravid igjen;)

Jeg har ikke fortalt det på jobb annet enn til noen få nære kolleger/venner. Er jo primært student så har en deltidsstilling, så har ikke hatt så mye behov for tilrettelegging. Dersom det går så tenker jeg å vente til etter oul om en måned før jeg sier det. Tror ikke sjefen vil reagere negativt, og vet resten av kollegaene vil bli glade. Men vil liksom ha bekrefta en siste gang at alt er bra før jeg deler det med andre enn nære venner.

Jeg fortalte det til sjefen i en samtale hvor jeg rett før ba om mer lønn :-P sjefen tok det veldig bra, sa jeg fortjente mer lønn så han skulle ta det videre (ikke han som bestemmer) og etterpå fikk jeg en peptalk om at jeg ikke måtte slite meg og at graviditeten skulle være en opplevelse så om jeg trengte litt mindre stress så skulle jeg bare gi beskjed og eventuelt ta hjemmekontor. Vanskelig å bli forbigått på jobben uansett siden jeg sitter relativt sentralt på min avdeling, men syns det er bra om andre enn meg blir dratt ikke i langvarige prosjekter fremover :)

Jeg har fortalt det til avd. leder (ønsket ikke å dekke tid til jm og ekstra oppfølging med lege selv). hun har tydeligvis fortalt det til de andre i ledelsen? (kontorsjefen vet iallafall). vi drar på tur neste helg da regner jeg med at resten får vite, da er jeg i uke 18. Flere av kundene mine vet derimot, jeg jobber mye tettere på de...

Jeg har ikke sagt noe enda, er 14+5 idag, av den enkle grunn at jeg venter på svar ang fast stilling.. Jeg dør inni meg og gruer meg så vanvittig til å si det ! Ble jo gravid før jeg visste det kom til å bli utlyst noen stillinger (går i vikariat nå), og de bruker så vanvittig lang tid på å svare ! Vet ikke hvordan jeg skal si det om jeg får jobben, da jeg føler jeg har "lurt" dem, med å ikke si noe enda.. Men sier jeg det nå er jeg redd stillinga går rett i vasken, selvom de ikke har lov å bruke det som grunn.. Nei huff, gleder meg til det er overstått !

Jeg syntes det var godt å få fortalt sjefen. Gikk også bedrer enn jeg trodde, og han hadde bare hyggelige gratulasjoner.
Jeg var bekymret for at han ville tro jeg ikke kom til å ha nok fokus på jobben fremover, men han var mer opptatt av at jeg måtte huske på å ta det rolig nok mot slutten :-)

Jeg har fortalt sjefen og en kollega, men har valgt å be om at det ikke blir sagt videre før vi har vært på OUL. Jeg føler ikke at jeg blir tilsidesatt likevel og kjenner kanskje heller selv på at det er ting jeg ikke trenger å være med på siden jeg skal ut en liten periode likevel... Dette kan kanskje også ha sammenheng med at jeg søker ny jobb, men vet ikke...

Mitt problem er derimot at sjefen ikke holder tett og sier det videre... Dette skuffer veldig da jeg har gitt beskjed om at vi ønsker å holde det for oss selv en periode enda...
Whaaaat!!! Sjefen har taushetsplikt!!!

Whaaaat!!! Sjefen har taushetsplikt!!!
Det er nok dessverre ikke noe i arbeidsmiljøloven som regulerer at sjefen har taushetsplikt. Men de fleste vil nok være enige i at det er råttent gjort. Men mindre det er til det beste for den ansatte at for eks HR blir involvert, ellet det er behov for vikar så bør nok sjefen respektere at folk ikke ønsker at det skal bli sagt videre.

Det er nok dessverre ikke noe i arbeidsmiljøloven som regulerer at sjefen har taushetsplikt. Men de fleste vil nok være enige i at det er råttent gjort. Men mindre det er til det beste for den ansatte at for eks HR blir involvert, ellet det er behov for vikar så bør nok sjefen respektere at folk ikke ønsker at det skal bli sagt videre.

Tja, ledere er vel ansvarlig for arbeidsmiljø. Ryktespredning gir ikke godt arbeidsmiljø. Kommer vel an på om sjefen har personalansvar også. Er ikke informasjon gitt i personal/medarbeidersamtaler konfidensielt?

Tja, ledere er vel ansvarlig for arbeidsmiljø. Ryktespredning gir ikke godt arbeidsmiljø. Kommer vel an på om sjefen har personalansvar også. Er ikke informasjon gitt i personal/medarbeidersamtaler konfidensielt?

Om det ikke reguleres av arb.miljøloven tenker jeg at leder har signert på en taushetsplikterklæring... Når det gjelder ryktespredning og baksnakking er det faktisk definert i arbeidsmiljøloven som ikke akseptabelt og det må jo også gjelde leder overfor sine ansatte...

Jeg opplyste det over telefonen så tidlig som i uke 6... Da hadde jeg vært sykemeldt får starten i 50% og gikk over til 100%... Sjefen spurte meg rett ut og jeg valgte å være ærlig å si at det var årsaken til sykemelding, men bad samtidig om at dette ikke gikk videre da vi ønsket å holde det for oss selv til vi fikk sett om det gikk bra eller ikke den første tiden....

Jeg tenker det er et alvorlig overtramp av en leder....

Jeg har ikke sagt noe enda, er 14+5 idag, av den enkle grunn at jeg venter på svar ang fast stilling.. Jeg dør inni meg og gruer meg så vanvittig til å si det ! Ble jo gravid før jeg visste det kom til å bli utlyst noen stillinger (går i vikariat nå), og de bruker så vanvittig lang tid på å svare ! Vet ikke hvordan jeg skal si det om jeg får jobben, da jeg føler jeg har "lurt" dem, med å ikke si noe enda.. Men sier jeg det nå er jeg redd stillinga går rett i vasken, selvom de ikke har lov å bruke det som grunn.. Nei huff, gleder meg til det er overstått !
Skjønner deg veldig godt!! Men, etter mye tanke selv før jeg sa noe kom jeg frem til at de enten aksepterer det og behandler meg (som de skal) likt som før, eller de blir sure. Ved siste mulighet hadde jeg ikke ville blitt der etter permisjon uansett!
De reagerte bare positivt og det var skikkelig digg å si det!! :)
Lykke til - det ordner seg! :)

Back
Topp